فریز سالانه ۶۰۰ نمونه خون بندناف در مازندران
کد خبر: 3935967
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

فریز سالانه ۶۰۰ نمونه خون بندناف در مازندران

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران از فریز سالانه حدود ۶۰۰ نمونه خون بند ناف از مازندران در ذخیره بانک خون کشور خبر داد.

فریز سالانه ۶۰۰ نمونه خون بندناف در مازندرانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عممی جهاد دانشگاهی مازندران، محمدرضا شافعیان، رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه خون بندناف غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که در موقع تولد به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود، اما ذخیره آن در بانک خون بندناف می‌تواند برای درمان ۸۰ نوع بیماری لاعلاج استفاده شود، اظهار کرد: این سلول‌ها برای درمان بیماری‌هایی مانند انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، بیماری با منشا عصبی مثل فلج مغزی و اوتیسم، دیابت نوع یک، پارکینسون و بیماری‌هایی مشابه کاربرد دارد.

وی درباره روند تقاضا برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف، گفت: در ماه نهم یا هفته ۳۶ بارداری، خانواده‌های متقاضی ذخیره‌سازی می‌توانند در صورت تمایل به جهاد دانشگاهی مازندران مراجعه و از مشاوره رایگان همکاران در جهاد دانشگاهی بهره‌مند شوند و پس از تنظیم قرارداد، همکاران خونگیر این نمایندگی در محل اتاق زایمان حضور یافته و جمع‌آوری و ذخیره‌سازی را انجام خواهند داد.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه سالانه حدود ۶۰۰ نمونه از استان مازندران فریز می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر با توجه به حجم زیاد تقاضا به افرادی که امکان پرداخت مبالغ هزینه‌ها را ندارند شرایط اقساط و تسهیلات بانکی تعلق گرفته که می‌توانند پروسه ذخیره‌سازی را با شرایط تقسیطی انجام دهند.

شافعیان اظهار کرد: هر فردی که از نظر ژنتیکی با صاحب نمونه تطابق داشته باشد می‌تواند برای درمان بیماری تقاضا داده و از آن نمونه استفاده کند، طبیعتا هر چقدر نسبت خویشاوندی به صاحب نمونه نزدیک‌تر باشد احتمال استفاده بیشتر می‌شود که شانس استفاده خواهر و برادر در این مورد بیشتر است (۲۵ درصد) و با دور شدن نسبت فامیلی امکان استفاده کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاوره خانواده‌ها برای دریافت مشاوره خون بند ناف نوزادشان رایگان است، گفت: مادران می‌توانند برای دریافت راهنمایی‌های لازم به مرکز بانک خون بندناف رویان استان محل سکونت خود مختلف مراجعه کنند.

این مسئول درباره هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد، توضیح داد: هزینه اولیه ذخیره سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و هزینه نگهداری سالانه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از سال دوم به بعد سالانه ۱۶۰ هزار تومان است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران بیان کرد: خون بند ناف وظیفه انتقال اکسیژن و مواد غذایی از جفت به نوزاد را بر عهده دارد و از آنجایی که در دوران جنینی مقادیر بسیار زیادی سلول بنیادی خون‌ساز نسبت به افراد بالغ وجود دارد به همین جهت از این نمونه خون به‌عنوان یک ذخیره ارزشمند بیولوژیک یاد می‌کنند.

انتهای پیام
captcha