نگاهی به ۲۵ سال فعالیت قرآنی مؤسسه نور تبریز + عکس
کد خبر: 3936586
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶

نگاهی به ۲۵ سال فعالیت قرآنی مؤسسه نور تبریز + عکس

در سال ۷۴ عده‌ای از جوانان مؤمن شهر تبریز تصمیم به انجام فعالیت‌های قرآنی گرفتند، و حالا با گذشت ۲۵ سال این توفیق برای آن‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایکنا، سال 1374 بود كه یك جمعی از فعالان قرآنی تبریز برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نشر معارف قرآنی، دور هم جمع شدند تا قدمی برای ترویج فرهنگ قرآنی بردارند.

آغاز كار این جمع جوان، همان سال 1374 با اجرای طرح فرهنگی و قرآنی نور، در چند مسجد شهر تبریز با محوریت نماز، آموزش قرآن، حفظ حدیث (طرح حفظ چهل حدیث)، احكام و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) بود، سایر برنامه‌های علمی، فرهنگی و تفریحی نیز جزو برنامه‌های تدارک دیده شده بود.

این حركت ادامه پیدا می‌کند تا اینكه در سال 1376 دارالقرآن امام محمد باقر(ع) پایه‌گذاری و در سال 1378 طرح حدیث معراج اجرا می‌شود. چنانچه از اسمش نیز پیداست (نور) عمده فعالیت‌ها جهت همگانی‌سازی فرهنگ اقامه نماز بود.

همه این قدم‌های جهادی و انقلابی كافی بود تا در سال 1380 مؤسسه‌ای،  تأسیس شود و هم‌اكنون یكی از مراكز قرآنی مجهز و اصلی، نه تنها در سطح استان، بلكه در كشور است.

این مركز در طول سالیان متمادی، با استعانت از پروردگار متعال، اقدام به آموزش و ترویج آموزه‌های قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) كرده است. حاصل این تلاش، حضور و آموزش بیش از دو هزار قرآن‌آموز است كه عده‌ای از این تربیت‌یافتگان هم‌اكنون جزو نخبگان قرآنی استانی و كشوری هستند.

از قرآن‌آموزان و اساتید تربیت‌یافته این مؤسسه که جزو نخبگان قرآنی کشورم محسوب می‌شوند، می‌توان به سینا طباخی، میلاد عاشقی، امیررضا قیامی و ...  اشاره کرد.

با توجه به تأكیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر تربیت 10 میلیونی حافظان كلام وحی، برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته و هم‌اكنون این مركز قرآنی یكی از مجموعه‌های تخصصی در زمینه كشف، پرورش و تربیت حافظان قرآن كریم است.

با گسترش فعالیت‌ها و احساس نیاز در جامعه به مدارس قرآنی، مجموعه‌ای با عنوان مدارس نورالائمه در دو دوره اول و دوم (ابتدایی و متوسطه) پایه‌گذاری شد تا نقش تربیتی مجموعه هرچه بیشتر تقویت شود. مدارس نورالائمه هم‌اكنون با بیش از 350 دانش‌آموز، مشغول به فعالیت هستند.

یكی دیگر از فعالیت‌هایی كه در چند سال اخیر در حال پیگیری و انجام است، تأسیس و ساخت مسجد و حسنیه اعظم الغدیر است تا هم مكانی برای اجرای برنامه‌های قرآنی و هم محلی برای گرد هم آمدن مؤمنین و انجام مراسم مذهبی باشد.

این حسینیه كه هم‌اكنون در مراحل نهایی ساخت است در آینده‌ای نزدیك افتتاح و محل حضور عموم مردم جهت استفاده و بهره‌مندی از برنامه‌های قرآنی و فرهنگی خواهد بود. از مهم‌ترین برنامه‌ها می‌توان به تبیین واقعه عظیم غدیر، جهانی‌سازی حماسه غدیر و نشر مکتب اهل بیت(ع) اشاره کرد. مسئولان مؤسسه هدف از تمامی این فعالیت‌ها را نشر تعالیم قرآنی و آموزه‌های اهل بیت(ع) و در نهایت استقرار جریان اسلام ناب محمدی می‌دانند. 

انتهای پیام
captcha