روش مجلس برای منابع طرح تأمین کالاهای اساسی اشتباه است
کد خبر: 3931474
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
موسی شهبازی:

روش مجلس برای منابع طرح تأمین کالاهای اساسی اشتباه است

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به دیدگاه اقتصاد اسلامی درباره نحوه تحقق عدالت، اظهار کرد: آنچه الان در کمیسیون مربوطه درباره تأمین منابع طرح تأمین کالاهای اساسی از محل بند «و» تبصره «2» و تبصره «14» قانون بودجه سال 1399 کل کشور تصویب شده ایراد دارد، چراکه منجر به تورم می‌شود.

موسی شهبازی کارشناس اقتصادی

موسی شهبازی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برنامه مجلس برای تأمین کالاهای اساسی مردم اظهار کرد: این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشور و فشار تورم بر اقشار ضعیف جامعه تهیه شده است. لذا مجلس شورای اسلامی آن را پیگیری کرد و مقرر شد که منابعی برای طرح از اعتبار خرید برخی کالاها پیش‌بینی شود و در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی

وی با اشاره به محورهای طرح مجلس، ادامه داد: چند محور مهم درباره این طرح مطرح بود که یکی درباره جامعه هدف این طرح است که تقریباً انجام شده و امروز یا فردا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. جامعه هدف حدود شصت میلیون نفرند اما سه دهک اول به لحاظ وضعیت درآمدی نسبت به سایر خانوارها درآمد کم‌تری دارند. لذا قرار شد سهمیه این سه دهک اول دوبرابر سایر افراد جامعه باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: قرار بر این است که ماهانه حدود 120 هزار تومان به ازای هر نفر برای سه دهک اول و شصت هزار تومان برای سایر افراد جامعه در نظر گرفته شود، اما درباره اینکه این منابع چگونه باشد بهتر است و نقدی یا کالایی یا نقدی – کالایی باشد، قرار است به صورت اعتبار خرید کالای اساسی به حساب سرپرست خانوار واریز شده و بتوانند در فروشگاه‌های هدف خریداری کنند اما این پول بعد از سه ماه قابلیت نقد شدن دارد.

شهبازی بیان کرد: نکته مهم درباره منابع این طرح است که اختلافات زیادی درباره آن وجود دارد. اکنون درآمدهای دولت کفاف نمی‌دهد و با کسری بودجه مواجه است. لذا در مرکز پژوهش‌های مجلس هم این بحث مطرح بود که ممکن است منجر به تورم شود و همین موضوع مجدداً به اقشار ضعیف فشار وارد می‌کند. لذا پیشنهاد این بود که مجلس منابعی را به درآمدهای دولت اضافه کند و از طریق آن منابع به مصارف مورد نظر رسیدگی کنیم.

ایرادهای طرح

وی با اشاره به ایرادهایی که به طرح مجلس وارد است، ادامه داد: چیزی که الان در کمیسیون مربوطه از محل بند «و» تبصره «2» و تبصره «14» قانون بودجه سال 1399 کل کشور تصویب شده ایراد دارد، چراکه منجر به تورم می‌شود. لذا پیشنهاد شد با تبدیل نرخ ارز حقوق ورودی یا واردات در گمرک، که الان 4200 تومان محاسبه می‌‌شود، به ارز نیمایی و مالیات تراکنش‌های بانکی که حدود 30 هزار میلیارد تومان است، هم منابع را جمع‌آوری کنیم و هم به تورم دامن نزنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: تأمین کالاهای اساسی در شرایط کنونی بسیار ضروری است، اما مهم این است که منابع آن نباید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که کسری بودجه را تعمیق ببخشد، چراکه آثار و تبعات آن دوباره باعث فشار به مردم فقیر می‌شود. هدف این کار مقدس اما روش آن اشتباه است. متأسفانه دولت هم همکاری و به خوبی تصمیم‌گیری نمی‌کند.

تأکید اسلام بر تحقق عدالت اقتصادی

شهبازی اظهار کرد:‌ الان فرارهای مالیاتی زیادی در کشور داریم، در حالی ‌که افراد زیادی درآمدهای بسیاری از سوداگری و دلالی دارند. اگر بتوان از آنها مالیات گرفت می‌توان منابع زیادی را جذب و در راستای افزایش عدالت در جامعه استفاده کرد. نکته مهم در شرایط کنونی، سیاست‌های بازتوزیع درآمد است؛ یعنی از ثروتمندان گرفته و به فقرا بدهیم. این از احکام اسلام و اقتصاد اسلامی هم هست.

وی در پایان گفت: اینکه ثروتمندان روزبه‌روز ثروتمند‌تر شده و فقرا فقیر شوند و برای رفع مشکلات آنها پول چاپ کنیم اقدامی بسیار خطرناک است، چراکه چاپ پول منجر به افزایش تورم می‌شود. بسیار واضح است که تورم به سود ثروتمندان است و دارایی آنها دائماً رشد می‌کند، چراکه املاک و مستغلات زیادی دارند که همواره به ارزش آن افزوده می‌شود. لذا حکومت باید به موضوع ورود و از کسانی‌که به خاطر شرایط تورمی متضرر شده‌اند حمایت کند.

انتهای پیام
captcha