ایجاد زیرساخت‌های مجازی سازمان دارالقرآن ظرف یک ماه آینده / تهیه نقشه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی
کد خبر: 3933346
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ خبر داد:

ایجاد زیرساخت‌های مجازی سازمان دارالقرآن ظرف یک ماه آینده / تهیه نقشه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از تهیه نقشه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و ایجاد زیرساخت‌های مجازی سازمان دارالقرآن ظرف یک ماه آینده خبر داد.

مهدی اخوان صباغ آبان‌ماه سال گذشته با حکم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قره‌شیخلو پس از حدود 10 سال مدیریت بر سازمان دارالقرآن الکریم، مسئولیت خود را به حجت‌‎‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ واگذار کرد و در ادامه نیز با تغییر چارت اداری، شش معاونت در سازمان ایجاد شد.

با شیوع کرونا، افزایش بسیاری از فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور از جمله سازمان دارالقرآن با مشکلاتی در اجرا رو‌به‌رو و همین امر باعث شد تا برنامه‌ها بیشتر به سمت و سوی بهره‌گیری از فضای مجازی پیش برود. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ را می‌خوانید؛

ایکنا ـ طی یک سال گذشته برنامه‌های سازمان دارالقرآن حول چه محورهایی بوده است؟

به لطف خداوند متعال، عنایت اهل بیت(ع) و اعتماد دوستان به ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و هیئت‌امنای محترم سازمان دارالقرآن، از یک سال گذشته توفیق خدمت در این سازمان را، که از قدیمی‌ترین سازمان‌های قرآنی کشور و با سابقه‌ای بسیار درخشان است، پیدا کردم. البته قدردان تمامی زحمات گذشتگان خود در سازمان دارالقرآن هستم که سلف صالح و بزرگی در سازمان بوده‌ و فعالیت‌های چشمگیری را طی چهل سال گذشته انجام داده‌اند. همچنین، بنای ما از روز اول حضور در سازمان این بود که تمام اقدامات خوب گذشته را تقویت کنیم و آنها را با قوت و قدرت بیشتری پیش ببریم و این برنامه‌ها را با توجه به نگاه‌های جدید و اقتضائات کشور در مواجهه با حرکت قرآنی انقلاب اسلامی تقویت کنیم.

طی یک سال گذشته به توفیق الهی اتفاقات مبارک و خوبی در سازمان رخ داده است. موضوع آموزش‌های تخصصی مربیان و معلمان قرآن و نیز آموزش‌های تخصصی که در فضای قرآنی کشور با اتکا به ظرفیت‌های مردمی، مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن انجام می‌شود، به خوبی و با قوت هرچه بیشتر در سازمان دارالقرآن پیگیری می‌شود.

مهدی اخوان صباغ

امسال با توجه به شیوع کرونا احساس کردیم که ممکن است در فضای آموزشی با مشکلاتی مواجه شویم، اما با تدابیر دوستان در سازمان، توانستیم بخش‌های آموزشی خود را با همان قدرت و قوت گذشته پیش ببریم. بخشی از آموزش‌ها را نیز با توجه به شرایط متفاوت کشور تغییر داده و به سمت فضای مجازی سوق دادیم. در مورد فضای مجازی نیز زیرساخت‌هایی در سازمان در حال تهیه و تدارک است تا بتوانیم بستر مناسبی برای توسعه آموزش‌های قرآنی در کشور به وجود آوریم. البته تاکنون عمده مؤسسات قرآنی موضوع آموزش‌های خود را به سمت آموزش‌ در فضای مجازی برده‌اند که این اقدام مبارک جای تشکر و قدردانی فراوان دارد.

امروز این قول را به اهالی قرآن می‌دهیم که زیرساخت‌های مجازی سازمان دارالقرآن الکریم ظرف یک ماه آینده آماده شود و در اختیار مؤسسات قرار گیرد تا بتوانند از رکود آموزشی خارج شوند. البته بسیاری از مؤسسات به صورت خودجوش در این مسیر وارد شده و کارهای خود را به خوبی پیش می‌برند. همچنین، از آنجا که سازمان دارالقرآن سابقه طولانی در نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم دارد، امسال نیز مجوزهای زیادی در این حوزه صادر کردیم و حدود دو میلیون جلد قرآن با نظارت سازمان به چاپ رسیده است.

با توجه به اینکه فضای اقتصادی حاکم بر جامعه و نیز فضای کرونایی کشور مشکلاتی را برای چاپ و نشر قرآن به وجود آورده است، تمام تلاش خود را به کار بردیم تا در این فضا با مشکل کمتری مواجه شویم. البته از سیستم‌ها و نهادهای دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم که با توجه به انتظارات مردمی در جهان و نیز اقبال فراوانی که ناشران در حوزه چاپ قرآن دارند، حمایت‌ کنند.

در زمینه اعطای مدارک تخصصی قرآن کریم نیز امسال پانزدهمین دوره آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حفاظ را برگزار می‌کنیم که استقبال بسیار زیادی نیز از این آزمون شده است. البته به دلیل شیوع کرونا با محدودیت‌هایی از لحاظ رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و ... در برگزاری آزمون مواجه شدیم که با وجود همه این شرایط، نزدیک به پنج هزار نفر شرکت کردند. در آزمون امسال میزان قبولی شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است. البته در مورد فضای حفظ قرآن در کشور انتظار می‌رود تا تحول شایان ذکری رخ دهد، چراکه به نظر می‌رسد با توجه به مطالبات عمومی مردم و نیز مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی که برای این حوزه کمیت نیز مطرح کردند، فعالیت زیادی صورت نگرفته است.

همچنین، در رابطه با مسئله حفظ عمومی قرآن نیز به دنبال ایجاد زمینه مناسبی هستیم که در این بخش با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، آئین‌نامه‌ها و اساس‌نامه‌‌های مربوطه به تصویب رسیده و در حال اصلاح است که طی جلسات اخیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم نهایی خواهد شد. این نوید را نیز به جامعه قرآنی کشور می‌دهیم که با اجرای این طرح، علاوه بر اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن، مدرک حفظ عمومی نیز به علاقه‌مندان و حافظان کلا‌م‌الله مجید اعطا می‌شود.

مهدی اخوان صباغ

البته از نهادهای حامی نیز تقاضای کمک داریم، چراکه بحث اعطای مدرک یک موضوع است و بحث ارائه خدمات و تعیین مشوق‌های لازم به دارندگان این مدارک نیز موضوعی دیگر که امیدواریم نهادهای مختلف اهتمام لازم را داشته باشند. یکی از فعالیت‌های دیگر سازمان دارالقرآن، صدور مجوز مؤسسات قرآنی است. در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم و آسیب‌هایی وجود دارد که یکی از این مشکلات طولانی شدن روند اعطای مجوزات است و با هماهنگی با وزارت ارشاد در برگزاری جلسات هماهنگی مؤسسات قرآنی، درصدد رفع هر چه زودتر مشکلات و آسیب‌های موجود هستیم.

امروز با تلاش‌های مجاهدانه مردم عزیز و قرآن‌دوست کشور اتفاقات بسیار مبارکی در حوزه مؤسسات قرآنی، خانه‌های قرآن و جلسات خانگی قرآن کریم رخ می‌دهد و مردم عزیز ما سخت‌کوشانه پای کار آموزش قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی ایستاده‌اند و ما نیز وظیفه داریم که برای تقویت هر چه بیشتر این مؤسسات و جلسات خانگی تلاش کنیم.

ایکنا ـ سازمان دارالقرآن چه فعالیت‌هایی را در راستای طرح مواسات و کمک مؤمنانه مد نظر مقام معظم رهبری انجام داده است؟

پس از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مسئله مواسات و کمک مؤمنانه، بسیاری از مؤسسات قرآنی در کشور به صورت خودجوش احساس وظیفه کردند و وارد میدان شدند. در مجموعه سازمان دارالقرآن الکریم و مؤسسات زیر نظر آن نیز ظرفیتی برای تولید ماسک و مواد ضد عفونی ایجاد شد که فعالیت خوبی در این زمینه انجام شد. طبق آمار، نزدیک به 1400 مؤسسه قرآنی و خانه قرآن در این طرح شرکت کردند و خدمت صادقانه و کمک مؤمنانه خود را انجام دادند و اتفاقات خوبی نیز رخ داد. همچنین، برخی از مؤسسات بین هزار تا دو هزار بسته غذایی را با اتکا به ظرفیت‌های مردمی و حمایت‌های سازمان و نهادهای حاکمیتی بین نیازمندان توزیع کردند. برآورد ما این است که مؤسسات قرآنی توانستند در راستای اجرای این طرح نزدیک به 20 میلیارد تومان (شامل مواد غذایی و ...) را جمع‌آوری و هزینه کنند. البته مسئله مهم میزان هزینه و کمیت فعالیت انجام‌شده نیست، بلکه موضوع اصلی، لبیک و احساس تکلیف مؤسسات به ندای مقام معظم رهبری است.

امیدواریم که مؤسسات قرآنی این فضای ارتباط مؤمنانه را برای همیشه در دستور کار خود قرار دهند. امروز کشور ما با شرایط خاصی روبه‌روست و مشکلات فراوانی در فضای اقتصادی وجود دارد، ولی به توفیق الهی و با نگاه ایمانی و مؤمنانه‌ای که در دل‌ها وجود دارد و نیز رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب که دل‌ها را به سمت کمک به یکدیگر سوق می‌دهد از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

مهدی اخوان صباغ

ایکنا ـ در مورد برنامه‌های جدید و پیش روی سازمان دارالقرآن الکریم توضیح دهید.

برنامه‌های جدیدی را با همفکری و هم‌اندیشی بزرگان قرآنی، دینی و معرفتی کشور در دست تهیه داریم که طراحی و تهیه نقشه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی یکی از آنهاست. همچنین، در رابطه با مسئله توسعه فرهنگ قرآنی مد نظر مقام معظم رهبری نیز اقدام به تقویت جلسات قرآن خانگی و مساجد قرآنی خواهیم کرد و از ظرفیت مؤسسات قرآنی بهره خواهیم برد. در همین باره طرحی با عنوان «نورالثقلین» تهیه و آماده شده است که در شرف اجرای آن هستیم.

همانطور که اشاره شد، در مورد فضای مجازی و استفاده از فناوری‌های نو و آموزش‌های نوین نیز برنامه‌های خوبی در دست اقدام داریم و تا یک ماه آینده خبرهای خوبی برای جامعه قرآنی کشور خواهیم داشت. با اجرای این طرح، زیرساخت‌های مجازی و نرم‌افزاری لازم برای کمک به ساماندهی و پیشرفت آموزش‌های قرآنی فراهم خواهد شد.

البته به نظر می‌رسد که در حوزه فضای مجازی با کاستی‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با تلاش و حمایت دوچندان تمامی نهادهای قرآنی کشور و نیز برنامه‌ریزی‌ دقیق برای مؤسسات قرآنی، جلسات خانگی و خانه‌های قرآن بتوانیم بر این مشکلات فائق آمده و در مسیر رشد و توسعه هرچه بیشتر فرهنگ قرآنی در کشور گام برداریم.

گفت‌وگو از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha