افزایش گروه‌های جهادی قرآنی بسیج / به‌روزرسانی طرح «صراط»
کد خبر: 3936454
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
یاسر خسروی، برنامه‌های قرآنی هفته بسیج را تشریح کرد؛

افزایش گروه‌های جهادی قرآنی بسیج / به‌روزرسانی طرح «صراط»

سرپرست دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین گفت:‌ تخصیص حمایت‌های مالی به گروه‌های جهادی قرآنی و به‌روز‌رسانی طرح صراط از جمله فعالیت‌های این دارالقرآن در هفته بسیج است.

یاسر خسروییاسر خسروی، سرپرست دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های دارالقرآن در هفته بسیج گفت: فعالیت‌ها را بیشتر بر به‌روزرسانی و اجرای سومین دوره طرح صراط، به ویژه در بحث مفاهیم و محتوا متمرکز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه طرح صراط در سه بخش قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اجرا می‌شود، افزود: در بخش قرآن کریم، نکات صحیح‌خوانی، توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه حفظ و مفاهیم قرآن آیات استفاده شده در کتاب با عنوان «سیمای هدایت» اضافه شده است. همچنین بخشی به نام «حافظ شویم» با بیان چند روش‌ حفظ قرآن آمده است.

سرپرست دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه بخش «اعجاز علمی قرآن» نیز برای مخاطبان بالای 14 سال در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در بخش مخاطبان زیر 14 سال نیز برای جذب بیشتر این قشر، ابتدای هر درس با داستانی شروع شده که مرتبط با آیات همان درس است.

خسروی اظهار کرد: یکی از اقدامات جدید در طرح صراط، افزودن حفظ موضوعی قرآن در کنار حفظ ترتیبی است. در این بخش، آیات مرتبط به موضوعات مختلف گردآوری شده است.

وی به تشریح برخی از فعالیت‌های این دارالقرآن در هفته بسیج، اشاره و بیان کرد:‌ چند سالی است، فعالیت در حوزه گروه‌های جهادی قرآنی آغاز شده و از جمله برنامه‌هایی که در هفته بسیج برای گروه‌های جهادی تدارک دیده‌ شده، حمایت مالی از این گروه‌ها هست که طی هفته بسیج اختصاص خواهد یافت.

سرپرست دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به سؤالی درباره تعداد گروه‌های جهادی قرآنی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تعداد این گروه‌ها،‌ اظهار کرد:‌ تا سال گذشته، 70 گروه جهادی قرآنی فعالیت داشت که امسال به 210 گروه رسیده است. کار این گروه‌ها آموزش قرآن و فعالیت‌های تخصصی در زمینه اجرای تواشیح در مناطق مختلف و راه‌اندازی جلسات خانگی است. با توجه به شیوع ویروس کرونا، گروه‌‌های جهادی قرآنی به بحث خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت نیز ورود پیدا کرده‌اند، از جمله این اقدامات تولید ماسک، ‌ضد عفونی کردن معابر، کمک‌های مؤمنانه و تولید داروی‌های تجویز شده در طب اسلامی است.

خسروی در پاسخ به این سوال که دارالقرآن بسیج برای گرامیداشت هفته بسیج، برنامه‌ای در سطح ملی تعریف کرده است یا خیر؟ گفت: برنامه‌هایی که تدارک دیده شده، همین تغییرات اعمال شده در طرح صراط و حمایت از گروه‌های جهادی است که در هفته بسیج اجرایی خواهد شد. 

وی بیان کرد: علاوه بر دو برنامه فوق، برنامه‌هایی در طول سال برگزار می‌شود که در هفته بسیج، به طور ویژه تقویت شده است. به عنوان مثال، کرسی‌های تلاوت و گروه‌های تواشیح در هفته بسیج به صورت ویژه در کنار اقدامات گروه‌های جهادی در مساجد معین در حال اجرا است. مسابقات طرح ملی صراط در نواحی بسیح در استان‌ها در حال برگزاری است که بر مبنای کتاب صراط است. همچنین برگزاری مسابقات قرآن در سطح کشور از سوی گروه‌های قرآنی در پایگاه‌ها در هفته بسیج قوت گرفته و عمدتاً به صورت مجازی برگزار می‌شود. تقدیر از دارالقرآن‌های برتر استان‌ها و نواحی بسیج، طرح پایش گروه‌های فعال قرآنی بسیج، ارتقای گروه‌های فعال قرآنی به 39 هزار گروه در سطح کشور و آموزش قرآن در زندان‌های برخی استان‌‌ها از دیگر فعالیت‌هایی است که در هفته بسیج تدارک دیده شده است.

خسروی در مورد اولویت‌های این دارالقرآن، اظهار کرد: طرح صراط اتفاق مبارکی بود. ما از این طرح استفاده کردیم و برای ادامه‌دار بودن آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای اجرای فعالیت‌های قرآنی بسیج نقشه راهی تعریف کرده‌ایم که بر اساس آن، محتواهای تولیدی و فعالیت‌هایی که برنامه‌ریزی می‌شود، بر اساس چهار موضوع نهایی می‌شود. اولین موضوع، منابع مورد استفاده است، موضوع دوم مبانی است که حتماً باید بر اساس منویات و منظومه‌ فکری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب باشد. سوم اینکه استفاده از تجربیات دیگر مجموعه‌های قرآنی است و تولید مستندات سازمانی است که تمامی محتواهای تولید شده با استفاده از این چهار موضوع تهیه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha