میزان اعتبارات 99 معاونت قرآن وزارت ارشاد / پاسخ به ابهامات بودجه نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3938582
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
مرتضی خدمتکار اعلام کرد:

میزان اعتبارات 99 معاونت قرآن وزارت ارشاد / پاسخ به ابهامات بودجه نمایشگاه قرآن

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به بودجه ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی سال جاری این معاونت، در مورد بودجه نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سال ۹۹ پاسخ داد.

مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی

شیوع ویروس کرونا و حاکم شدن شرایط جدید در دنیا بسیاری از فعالیت‌های فیزیکی را به تعطیلی کشاند و فعالیت‌های قرآنی نیز از این قضیه مستثنا نبود و بسیاری از رویدادهای قرآنی، در حالی که فاصله زمانی بسیار کمی تا برگزاری مراسم افتتاحیه داشتند، تعطیل شدند. بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از جمله آنها بودند. هرچند با طولانی شدن شیوع کرونا نهادهای برگزارکننده این دو رویداد، برنامه‌ریزی برای اجرای رویدادهای مجازی را در دستور کار قرار دادند، اما همچنان یک سؤال در ذهن مخاطبان پیگیر این فعالیت‌ها وجود دارد که «هزینه این رویدادها که در این شرایط برگزار نمی‌شود، در کجا مصرف می‌شود؟»

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، طی هفته‌های گذشته به این سؤال پاسخ و از راه‌اندازی صندوق اعتباری از محل هزینه مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داد، اما ابهام در مورد هزینه‌های نمایشگاه قرآن همچنان وجود دارد. برای اطلاع از بودجه نمایشگاه قرآن، که اوایل امسال باید بیست‌وهشتمین دوره آن به ثبت می‌رسید، همین سؤال را از مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد پرسیدیم.

مرتضی خدمتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در هر دستگاه و وزارتخانه‌ای، سازوکاری برای پرداخت بودجه وجود دارد. اینگونه نیست که دفتر برنامه و بودجه در وزارت ارشاد، که متولی تخصیص اعتبارات و هزینه‌های معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته است و کار نظارت بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات را بر عهده دارد، از این موضوع که نمایشگاه قرآن 99 برگزار نمی‌شود، مطلع نبوده و اعتبار آن را تخصیص دهد.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی افزود: براساس ابلاغ رسمی (خردادماه سال جاری) به همه معاونت‌های وزارت ارشاد از جمله مجموع اعتبار رسمی معاونت قرآن و عترت، که مبنای عمل و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها تا پایان سال است، منهای عدد اعتبار نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شده است. در سال ۱۳۹۸، 15 میلیارد تومان و در ابتدای سال ۹۹، عدد ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، اعتبار برای معاونت در نظر گرفته شده بود. مبلغ کاهش‌یافته بودجه‌ ۹۹ نسبت به ۹۸ معاونت، همان بودجه نمایشگاه قرآن است.

خدمتکار ادامه داد: اعتبار هر دستگاهی به صورت فصلی و ماهانه پرداخت می‌شود و اینگونه نیست که ابتدای سال تمام بودجه پرداخت شود. بر همین اساس با گذشت هشت‌ ماه از سال، از مجموع ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت شده است. از این مبلغ فقط در یک مورد نزدیک به دو میلیارد تومان بابت خسارت کرونا به مؤسسات قرآنی پرداخت شده و از بقیه این بودجه، برنامه‌های دیگری اجرا  شده است.

وی با اشاره به اینکه معاونت قرآن و عترت، شفاف‌‌سازی هزینه‌کرد بودجه‌ را در دستور کار داشته و تاکنون نیز این کار را انجام داده است، بیان کرد: این شفاف‌‌سازی در پایان سال ۹۹ نیز صورت خواهد گرفت و هزینه‌های صرف‌شده از محل این بودجه اطلاع‌رسانی خواهد شد. این شفاف‌سازی وظیفه سازمانی ماست، چرا که مخاطب و جامعه هدف ما حق دارد از اتفاقات اطلاع داشته باشد و از جمله اقداماتی است که شاید در دستگاه‌‌های دیگر کمتر اتفاق افتاده باشد.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: تلاش کرده‌‌ایم تا ریل‌‌گذاری را با توجه به شرایط به وجود آمده تغییر دهیم. در تغییر ریل بسیاری از برنامه‌های مستمر معاونت امکان برگزاری نداشته است، از جمله این برنامه‌ها جشن رمضان و یا هفته‌های قرآن و عترت بود که امسال امکان برگزاری این برنامه فراهم نبود. لذا بودجه مربوط به این بخش را به سمت برنامه‌های جدید، که عمدتاً مجازی بوده است، سوق دادیم. این فعالیت‌ها از محل جابه‌جایی اعتبارات اجرا شده که البته با هماهنگی دفتر برنامه و بودجه وزارت ارشاد، که نقش نظارتی دارد، صورت گرفته و همچنین تخصیص‌های ماهانه براساس گزارش عملکرد ماه قبل است. بنابراین همه چیز روشن است.

وی در پایان اظهار کرد: اگر‌ فرضاً قرار بود بودجه نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ اختصاص یابد، به این صورت نیست که همه بودجه یکجا پرداخت شود، بلکه ماهانه پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه هیچ پیش‌‌بینی‌ای از پرداخت باقی اعتبار سال ۹۹ وجود ندارد، نمی‌توانیم براساس اعتباری که هنوز دریافت نکرده‌‌ایم و مشخص هم نیست، برنامه‌ریزی کنیم.

مصاحبه از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha