علت اقدام دیرهنگام در برنامه‌ریزی هفته قرآن و دانشگاه / کرونا؛ فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را کم‌رنگ کرد
کد خبر: 3933797
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
حجت‌الاسلام مستأجران پاسخ داد:

علت اقدام دیرهنگام در برنامه‌ریزی هفته قرآن و دانشگاه / کرونا؛ فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را کم‌رنگ کرد

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه درباره برنامه‌ریزی دیرهنگام برای اجرای برنامه در هفته قرآن و دانشگاه نقد وارد است، گفت: درصددیم تمام فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها با قوت بیشتری ادامه یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستاجران، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستأجران، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه گفت: شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها تلاش داشته است تا براساس پیشنهادهایی که دستگاه‌های دانشگاهی برای این هفته ارائه داده‌اند برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله پیشنهادهای ثابتی برای اجرای برنامه در این هفته ارائه می‌شد، افزود: برنامه‌های حضوری در تمامی دستگاه‌های دانشگاهی حذف شد و استفاده از ظرفیت‌های مجازی به دلیل شیوع کرونا در دستور کار قرار گرفت. برنامه‌ریزی شده است تا در هفته قرآن و دانشگاه از ظرفیت‌ هیئت‌های علمی مستقر در دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های زیرساختی در حوزه فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های قرآنی بر پایه وبینار بیشتر استفاده شود. بارگذاری فایل‌های قرآنی به صورت آفلاین در پیام‌رسان‌ها نیز صورت می‌گیرد.

مستأجران در پاسخ به اینکه شورای هماهنگی به یک‌ یا چند عنوان برنامه خاص و فراگیر در دانشگاه‌ها برای اجرا در این هفته رسیده است؟ گفت: سعی شده تا برنامه‌های سال‌های قبل را به‌روزرسانی کرده و مطابق با شرایط روز و وضعیت به وجود آمده اجرا کنیم.‌ بنابراین برنامه‌های امسال همان برنامه‌های سابق و سال‌های قبل اما با یک اجرا در قالب امروزی است.

دغدغه اول دانشگاه‌ها در حال حاضر بحث آموزش و پژوهش است و زیرساخت‌های مجازی هم عمدتاً در اختیار این فضا قرار گرفته است. متأسفانه کمتر بر روی تغذیه فرهنگی و آسیب‌های فرهنگی که برای دانشجویان وجود دارد توجه شده و امکانات کمتری به این مسیر سرازیر شده است.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: سال‌های گذشته مراسم‌ متعددی از قبیل اردوهای قرآنی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی کارشناسان قرآنی و دبیران کانون‌های قرآنی برگزار شد. امسال نشست‌ها و جلسات به شکل وبینار خواهد بود.

مستأجران با ذکر اینکه به عنوان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تلاش می‌کنیم که شتاب‌دهنده فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باشیم، بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های موجود برای برجسته‌سازی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها همواره مورد تأکید بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام دیرهنگام دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تصمیم‌ساز در این عرصه برای طراحی فعالیت‌های خاص در هفته قرآن و دانشگاه گفت: این نقد وارد است، اما برخی از دلایل دیر اقدام کردن به دیر اطلاع دادن بازمی‌گردد، ستادی که باید  اطلاع‌رسانی کند دیرهنگام این کار را انجام داده است. ما شاهد هفته‌های متعددی هستیم که هر کدام ستاد خاص خود را دارد، اما در هفته قرآن و دانشگاه ستادی که باید ما را راهبری ‌کند و دستگاه‌های دانشگاهی را وارد میدان کند کاری انجام نداد. لذا به صورت خودجوش اقداماتی را انجام داده‌ا‌یم. البته بهتر بود که دبیرخانه‌ای از طریق برخی نهادها همچون سازمان تبلیغات اسلامی برای این ستاد شکل می‌گرفت تا در طول سال برای این هفته برنامه‌ریزی و یک‌ ماه قبل از شروع این هفته دستگاه‌ها را دور هم جمع کند.

مدیر کل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سؤال که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای قبول مسئولیت این کار را دارد یا خیر؟ گفت: اگر به ما واگذار شود، این‌ کار را انجام خواهیم داد، اما با توجه به اینکه پیگیری فعالیت‌های قرآنی در کشور بر عهده چند سازمان و نهاد خاص همچون سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... است، اغلب امور ستادی به این نهادها واگذار شده است. اگر‌ این‌ کار برعهده نهاد قرار بگیرد، آن را انجام خواهد داد.

مستأجران در پاسخ به این سوال که بیشتر، خلأ چه برنامه‌هایی در سطح دانشگاه‌ها به خصوص در هفته قرآن و دانشگاه احساس می‌شود، گفت: این خلأ در زمان شیوع کرونا با شرایط عادی تفاوت دارد و از نوع اجرای برنامه‌های متنوع مجازی و ایجاد خلاقیت در اجرای برنامه‌هاست و شرایط کنونی باعث شده تا دانشگاه‌ها نتوانند مانند سابق برنامه‌های خود را اجرا کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مطالبه فرهنگی در دانشگاه‌ها کمتر شده است، بیان کرد: در حال حاضر دغدغه اول دانشگاه‌ها بحث آموزش و پژوهش است و زیرساخت‌های مجازی هم عمدتاً در اختیار این فضا قرار گرفته است. متأسفانه کمتر به تغذیه فرهنگی و آسیب‌های فرهنگی دانشجویان توجه می‌شود و امکانات کمتری به این مسیر سرازیر شده است.

با توجه به اینکه پیگیری فعالیت‌های قرآنی در کشور بر عهده چند سازمان و نهاد خاص همچون سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... است، لذا اغلب کارهای ستادی به این نهادها واگذار شده است، اگر‌ این‌ کار بر عهده نهاد قرار بگیرد آن را انجام خواهد داد.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: باید مواظب باشیم که عادت به فضای مجازی ما را به سمت فردگرایی سوق ندهد. قرآن مرتب بر مواردی همچون نماز جماعت و فعالیت‌هایی مبتنی بر جمع‌گرایی تأکید دارد. یکی‌ از مهم‌ترین مناسک ما حج است و می‌فرماید: «ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» این‌ نشانه ایمان دینی و تقوای دل است. در حال حاضر دانشگاه‌ها به دنبال برگزاری اجتماعات مجازی هستند تا روح معنویت قرآن در دانشگاه‌ها تقویت شود و توجه به فعالیت‌های قرآنی کم‌رنگ نشود.

مستأجران در پاسخ به اینکه این شورا تاکنون چه مصوبه‌هایی در زمینه اجرای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها داشته است، گفت: یکی از تصمیمات اتخاذشده برگزاری جشنواره‌های قرآنی در تمامی دانشگاه‌ها به صورت‌ مجازی بوده است. شیوع کرونا محدودیت‌های بسیاری را ایجاد کرده، اما تمامی فعالیت‌هایی که قبلاً حضوری بود به صورت مجازی اجرا می‌شود و حتی اجازه ندادیم یک رشته از جشنواره‌ها کاهش پیدا کند. دانشگاه‌ها کمک کردند و ظرفیت‌های خود را به کار گرفتند تا فعالیت‌ها از نظر کیفیت در زمان شیوع کرونا همانند قبل برگزار شود.

گفت‌وگو از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha