معضل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با انتخاب واحد «آشنایی با قرائت قرآن»
کد خبر: 3935498
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

معضل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با انتخاب واحد «آشنایی با قرائت قرآن»

حدود دو ماه از ترم تحصیلی می‌گذرد، اما به دلیل تغییر سیستم انتخاب واحد، غالب دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز نتوانسته‌اند درس قرآن را انتخاب کنند و اساتید این واحد درسی بلاتکلیف مانده و تشکیل شدن آن نیز با گذشت دو ماه بی‌فایده است.

مشکل دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز با انتخاب درس قرآنبه گزارش ایکنا، شاید بتوان دانشگاه آزاد اسلامی را در اوایل دهه 70 جزو اولین دانشگاه‌هایی معرفی کرد که وارد عرصه آموزش قرائت قرآن به دانشجویان به عنوان یک واحد درسی شدند. دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، یکی از واحدهایی است که حدود 60 هزار دانشجو دارد. این دانشگاه را هم از حیث جمعیت و هم از جهت تعدد رشته‌ها می‌توان بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور دانست.

هم‌اکنون حدود صد کلاس قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز برقرار است. همه‌ساله کلاس‌ها روند عادی خودشان را داشته‌اند و همه دانشجویان کارشناسی به‌عنوان یک واحد اجباری این درس را گذرانده‌اند. البته تا چند سال گذشته، برای مقطع ارشد نیز گذراندن درس قرآن اجباری بود که این اجبار هم‌اکنون برداشته شده و همین مسئله نیز جای سؤال دارد.

مشکلی که امسال در روند انتخاب رشته‌ این دانشگاه به وجود آمده این است که دانشجویان مقطع کارشناسی در مراجعه به سایت آموزشیار برای انتخاب واحد درسی، رشته قرائت قرآن به آنان ارائه نمی‌شود. هم‌اکنون که اواخر آبان‌ماه را می‌گذرانیم و کلاس‌های دانشگاهی نصف زمان خود را سپری کرده‌اند، در هر کلاس فقط نام یک یا دو دانشجو ثبت شده‌ که با این روند بیشتر کلاس‌ها با به حد نصاب نرسیدن عملاً حذف خواهند شد. این روند، برگزاری حدود صد کلاس درس قرآن را در این دانشگاه در وضعیتی نامشخص قرار داده است. در دانشگاه آزاد اسلامی مسئولان کانون‌های قرآن و عترت، برنامه زمان‌بندی دروس قرآن را تنظیم و ساعت‌بندی آن را به واحد آموزش اعلام می‌کنند. در رابطه با مشکلی که برای انتخاب درس قرآن به وجود آمده، به سراغ اساتید و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز رفتیم تا جویای این موضوع شویم.

اسدالله بیات، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز گفت: سیستم آموزشیار (سایت انتخاب دروس دانشگاه) تغییر کرده، در گذشته از سیستم «سیدا» استفاده می‌کردیم. آیتم‌های سیستم سیدا با سیستم جدید متفاوت است، در آن سیستم همه درس‌هایی که ارائه می‌کردیم برای تمامی دانشجویان قابل رؤیت بود. ولی در این سیستم براساس جستجو است و دانشجویی که درس قرآن را می‌خواهد، باید کلمه قرآن را جست‌وجو کند. تغییر اساس کار در این دو سیستم باعث شده که بسیاری از دانشجویان ندانند که باید این درس را انتخاب کنند. به همین دلیل در تعداد دانشجویان ریزش داشته‌ایم و این مشکل اساسی است.

بیات در پاسخ به این سؤال که آیا می‌‌توان این موضوع را به هر حال یک نقص دانست؟ تصریح کرد: سیستم آموزشیار یکباره جابه‌جا شد. دانشجویان و کارشناسان آموزش ندیده بودند. حداقل 50 درصد این ترم گذشته است. هم‌اکنون نیز اگر دانشجویی درس را انتخاب کند با پنج جلسه باقیمانده چیزی یاد نمی‌گیرد. البته گذراندن این درس برای دانشجویان کارشناسی الزامی است. اگر این ترم نگذرانند، ترم بعد باید این درس را بگذرانند. به این دلیل که این ترم چنین مشکلی پیش آمد‌ه‌ ممکن است، ترم آینده فشار بیشتری تحمل کنیم و کلاس‌های بیشتری تشکیل دهیم. البته پیشنهاد دادیم برای اینکه این مشکل برطرف شود، درس قرآن به دانشجویان تازه‌وارد ارائه شود که کلاس‌هایمان خالی نماند. فعلاً منتظر اقدام معاونت آموزشی هستیم.

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در مورد ریزش در تعداد ثبت نامی‌های درس قرآن بیان کرد: در هر ترم 120 کلاس 40 نفره داریم، یعنی چیزی حدود 5000 هزار نفر در هر ترم این درس را می‌گذرانند که الان به دلیل تغییر در سیستم با ریزش مواجه شده‌ایم. البته اگر ورودی‌های جدید این درس را انتخاب کنند حتی ظرفیت نیز کم می‌آید، چون ورودی‌های جدید حدود 8 هزار نفر هستند.

وی همچنین در مورد اعتراض بعضی از دانشجویان بر این مبنا که برای درس قرآن شهریه اخذ شده است، اظهار کرد: دروس وصایای امام(ره) و آشنایی با قرآن، تک‌واحدی هستند که گذراندن آن‌ها اجباری است، اما شهریه‌ای بابت آن‌ها پرداخت نمی‌شود. ممکن است یکی از نقص‌های سیستم آموزشیار جدید این باشد که برای این دروس شهریه اخذ شده باشد؛ اما اگر بدین‌گونه باشد شهریه به آن‌ها بازپس داده می‌شود.

برای قرآن ارجحیت قائل شوند

در ادامه یکی از مدرسان قرآن دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز گفت: هیچ‌کس تجربه قبلی در مورد شرایط کنونی نداشته، دانشگاه مجازی داشتیم، ولی هیچ وقت این اتفاق نیفتاده بود که تمامی دانشجویان مجازی شوند، سال‌های گذشته نیز انتخاب واحد مجازی بوده، اما به دلیل شرایط کرونایی می‌خواستند، کیفیت را بالا ببرند و سایت آموزشیار را اضافه کرده‌اند، قبلاً فقط با سیستم دان انتخاب واحد انجام می‌‌شد، امکانات آموزشیار بهتر است اما این اتفاقات افتاد و اشکالاتی در ثبت‌نام‌ها پیش آمد. روزهای پنجشنبه سه کلاس دارم که خالی است. وارد کلاس مجازی می‌شوم ،ولی دانشجویی نیست. این مشکل رفع می‌شود، چون دانشگاه آزاد اسلامی دغدغه کار قرآن دارد ولی هنوز دانشجویان موفق به انتخاب این درس نشده‌اند.

این مدرس قرآن بیان کرد: برای قرآن ارجحیت قائل شوند، چون واقعاً در قرائت قرآن کریم نه فقط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بلکه به ‌طور کلی بعضی جوانان نمی‌توانند قرآن را بخوانند؛ بنابراین اهمیت دادن به جریان آموزش قرآن در دانشگا‌ه‌ها بسیار مهم است.

معلم مجازی نیستم

سیدحسین موسوی‌بلده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: راضی به برگزاری کلاس‌های مجازی نیستم. تا قبل از کرونا هر ترم دو کلاس برمی‌داشتم، اما این ترم کلاس برنداشتم، چون من معلم مجازی نیستم و دوست دارم احساسات خودم را بروز دهم و بازخوردهای دانشجویان را دریافت کنم. تدریس و سؤال کنم. این فضا برای من در فضای مجازی ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل قبول نکردم.

این قاری قرآن ادامه داد: در ارتباطی که با اساتید قرآن دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز دارم در جریان هستم که اساتید مدام از سامانه شکایت می‌کنند.

هیچ کلاس قرآنی حذف نشده است

گنجی نیز که عضو هیئت علمی دانشگاه و یکی از مسئولان چیدمان درس قرآن در این دانشگاه است، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نمی‌توانم نظر درستی بدهم، چون به سیستم آموزشیار (سیستم انتخاب واحد دانشگاه آزاد) احاطه‌ای ندارم. ضمن اینکه به هر جا برای این مسئله مراجعه کردم، گفته شد که دانشجو نمی‌تواند و بلد نیست که درس را انتخاب کند نه اینکه مشکلی باشد. پس چطور است که چند دانشجو توانسته‌اند درس را انتخاب کنند و بقیه نتوانسته‌اند؟

وی بیان کرد: دانشجو باید در سامانه گزینه‌ رکورد را انتخاب کند تا بتواند همه دروس را ببیند و درس‌ها را انتخاب کند، ولی دانشجویان تا انتها را نمی‌بینند و تنها کلاس‌های اول صفحه را می‌بینند که پر شده و نمی‌توانند درس را انتخاب کنند. هرکس به واحد فناوری مراجعه کند، همکاران‌مان در مورد انتخاب درس به او کمک می‌کنند.

گنجی اظهار کرد: تعدادی از اساتید هنوز کلاس‌هایشان به حد نصاب نرسیده، زیرا مدام ثبت‌نام‌ها عقب افتاده است. هنوز ورودی‌های جدید ما انتخاب واحد نکرده‌اند. با انتخاب واحد آنها قطعاً کلاس‌ها کامل می‌شود. هنوز هیچ کلاس قرآنی نیز حذف نشده است. روند انتخاب درس قرآن هیچ تفاوتی نسبت به سال گذشته نکرده و فقط سامانه انتخاب واحدمان عوض شده است.

بنا بر این گزارش، سیستم‌ نرم‌افزاری دانشگاه آزاد اسلامی به نام آموزشیار، درس قرآن را نشان نمی‌دهد، اما جای این سؤال باقی است که چرا دروس اختصاصی را می‌توانند ببینند و انتخاب کنند، ولی مشکل ایجادشده فقط مختص درس قرآن است؟ حال که روزهای آخر آبان‌ماه را می‌گذرانیم، زمان زیادی از ترم تحصیلی گذشته است و معلوم نیست سرنوشت این درس در ترم جاری به کجا ختم می‌شود و آیا دانشجویان در صورت انتخاب درس، در فرصت محدود و با آموزش مجازی مطلبی را فراخواهند گرفت یا خیر؟

انتهای پیام
captcha