آغاز گام دوم طرح ملی ارزیابی و پایش مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3932572
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶

آغاز گام دوم طرح ملی ارزیابی و پایش مؤسسات قرآنی

مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن با اشاره به شیوع کرونا و توقف برنامه‌های حضوری بسیاری از مؤسسات و اجرای طرح پایش و ارزیابی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت(ع)، گفت: پس از تحلیل نتایج مرحله نخست و با توجه به استمرار وضعیت حاکم و آسیب‌های جدی واردشده به مؤسسات قرآنی، اجرای گام دوم رصد آغاز می‌شود.

حسین بهبودی، مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه ارزیابی و کنترل از ارکان مدیریت هر مجموعه و تشکیلاتی است، اظهار کرد: برای یافتن گلوگاه‌ها، آسیب‌ها، موانع و مشکلات از سویی و رصد ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و فرصت‌ها از سوی دیگر، نظارت مستمر بر فرایند هر نوع خدماتی لازم است تا با تحلیل نتایج بتوان موانع را رفع و استعداد‌ها را تقویت و شکوفا کرد.

وی افزود: در قلمرو خدمات فرهنگی به‌ویژه فعالیت‌های قرآنی نیز این قاعده به‌ صورت مضاعف صادق است. چه اینکه این قلمرو به واسطه تهدید‌های جدی و لحظه به ‌لحظه بدخواهان اسلام و تحولات سریع ارکان و عوامل مؤثر بر حوزه فرهنگ، نیاز به کنترل، نظارت و به‌روزرسانی مستمر و مضاعف دارد.
 
مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه مؤسسات فرهنگی، قرآنی، مردمی به‌عنوان دیده‌بانان و سربازان خط مقدم این هماورد فرهنگی، نقش جدی و بی‌بدیلی در شناسایی آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معضلات فرهنگی کشور دارند،‌ گفت: این دیده‌بانان در برخی مناطق با مشکلاتی مواجه هستند و از سوی دیگر بسیاری از آن‌ها با نهایت قدرت و ظرفیت، مأموریت‌های تعریف‌شده را انجام می‌دهند. برای ستاد‌ها و قرارگاه‌های پشتیبانی و برنامه‌ریزی، اطلاعات مستمر و به‌روز از وضعیت میدان فعالیت و البته فعالان فرهنگی ضروری بوده و تدوین و اعمال سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی‌های صحیح منوط به دسترسی به اطلاعات فوق است.

وی تأکید کرد:‌ سازمان دارالقرآن الکریم به‌عنوان متولی ساماندهی مشارکت‌های مردمی در عرصه فعالیت‌های قرآن و عترت و قرارگاه برنامه‌ریزی برای توسعه و حاکمیت فرهنگ قرآنی در کشور، موظف به پایش و ارزیابی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و زمینه‌سازی برای تقویت ظرفیت‌ها و استعداد‌های مرتبط و رفع موانع و نگرانی‌های پیش روی مؤسسات فوق مبتنی بر نتایج ارزیابی‌هاست. در این راستا برای نخستین بار «طرح پایش و ارزیابی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت(ع)» در دو گام تهیه مرحله نخست آن در اسفند ماه سال گذشته آغاز شد.
 
مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: گام نخست این طرح با ابتناء به مشارکت و خوداظهاری مؤسسات تعریف و اجرا شد و علی‌رغم شیوع بیماری کرونا و توقف برنامه‌های حضوری بسیاری از مؤسسات، با مشارکت حدود ۶۰ درصدی مؤسسات فعال مواجه شد. پس از تحلیل نتایج مرحله نخست و با توجه به استمرار وضعیت حاکم و وارد آمدن آسیب‌های جدی به مؤسسات قرآنی، دلجویی و تکریم آن‌ها در قالب بازدیدهای میدانی و رصد اهم چالش‌های درگیر و پیش ‌رو اهمیت مضاعفی پیدا کرد. از این رو اجرای گام دوم رصد با تغییراتی در رویکرد در دستور کار اداره‌‎کل توسعه مشارکت‌های سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت.
 
بهبودی با بیان اینکه در این مرحله مقرر شده است که در یک اقدام جهادی و با مشارکت و همراهی حدود ۱۰۰ تیم دونفره، که بسیاری از آنان نمایندگان مؤسسات مذکورند، از تمامی مؤسسات قرآنی بازدید شود و ضمن تجلیل از مجاهدت مدیران و مدرسان و عوامل اجرایی مؤسسات، از نزدیک وضعیت جاری و نیاز‌های پیش روی آن‌ها احصا شود، گفت: پایش مؤسسات قرآنی و نتایج آن با تبیین دقیق وضعیت تشکل‌های قرآنی، در نهایت سمت و سوی سیاست‌ها و اولویت برنامه‌های پیش‌ رو در کشور و البته رسالت مسئولان و متولیان فعالیت‌های قرآنی را مشخص خواهد کرد.
 
وی اظهار کرد:‌ امید آنکه با تصمیم‌های مقتضی و عاجل مبتنی بر نتایج ارزیابی، اندکی از سختی‌ها و چالش‌های پیش‌ روی مؤسسات قرآنی کاسته شود. از این رو انتظار می‌رود که مدیران محترم تشکل‌های قرآنی همراهی و مشارکت لازم را در اجرای طرح و دستیابی به اهداف آن انجام دهند. به ‌دلیل نبود امکان برگزاری جلسه عمومی توجیهی برای ارزیابان، ۱۰ نفر از نمایندگان سازمان برای ابلاغ سیاست‌ها و اهداف رصد طی ۱۰ روز آینده به تمام استان‌ها سفر کرده و در مورد انتقال اهم سیاست‌های سازمان در خصوص رصد به ارزیابان اقدام خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود اجرای این مرحله تا نیمه آذر ماه به طول انجامد. برای تسهیل و اتقان ارزیابی‌های صورت گرفته، سامانه رصد طراحی شده و در اختیار ارزیابان قرار گرفته است.
انتهای پیام
captcha