به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، مجتبی باقرزاده، مدیرکل اسناد و ثبتی این سازمان درباره اسناد تاریخی موقوفه آقمشهد ساری اظهار کرد: این موقوفه یکی از موقوفات تاریخی و قدیمی کشور است که اسناد کاملی در جهت اثبات وقفیت آن وجود دارد که در رأی قضایی ۰۰۸۲ مورخ هشتم خردادماه سال ۹۲ شعبه سوم دیوان عالی کشور نیز به برخی از این اسناد اشاره شده که بیانگر این موضوع مهم بوده که در قرنهای گذشته نیز این موقوفه به دفعات مکرر مورد تأیید علما و حاکمان وقت رسیده است. درواقع معدود موقوفاتی وجود دارد که این چنین مورد اجماع حاکمان دولتی و امنای شرع زمانهای مختلف تاریخی قرار گرفته باشد.
وی با تأکید بر اینکه با توجه به قدمت بسیار طولانی و سابقه عمل به وقف در موقوفه آقمشهد ساری، هیچ شک و شبههای در وقفیت این موقوفه وجود ندارد، تصریح کرد: موقوفه آقمشهد علیرغم مستندات مالکیت اعم از سوابق متقن ثبتی و مالکیتی، قبل از قانون ملی شدن جنگلها و مراتع و همچنین، احکام متعدد قضایی در مراجع مختلف، مورد تأیید بسیاری از علما و فقهای جامعالشرایط عالم اسلام از جمله صاحب کتاب مکاسب مرحوم شیخ مرتضی انصاری(ره)، ملاعبدالله کیاسری تیلکی، حاجی محمد اشرفی، حاج محمدتقی مجتهد کبیر و دیگر فقهای بهنام شیعه قرار گرفته است.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف یادآور شد: تأیید وقفیت و مشخص شدن حدود موقوفه منطبق با حدود حکاکی شده در کتیبه موجود در امامزاده واقع در قریه و توصیه به متدینان در جهت رعایت حقوق موقوفه مذکور است.
باقرزاده افزود: علاوه بر تأیید علما در موردرعایت حقوق موقوفه آقمشهد ساری، حاکمان و صاحبمنصبان مملکتی در فرمانهای متعددی خطاب به والی مازندران و متولی موقوفه که در زمانی امام جمعه شهر ساری بوده، بر تأیید وقفیت و عمل به آن تأکید داشتهاند.
وی گفت: فرمان ناصرالدین شاه قاجار به تاریخ شوال ۱۲۶۸ قمری مصادف با مردادماه ۱۲۳۱ شمسی مبنی بر وقفیت قریه آقمشهد و تصدیق تولیت «حاجی میرزا محمد شمسالعلما» و عمل به وقف و تعمیرات بقعه متبرکه یکی از اسناد مربوط به این پرونده است.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف ادامه داد: حکم «بهرام میرزا معزالدوله» وزیر عدلیه در سال ۱۲۹۷ قمری مصادف با ۱۲۵۷ شمسی خطاب به حاکم مازندران درباره تصدیق احکام شرعی علما و حکم صدراعظم مبنی بر تثبیت حدود موقوفه آقمشهد و تأکید بر تولیت «حاجی میرزامهدی» امامجمعه ساری، یکی دیگر از نمونههای اثبات وقفیت آقمشهد است.
باقرزاده افزود: «میرزا آقاخان نوری» نیز در سال ۱۲۷۰ قمری مصادف با ۱۲۳۲ شمسی خطاب به «مصطفی قلی میرزا» حاکم وقت مازندران در مورد تولیت این موقوفه که امامجمعه وقت آن زمان ساری بوده احکامی را صادر کرده است.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر اسناد تاریخی ذکر شده که سواد مصدق آن اعم از احکام شرعی و تاییدات علما و حاکمین وقت منتشر شده است، خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر از سال ۱۳۰۹ شمسی به بعد نیز در دهههای مختلف اسناد و مدارک متقن از قبیل اسناد اجاره رسمی و مکاتبات متعدد دوایر دولتی از عصر پهلوی و بعداز انقلاب شکوهمند اسلامی در مورد اقرار به وقفیت و عمل به وقف موقوفه آقمشهد ساری وجود دارد که تمامی مدارک و مستندات ضمیمه پرونده قضایی در زمان رسیدگی بوده است. لذا اسناد و مدارک مالکیتی و اثباتی موقوفه مذکور اعم از سوابق ثبتی، استشهادیه علملا و فقها، تسجیل امنای شرع مازندران، آرای قضایی صادره در احراز وقفیت چه از سوی وزارت عدلیه و چه از سوی قوه محترم قضائیه و سوابق عمل به وقف و اجارهنامههای رسمی که حتی وجود این حجم از مدارک مالکیتی در احراز مالکیتهای برخی از مالکین املاک فعلی کشور نیز مصداق ندارد جای هرگونه تردید در مورد مالکیت این موقوفه باقی نمیگذارد .
باقرزاده تصریح کرد: قوه محترم قضائیه (شعبه ۱۱ تجدید نظر استان و شعبه سوم دیوان عالی کشور که در صورت لزوم احکام قضایی صادره در آینده منتشر خواهد شد) در سال ۹۲ به صورت کاملاً قانونی و مستدل و بصورت مفصل به ابعاد مختلف موضوع پرداخته و در مسیر قانونی و منطبق بر موازین شرعی مبادرت به صدور حکم نهایی و قطعی نموده است . بهتر است اطراف دعوی آرای قضایی را فصلالخطاب بدانند و به آن تمکین کنند و چنانچه نتیجه رسیدگی مطلوب نظر یک طرف نباشد با فرا فکنی به دستگاه محترم قضائی تهمت ناروا وارد نکنند و سنت حسنه وقف را درمقابل انفال قرار ندهند؛ چراکه وقف و انفال منافاتی باهم ندارند و در بهرهبرداری هم مطابق قانون و آئیننامههای مربوطه با نظر سازمان جنگلها صورت میگیرد. همانطور که در ابنیه تاریخی و میراث ملی که موقوفه هستند منافاتی باهم ندارند و نمونه آن در کشور بسیار زیاد است که مساجد و بقاع متبرکه ای که ارزش میراثی داشته و ثبت ملی یا جهانی هستند و در عین حال موقوفهاند و با نظارت وزارت میراث فرهنگی از آن مسجد تاریخی استفاده و عمل به وقف میشود.
انتهای پیام