مسجد نقطه عطف پیوند معنویت خانه و مدرسه است
کد خبر: 3932036
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵

مسجد نقطه عطف پیوند معنویت خانه و مدرسه است

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان با بیان اینکه مسجد نقطه عطف پیوند معنویت خانه و مدرسه است، گفت: تربیت دینی باید در خانه آغاز و در مدرسه ادامه داشته باشد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام سیدابوطالب حجازی، مشاور استاندار و رئیس ستاد اقامه نماز گیلان امروز 8 آبان در اجلاس نماز بندرانزلی که با موضوع نماز پیوند خانه، مسجد و مدرسه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مسجد نقطه عطف پیوند معنویت خانه و مدرسه است و آموزش‌های مدرسه و دانشگاه بدون مسجد هیچ است.

وی با بیان اینکه در زمان حضور در مسجد با توجه به این که میزبان خداست شکل خدایی به خود گرفته و از تعلقات رها می‌شویم، افزود: از روزی که از مسجد عقب افتادیم و مسجد را رها کردیم گره در کارمان افتاد.

مشاور استاندار گیلان با اشاره به اینکه تربیت دینی باید در خانه آغاز و در مدرسه ادامه داشته باشد، گفت: در صورت عدم وجود این همسویی در خانه یا مدرسه دانش‌آموز دچار تضاد فکری و روانی می‌شود لذا اقامه نماز باید به صورت جدی مورد توجه اولیا و والدین دانش‌آموزان قرار گیرد.

حجازی با بیان اینکه پدر و مادر متدین و مسجدی می‌توانند کودک نمازخوان تربیت کنند، گفت: همین کودک نمازخوان وارد جامعه شده و می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی داشته باشد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان گیلان با تاکید بر اینکه اولیای مدارس اقامه نماز جماعت را پیگیری کنند، تصریح کرد: در مدارسی که نزدیک مساجد هستند در صورت امکان و با رعایت قوانین و ضوابط دانش‌آموزان را برای اقامه نماز جماعت به مسجد ببریم.

حجازی با بیان اینکه پخش اذان صبح دعوت به بیدار شدن و آغاز یک روز معنوی است، تصریح کرد: متاسفانه از این مسئله در جامعه آنطور که باید، استقبال نمی‌شود و تا زمانی که از مسجد فراری باشیم شاهد این اتفاق هستیم و باید پیوند با مسجد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

توجه به حقیقت نماز، راهگشای مشکلات است

در این جلسه حجت‌الاسلام عبدالجواد شمس‌الدین امام جمعه بندر انزلی، با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام از ابتدای بعثت بر امر نماز تاکید ویژه داشته است، اظهار کرد: همه تلاش داریم تا نماز در سطح جامعه گسترش پیدا کرده و نهادینه شود؛ در کنار همه این تلاش‌ها و به تاسی از فرمایش مولای متقیان علی(ع) که فرمود «هر کس می‌خواهد در کاری پیشرو باشد اول از خود شروع کند» باید کاری انجام دهیم تا به تبع آن اثرگذارتر باشد.

وی افزود: در مساله نماز باید به گونه‌ای این فریضه را بخوانیم و اقامه کنیم که از نماز لذت و نشاط و جاذبه نصیبمان شود. در بعد فردی و اجتماعی آثار تربیتی نماز باید حضور قلب پیدا کنیم و تاکید خدای متعال در قرآن کریم که فرمود از «صبر و نماز کمک بگیرید» را همواره در زندگی دینی و دنیوی مد نظر داشته باشیم زیرا خدای متعال یک قدرت لایزال است که می‌تواند مشکل ما را حل کند.

شمس‌الدین همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسین فهمیده، افزود: نگذاریم مفاهیم والای انقلابی از یادها فراموش شود.

اعمال ما در سایه نماز دارای خیر و برکت خواهد بود

در ادامه حجت‌الاسلام عباس صباحی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندر انزلی، ضمن تبریک هفته وحدت، اظهار کرد: اعتقاد داریم اگر نماز در جامعه به خوبی اقامه شود دیگر اعمال ما در سایه این نماز دارای خیر و برکت خواهد بود.

صباحی با اشاره به ایجاد پایگاه یاوران نماز در سطح شهرستان، به برگزاری نماز جماعت در ادارات بندر انزلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۴ اقامه نماز در ادارات شهرستان با حضور امام جماعت برگزار می‌شود، به دلیل کمبود روحانی نمی‌توانیم به همه ادارات امام جماعت اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه با همکاری راهداری از نمازخانه های بین راهی شهرستان بازدید به عمل آمد، تصریح کرد: با همکاری آموزش و پرورش در قالب گفتمان مطهر، گفتمان دینی و جلسات پرسش و پاسخ برگزار می شود.

آموزش مرجع شناسی برای دانش آموزان پایه نهم

حسین دریابکی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندرانزلی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسین فهمیده در ۸ آبان اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های آموزش و پرورش توجه به مسایل معنوی دانش آموزان و تربیت آنها در طراز انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه حسین فهمیده الگویی برای ایثار و از خودگذشتگی است و امروز با عنوان روز بسیج دانش‌آموزی نام گذاری شده است، گفت: بندر انزلی۳۶ دانش‌آموز و ۶ معلم شهید را در کارنامه انقلابی خود دارد.

دریابکی تاکید کرد: همه ما باید در افزایش بار معنوی دانش‌آموزان کوشا باشیم و امروز که مدارس در حالت نیمه تعطیل هستند این امر را با جدیت در فضای مجازی مورد توجه داریم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندر انزلی از آموزش مرجع شناسی برای دانش‌‌آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه خبر داد و گفت: آموزش نماز در مقطع سوم ابتدایی به صورت مجازی برای دانشآ موزان برگزار می شود.

انتهای پیام
captcha