مؤسسه قرآنی در کش و قوس خلأ قانونی عوارض ساخت
کد خبر: 3937758
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶

مؤسسه قرآنی در کش و قوس خلأ قانونی عوارض ساخت

در ۱۳ کیلومتری شهر کرمان، در روستایی که از بیشتر خدمات و امکانات اجتماعی محروم مانده است، بنا بود با همت جمعی از دوستداران قرآن، مؤسسه‌ای قرآنی احداث شود که حالا ساخت آن در گیر و دار پرداخت عوارض، متوقف شده است.

به گزارش ایکنا، در 13 کیلومتری شهر کرمان و در فاصله بسیار نزدیکی با مرکز استان، روستایی به نام شاهرخ‌آباد قرار دارد که علی‌رغم فاصله اندک با مرکز، از بسیاری جهات محروم مانده و از امکانات اندکی برخوردار است. در این روستا، حتی یک پارک معمولی یا خانه بازی برای کودکان وجود ندارد.

زهرا پور شاهرخ‌آبادی، مربی قرآنی است که از سال 79 در این روستا کار آموزش قرآن را شروع کرده است و حالا مدیرمسئول مؤسسه قرآن و عترت سیدالشهدا(ع) روستای شاهرخ‌آباد کرمان است؛ مؤسسه‌ای که کلاس‌هایش تا پیش از این در مسجد یا منزل شاگردان برگزار می‌شده و مکانی نداشته، اما حالا که یک فرد خیر، زمینی را برای ساخت مؤسسه اهدا کرده که با گرفتن وام تا مرحله خاک‌برداری و شفته جلو رفته، به دلیل نداشتن هزینه، ساخت آن راکد مانده است.

در این زمین دو اتاق گنبدی‌شکل نیز قرار دارد که به دلیل وجود ترک‌ها و شکاف‌های عمیق و احتمال خطر، قابل استفاده نیستند. برای ساخت مؤسسه، عوارض 800 هزار تومانی تعیین شده است و پروانه ساخت زمانی داده می‌شود که عوارض پرداخت شود.

تعیین عوارض ساخت برای مؤسسات قرآنی؛ خلأ قانونی یا قانونی در خلأ؟

تعیین عوارض ساخت برای مؤسسات قرآنی؛ خلأ قانونی یا قانونی در خلأ؟

تصاویر مبالغ عوارض تعیین شده

پورشاهرخ‌آبادی، مدیر مؤسسه سیدالشهدا(ع) که ساکن کرمان است، می‌گوید: تا زمانی که کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شد، هر روز رفت‌وآمد می‌کردم، اما در حال حاضر کلاس‌های مؤسسه را مجازی برگزار می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون دو نامه از طرف مدیرکل ارشاد کرمان و دیگری نیز از طرف مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کرمان به بخشداری کرمان ارسال شده؛ اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و به ما گفته شده این نامه‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و فقط برای ساخت‌وساز مسجد، حسینیه و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نباید عوارض دریافت شود؛ اما مؤسسات قرانی یا خانه‌های قرآن از پرداخت عوارض برای صدور پروانه ساخت معاف نیستند؛ اما سؤالم این است که برای ما که می‌خواهیم فعالیت فرهنگی کنیم و نه اقتصادی، آیا دریافت عوارض اینقدر مهم است که حاضر به چشم‌پوشی از این مبلغ نیستند و تقاضا دارم از پایه و اساس این قضیه پیگیری شود.

تعیین عوارض ساخت برای مؤسسات قرآنی؛ خلأ قانونی یا قانونی در خلأ؟

نامه مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان به بخشدار کرمان

تعیین عوارض ساخت برای مؤسسات قرآنی؛ خلأ قانونی یا قانونی در خلأ؟

نامه مدیر کل ارشاد استان به بخشدار کرمان

وی می‌افزاید: زمین از سال 88 به مؤسسه اهدا شده است، از همان سال نیز با هر جایی برای کمک در ساخت مؤسسه تماس گرفتم، فقط گفتند که بودجه نداریم.

بنا بر این گزارش، در تاریخ 6 آبان 98 نیز در نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون وقت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به غلامرضا بصیری‌پور، رئیس وقت شورای عالی استان‌ها آمده است: «در خصوص حمایت شهرداری‌ها از گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی که در همایش سراسری زنجان در سال 1389 به تصویب رسیده است، مستدعی است ضمن بازبینی و ارتقای مصوبه قبلی، نسبت به اهتمام ویژه برای حمایت از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، در موارد ذیل پیش‌بینی شود: 1- معافیت از پرداخت عوارض شهرداری (نوسازی، پروانه ساختمان و ...) 2- تخفیف از بهره‌مندی از امکانات تبلیغی 3- واگذاری موقت مکان فعالیت در حد مقدورات 4- مشارکت در برنامه‌های قرآن و عترت شهرداری‌ها»، البته گویی هیچ‌گاه به بند شماره 1 این نامه هیچ توجهی نشده است.

تعیین عوارض ساخت برای مؤسسات قرآنی؛ خلأ قانونی یا قانونی در خلأ؟نامه معاون وقت قرآن و عترت وزارت ارشاد به رئیس شورای عالی استان‌ها

با فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، جلوی بسیاری از انحرافات گرفته می‌شود، حال چه در شهر باشد، چه در روستا. به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها به‌ویژه برای کشور ما که داعیه اسلامی بودن داریم، لازم و ضروری است. همچنین همین واحدهای مردمی قرآنی هستند که شاخص قدرت فرهنگی برای نظام محسوب می‌شوند و لزوم حمایت از آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. البته مشخص نیست مبلغ 800 هزار تومان که باری از روی دوش مؤسسه برمی‌دارد، چه کمکی به دیگرانی می‌کند که حاضر به رفع این خلأ قانونی نیستند.

انتهای پیام
captcha