هفته‌ پرجنب‌وجوش مسابقات و بی‌سروصدای «قرآن و دانشگاه»
کد خبر: 3934885
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

هفته‌ پرجنب‌وجوش مسابقات و بی‌سروصدای «قرآن و دانشگاه»

ابتدای سومین هفته آبان‌ماه 99 با برپایی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرجنب‌وجوش آغاز شد و خبر درگذشت هوشنگ یاری، قاری بین‌المللی قرآن کریم از خطه کرمانشاه، موجب تأثر جامعه قرآنی شد.

به گزارش ایکنا، سومین هفته آبان‌ماه 99 با خبر آغاز مرحله پایانی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، اعلام برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه، آغاز بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور و دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم ویژه حافظان کل قرآن مؤسسه کشوری مهد قرآن(ترنم وحی) و... همراه بود و خبر درگذشت دو چهره قرآنی در این هفته، جامعه قرآنی کشور را متأثر کرد. در ادامه، نگاهی گذرا به تعدادی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.

مرحله ضبط مسابقات در بخش آقایان

 

هفته‌ پرجنب‌وجوش مسابقات و بی‌سروصدای «قرآن و دانشگاه»

مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به دلیل شیوع ویروس کرونا برای اولین بار در تاریخ این مسابقات به صورت غیر حضوری فعالیت خود را آغاز کرد و رقابت‌های بخش آقایان در فاز اول به صورت ضبط اجرای شرکت‌کنندگان در مراکز صداوسیمای استان‌ها و در فاز دوم نیز داوری اجراهای ضبط شده خواهد بود.

ضبط اجرای راه‌یافتگان به مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از صبح روز ۱۷ آبان‌ماه در بخش آقایان آغاز شد و تا ۲۲ آبان‌ماه ادامه داشت تا در هفته دوم آذرماه و همزمان با پخش از شبکه قرآن و معارف سیما، به صورت زنده مورد داوری قرار گیرد.

در این هفته رقابت‌های بخش بانوان نیز که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار می‌شد از صبح ۱۸ آبان‌ماه آغاز شد. در این بخش شرکت‌کنندگان هر استان در اداره کل اوقاف و امور خیریه آن استان مستقر شده و به صورت ویدئوکنفرانس با داوران که در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف(تهران) مستقر بودند ارتباط داشتند.

برگزاری مجدد دوره‌های تخصصی «اِقراء»

یکی از خبرهای این هفته مربوط به سنت اقراء بود. این شیوه یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون بوده است. در این روش آموزش، قاری با قرائت یک دوره کامل قرآن نزد استاد و شیخ قرائت (مُقری)، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و به صورت شفاهی منتقل شود. با این شیوه، سلسله اسناد قرائت که نهایتاً به قرائت پیامبر گرامی اسلام می‌رسد، حفظ می‌شود.
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/8/17/1882359_399.jpg
 
نهادینه کردن و ترویج رسمی این سنت حسنه در جمهوری اسلامی ایران، از سال ١٣٩۵ در دستور کار شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرار دارد و به زودی دوره‌های تخصصی جدید اقراء در سراسر کشور توسعه خواهد یافت. در حال حاضر طرح توسعه دوره‌های اقراء با استفاده از ظرفیت حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظانی که موفق به دریافت اجازه قرائت شدند، در دستور کار شورای عالی قرآن قرار دارد.

ویژه‌برنامه‌های کارگروه قرآنی ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی

با توجه به تشکیل ستاد بزرگداشت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولیت سازمان دارالقرآن الکریم به‌عنوان کارگروه قرآنی این ستاد، سه عنوان ویژه‌برنامه به همین مناسبت از چهارشنبه، سیزدهم آبان تا سالروز شهادت سردار و یاران باوفایش از سوی این کارگروه اجرا خواهد شد.

عناوین برنامه‌های مذکور شامل «چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی»، «برگزاری مسابقه کتابخوانی با مشارکت استان‌ها در دو مرحله» و «پویش هزاران ختم قرآن کریم» است.

جزئیات آزمون مرحله دوم ارزیابی حافظان قرآن اعلام شد

محمد رمضانی‌فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم در این هفته و با اشاره به جزئیات مرحله دوم آزمون پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن گفت: این آزمون از این هفته در سراسر کشور در زمان‌بندی مختلف برگزار شد.

وی افزود: مجموعاً سه هزار و ۹۷ نفر مجاز به حضور در آزمون هستند. این تعداد شامل دو هزار و ۳۱۵ نفر خانم و ۷۸۲ نفر آقا هستند که در رشته‌های حفظ ۱۰، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم شرکت کرده‌اند. این افراد امتیاز لازم را از طریق آزمونی که در ابتدای مردادماه سال جاری برگزار شد، دریافت کرده‌اند.

رمضانی‌فرد گفت: به ترتیب ۶۶۲ نفر در رشته حفظ ۱۰ جز، ۴۲۴ نفر در رشته حفظ ۲۰ جز و در مجموع در رشته حفظ قرآن دو هزار و ۱۱ نفر از حفاظ حدنصاب لازم را برای حضور در آزمون پیدا کرده‌اند که توانستند در مرحله دوم شرکت کنند.
 

راه‌اندازی ۶۴ دارالقرآن در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان

 
یکی دیگر از خبرهای این هفته را کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، داد و در مورد برنامه‌های این دانشگاه در هفته قرآن و عترت به راه‌اندازی ۶۴ دارالقرآن در ۶۴ پردیس دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اساس‌نامه این طرح آماده شده و به تصویب شورای سیاست‌گذاری نیز رسیده است و این طرح در هفته قرآن و عترت به تمامی ۶۴ پردیس دانشگاهی ابلاغ می‌شود. این دارالقرآن‌ها مورد حمایت مالی معاونت فرهنگی دانشگاه نیز قرار خواهند گرفت.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه مقرر شده است که طی دو سال این دارالقرآن‌ها راه‌اندازی شود، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی، پیش‌بینی شده است تا پایان سال ۹۹ حدود ۳۲ دارالقرآن در پردیس‌های دانشگاهی و سایر دارالقرآن‌ها هم طی سال دوم راه‌اندازی شود. با توجه به مجزا بودن دانشجویان آقا و خانم در پردیس‌های دانشگاهی، این دارالقرآن‌ها ویژه بانوان و آقایان راه‌اندازی می‌شود. تمامی فعالیت‌های قرآنی پردیس‌های دانشگاهی در بخش دانشجویان، اساتید و کارکنان از طریق این دارالقرآن‌ها صورت می‌گیرد.

دومین دوره طرح دانشجومتدبر قرآن در ۵ استان برگزار می‌شود

در راستای اجرای طرح‌های هماهنگ قرآنی سال ۹۹، دومین دوره از طرح هماهنگ دانشجومتدبر قرآن کریم در پنج استان ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و گلستان اجرا می‌شود.

از اهداف اجرای این طرح می‌توان به گسترش فرهنگ تدبر در قرآن بین دانشجویان، افزایش میزان معرفت قرآنی میان دانشجویان، شناسایی دانشجویان علاقه‌مند به تدبر و حمایت از آن‌ها، تربیت دانشجویان به‌عنوان مربی تدبر در قرآن و تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور اشاره کرد.

علت اقدام دیرهنگام در برنامه‌ریزی هفته قرآن و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستأجران، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این هفته، درباره برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه گفت: شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها تلاش داشته است تا براساس پیشنهاد‌هایی که دستگاه‌های دانشگاهی برای این هفته ارائه داده‌اند برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله پیشنهاد‌های ثابتی برای اجرای برنامه در این هفته ارائه می‌شد، افزود: برنامه‌های حضوری در تمامی دستگاه‌های دانشگاهی حذف شد و استفاده از ظرفیت‌های مجازی به دلیل شیوع کرونا در دستور کار قرار گرفت. برنامه‌ریزی شده است تا در هفته قرآن و دانشگاه از ظرفیت هیئت‌های علمی مستقر در دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های زیرساختی در حوزه فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های قرآنی بر پایه وبینار بیشتر استفاده شود. بارگذاری فایل‌های قرآنی به صورت آفلاین در پیام‌رسان‌ها نیز صورت می‌گیرد.
 
مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه درباره برنامه‌ریزی دیرهنگام برای اجرای برنامه در هفته قرآن و دانشگاه نقد وارد است، گفت: درصددیم تمام فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها با قوت بیشتری ادامه یابد.
 

«هوشنگ یاری» قاری بین‌المللی آسمانی شد

 
هوشنگ یاری قاری بین‌المللی درگذشت - جهان نيوز
این هفته خبر فوت یکی از چهره‌های قرآنی کشورمان کام جامعه قرآنی را تلخ کرد؛ هوشنگ یاری، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی اهل کرمانشاه، ۱۸ آبان‌ماه در سن ۵۲ سالگی و در اثر ابتلا به بیماری کرونا به دیار باقی شتافت. مرحوم یاری، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و صاحب عناوین متعدد کشوری و بین‌المللی ازجمله رتبه نخست در مسابقات بین‌المللی کشور سوریه در سال ۱۳۸۴ بود و بارها توفیق یافت در محضر مقام معظم رهبری به تلاوت قرآن بپردازد.

«علی توکلی» خیر قرآنی کشور درگذشت

خبر دیگر این هفته فوت علی توکلی از خیرین قرآنی و نام‌آشنای کشور بود. مرحوم حاج‌علی توکلی، متولد سال ۱۳۲۹ و از اهالی شهرستان محلات در استان مرکزی بود، که بیش از یک دهه در حوزه کمک به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت فعالیت می‌کرد.

مرحوم توکلی علاوه بر کمک و حمایت مالی از نیازمندان و افراد بی‌بضاعت، بیشتر اموال خود را صرف توسعه و ترویج معارف حیات‌بخش قرآن کریم در کشور کرد و با مشارکت در چاپ و اهدای هزاران جلد قرآن کریم جهت توزیع در مناطق محروم، مشارکت و حمایت مالی در احداث دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی قرآن کریم گام‌های مؤثری برداشت. مرحوم در سال ۱۳۹۶ و در سیزدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی کشور از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان چهره منتخب خیرین قرآنی کشور شناخته و تجلیل شد.

ایجاد زیرساخت‌های مجازی سازمان دارالقرآن ظرف یک ماه آینده

با شیوع کرونا، افزایش بسیاری از فعالیت‌های سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف کشور از جمله سازمان دارالقرآن با مشکلاتی در اجرا رو‌به‌رو و همین امر باعث شد تا برنامه‌ها بیشتر به سمت و سوی بهره‌گیری از فضای مجازی پیش برود. بر همین اساس یکی از مصاحبه‌های خواندنی ایکنا در این هفته با مهدی اخوان صباغ، رییس سازمان دارالقرآن الکریم، بود که  وی دراین مصاحبه به تشریح برنامه‌های این سازمان در آینده و دوران کرونا  پرداخت.
 
مهدی اخوان صباغ، در بخشی از این مصاحبه گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا احساس کردیم که ممکن است در فضای آموزشی با مشکلاتی مواجه شویم، اما با تدابیر دوستان در سازمان، توانستیم بخش‌های آموزشی خود را با همان قدرت و قوت گذشته پیش ببریم. بخشی از آموزش‌ها را نیز با توجه به شرایط متفاوت کشور تغییر داده و به سمت فضای مجازی سوق دادیم. در مورد فضای مجازی نیز زیرساخت‌هایی در سازمان در حال تهیه و تدارک است تا بتوانیم بستر مناسبی برای توسعه آموزش‌های قرآنی در کشور به وجود آوریم. البته تاکنون عمده مؤسسات قرآنی موضوع آموزش‌های خود را به سمت آموزش در فضای مجازی برده‌اند که این اقدام مبارک جای تشکر و قدردانی فراوان دارد.

وی گفت: امروز این قول را به اهالی قرآن می‌دهیم که زیرساخت‌های مجازی سازمان دارالقرآن الکریم ظرف یک ماه آینده آماده شود و در اختیار مؤسسات قرار گیرد تا بتوانند از رکود آموزشی خارج شوند. البته بسیاری از مؤسسات به صورت خودجوش در این مسیر وارد شده و کار‌های خود را به خوبی پیش می‌برند. همچنین، از آنجا که سازمان دارالقرآن سابقه طولانی در نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم دارد، امسال نیز مجوز‌های زیادی در این حوزه صادر کردیم و حدود دو میلیون جلد قرآن با نظارت سازمان به چاپ رسیده است.
 

تصویب ردیف‌های بودجه طرح ملی حفظ قرآن

در این هفته هجدهمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، ۱۸ آبان‌ماه، با حضور اعضای این ستاد به منظور بررسی مباحثی همچون بودجه طرح ملی حفظ، طراحی سامانه جامع مشترک در زمینه حفظ قرآن، تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای حفظ قرآن، محتوای آموزشی معلمان حفظ پیش‌دبستانی و مهد‌های کودک، فعالیت‌های رسانه ملی و برنامه‌هایش در این باره و موضوع گفتمان‌سازی حفظ قرآن برگزار شد.
 
در این جلسه ردیف‌های اختصاص بودجه طرح ملی حفظ قرآن کریم که شامل مواردی همچون طراحی سامانه جامع حفظ قرآن، تربیت نیروی متخصص و گفتمان‌سازی حفظ قرآن است در جلسه روز گذشته ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به تصویب اولیه رسید.

برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته قرآن و دانشگاه تشریح شد

روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در این هفته ضمن تشریح برنامه‌های این مرکز در هفته قرآن و دانشگاه، گفت: اجلاس وبیناری با حضور نزدیک به ۵۰۰ نفر از مدیران فرهنگی و قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در روز ۲۴ آبان‌ماه برگزار می‌شود.
 
وی به شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: امسال به جهت شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ها در سطح کشور متأثر از این بیماری شده است و در خصوص فعالیت‌های قرآنی هم همین وضعیت مستقر است. لذا برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه هم به سمت فعالیت‌های مجازی رفته است. خوشبختانه برنامه‌های متنوعی هم در نظر گرفته شده است که به همت کانون‌های قرآن و عترت اهتمام ویژه‌ای خواهند داشت. کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت نیز در هفته قرآن و دانشگاه برنامه رونمایی از چند کتاب را مد نظر دارد.
وی در این هفته از محل خبرگزاری ایکنا نیز بازدید داشت.

تعامل سازمان قرآنی دانشگاهیان و وزارت بهداشت در حوزه بین‌الملل

 

https://iqna.ir/files/fa/news/1399/8/20/1885656_884.jpg
ایکنا در این هفته میزبان روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بود که وی روز، ۲۰ آبان‌ماه از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل ایکنا، استودیومبین و دیگر مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید کرد و در ادامه نشستی به منظور بیان ظرفیت‌های مشترک دو نهاد، با حضور محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا برپا شد.
 
در این جلسه حاضران، نظرات و پیشنهادات خود را برای کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی، هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی و دستور کار مشخص بین سازمان قرآنی دانشگاهیان و مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کردند.

درس‌هایی از قرآن به «شاد» پیوست

در هفته‌ای که گذشت، نشست خبری به منظور اعلام آغاز بیست‌ونهمین دوره مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام محمد موحدی‌نژاد، مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در محل این مؤسسه برگزار شد.
 
در این نشست مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی از برگزاری بیست‌ونهمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن با چهار هفته تأخیر و با استفاده از ظرفیت شبکه شاد خبر داد و گفت: این مسابقه جزو برنامه‌های افتخاری مدارس است و نه موظفی و اجباری.

پیگیری رفع موانع «برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی»

جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز دراین هفته برگزار شد. رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به دستور اول صدویازدهمین جلسه مجمع که به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: گزارش سالانه و کلی هر یک از اسناد راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، یک‌بار در شورا مطرح شده و در نظر است از این پس وضعیت اجرای اقدامات، به تفکیک راهبرد‌ها و اقدامات در جلسات مجمع مشورتی بررسی و گزارش شود. بر این اساس از ۲۱ اقدام ملی ذیل راهبرد اول هر سند، هفت اقدام در حال اجراست و برای سایر، کار جدی صورت نگرفته است. در  این جلسه گزارشی از روند پیگیری رفع موانع اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی به صورت مکتوب نیز ارائه شد.
 

برگزاری مرحله کشوری بخش معارفی جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور

مرحله کشوری بخش معارفی بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور سه‌شنبه، ۲۰ آبان‌ماه همزمان با هفته قرآن و عترت دانشگاه به صورت سراسری و مجازی برگزار شد. بخش معارفی جشنواره بیست‌وچهارم در رشته‌های «آشنایی با احادیث اهل‌ بیت(ع)»، «آشنایی با سیره معصومین(ع)»، «آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه»، «آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه»، «حفظ موضوعی قرآن کریم»، «آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم»، «احكام»، «پرسمان معارفی» و «سبک زندگی اسلامی ایرانی» برگزار می‌شود.

رقابت توأمان حضوری و مجازی ۸۰ حافظ کل در «ترنم وحی»

 

هفته‌ پرجنب‌وجوش مسابقات و بی‌سروصدای «قرآن و دانشگاه»
دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم ویژه حافظان کل قرآن مؤسسه کشوری مهد قرآن (ترنم وحی) روز ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه با راهیابی ۸۰ نفر با قضاوت دو گروه داوری در بخش بانوان و یک گروه داوری در بخش آقایان در این هفته آغاز به کار کرده است.
 
آیین افتتاحیه این مرحله جمعه، ۲۲ آبان‌ماه با حضور حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، مصطفی فومنی الحائری، مؤسس و رئیس هیئت امنا، سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه و سایر اعضای هیئت مدیره و تیم داوری، چون محمدحسین سعیدیان، سیدمهدی سیف، علی‌اکبر حشمتی و محمود کریمی، معاون آموزشی مهد قرآنی، علی بختیار از دیگر اعضای هیئت مدیره مهد قرآن و ... برگزار شد.
 

دور باطل مؤسسات قرآنی برای معافیت مالیاتی

بحث معافیت مالیاتی، یکی از دغدغه‌های مهم مؤسسات قرآنی است و هزینه‌هایی، چون تشکیل پرونده و تکمیل مراحل اظهارنامه مالیاتی را در پی دارد و همیشه این گلایه وجود دارد که با وجود این معافیت مالیاتی، چرا همچنان باید هزینه‌هایی به مؤسسات برای تکمیل روند دفاترشان وارد شود. در همین راستا این هفته خبرنگار ایکنا برای روشن شدن این مشکلات با مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌های بوشهر، خراسان شمالی و جنوبی گفت‌وگو داشت.

ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بوشهر در بخشی از این مصاحبه با اشاره به اینکه وضعیت مؤسسات قرآنی در بخش مالیات و بیمه بحرانی است، گفت: مؤسسات قرآنی در شرایطی قرار گرفته‌اند که بیشتر انرژی‌شان در مقابله با مشکلات صرف می‌شود تا رفع آنها. بر اساس قانون، مؤسسات قرآنی از پرداخت مالیات معاف هستند، اما این معافیت، تکالیفی بر دوش مؤسسات قرآنی گذاشته که هزینه‌هایی را به دنبال دارد. تشکیل و تکمیل پرونده، کاری است بیهوده که مؤسسات قرآنی در روند معافیت، مجبور به انجام آن هستند.


حیات مؤسسات قرآنی در سراشیبی انحلال

یکی از مصاحبه‌های دیگر ایکنا در این هفته با حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر سهرابی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، بود که وی درباره وضعیت فعلی مؤسسات قرآنی در شرایط شیوع کرونا گفت: مؤسسات و خانه‌های قرآن در عین اینکه خدمات مؤثری را مجاهدانه تقدیم جامعه می‌کنند، اما این خدمات مبتنی بر حضور و ارتباط بوده است و تجربه ارتباطات مجازی را مانند بسیاری از عرصه‌های دیگر نداشتند. این روند باعث مشکلات و مسائل جدی شده است، چراکه مؤسسات غالباً در مکان استیجاری فعالیت دارند و تأمین اجاره و مخارج اولیه آن‌ها مبتنی بر گردش مالی حداقلی است که به واسطه خدمات خود ارائه می‌کنند؛ لذا متأسفانه مؤسسات بسیاری را از دست داده‌ایم یا برخی در مقاومت شدید به سر می‌برند. البته این‌ها هم دیگر توان ایستادگی ندارند و در تأمین هزینه‌های اولیه خود همچون آب و برق مؤسسه، گرفتار مشکل شده‌اند و سازمان تبلیغات ظرفیت حل این مشکل را ندارد.
 
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در این مصاحبه با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا بسیاری از مؤسسات قرآنی را از دست دادیم یا در مقاومت شدید در برابر مشکلات به سر می‌برند، گفت: برای اینکه این مراکز جایگاه‌شان را از دست ندهند، باید خودشان را به‌روز کنند و نیز حمایت‌های مالی ویژه‌ای به آن‌ها تخصیص یابد.
 
انتهای پیام
captcha