طرح الگوی سبک زندگی از سوی دانشگاه مالک اشتر اجرا می‌شود
کد خبر: 3938217
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
با تأکید بر نظریه مفاتیح‌الحیاة؛

طرح الگوی سبک زندگی از سوی دانشگاه مالک اشتر اجرا می‌شود

مشاور مرکز تعالی خانواده دانشگاه صنعتی مالک اشتر از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح الگوی سبک زندگی با تأکید بر نظریه مفاتیح‌الحیاة خبر داد.

حجت‌الاسلام علی هوشیار، مشاور مرکز تعالی خانواده دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گفت‌وگو با ایکنا، از برنامه‌ریزی برای اجرای گفتمان‌سازی الگوی سبک زندگی با تأکید بر نظریه مفاتیح‌الحیاة، خبر داد و درباره این طرح گفت: سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است. سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد و می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند. سبک زندگی افراد و راهی که برای خود انتخاب می‌کنند، ارتباط عمیقی با موفقیت آنان در زندگی دارد.

وی افزود: از آنجا که مشاهده‌ رفتار انسان‌ها، همیشه و همه‌جا امکان‌پذیر نیست، بسیاری از محققان، ترجیح می‌دهند به جای رفتارهای افراد، انتخاب‌های آنان در زندگی روزمره را به‌عنوان نشانه دست دوم از انواع سبک زندگی مورد بررسی قرار دهند.

هوشیار با طرح این سؤال که کدام آموزه بهترین سبک زندگی را به ما ارائه می‌دهد؟، گفت: سال‌ها مهارت‌های عمومی مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی را تدریس می‌کنیم. حدود 4 گیگا‌بایت پاورپوینت و متون را در تشریح مهارت‌های عمومی استفاده می‌کنیم. امکان تقدیم و اشتراک‌گذاری اطلاعات نیز میسر است. محاسن زیادی در آموزش‌‌ها برای بهبود نگرش ما، احساسات ما و رفتارهای ما وجود دارد، اما نقاط ضعفی نیز دارد.

مشاور مرکز تعالی خانواده دانشگاه صنعتی مالک اشتر ادامه داد: به نوعی ترویج روحیه سکولاریستی در این آموزش‌ها پی برده‌ایم و همچنین بخش‌های مهمی از سبک زندگی را مطرح نمی‌کنند. در نتیجه این آموزش‌ها مزایای زیادی دارد، ولی گنجاندن آن‌ها در قالب زیر مجموعه‌ای از سرفصل‌های مرتبط با کتاب مفاتیح‌الحیاه نتایج سازنده دارد. دانشمندانی با نظارت آیت‌الله‌ جوادی آملی به تتبع و مطالعه آیات و روایات اهل بیت(ع) پرداختند و حاصل تحقیقات خود را در قالب این کتاب به یادگار گذاشته‌اند.

وی در رابطه با موضوعات این طرح، اظهار کرد: در این طرح، در نظر است سبک زندگی بر اساس محتوای 14 فصل از کتاب مفاتیح‌الحیاه بررسی شود که شامل تفکر و تدبر، خواب و بیداری، یادگیری و دانش‌اندوزی، کار و تلاش، سلامتی، بهداشت و نظافت خود و محیط زندگی، تغذیه (خوردن و آشامیدن)، لباس، پوشش و آراستگی، مسکن و امکانات زندگی، تفریحات سالم و ورزش، تعامل با دیگران، تعامل با نظام سیاسی و اجتماعی جامعه، تعامل با محیط زیست، گردشگری، مسافرت و آشنایی با شگفتی‌های طبیعی و تاریخی و اقدامات مناسب با ویژگی‌های ایام قمری است.

وی بیان کرد: در قالب این طرح، نشست‌های آموزشی برخط، بسته‌های آماده، کرسی‌های آزاداندیشی، ارائه مشاوره خصوصی، مصاحبه با صاحب تجربیات، الگوسازی و مشارکت مخاطبان در تحقیق و دلنوشته قابل استفاده هستند.

هوشیار همچنین در رابطه با پایش اثربخشی طرح، گفت: افراد علاقه‌مند آموخته‌های دوره را به کار گرفته و پس از پایان دوره، اثربخشی آموزه‌ها در زندگی پایش می‌شود.

انتهای پیام
captcha