راه‌های تأمین واکسن کرونای مورد نیاز کشور
کد خبر: 3939036
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
جهانپور تشریح کرد؛

راه‌های تأمین واکسن کرونای مورد نیاز کشور

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اعطای کد اخلاق به اولین واکسن کرونای تولید داخل، راه‌های تأمین واکسن مورد نیاز کشور را تشریح کرد.

راه‌های تأمین واکسن کرونای مورد نیاز کشورکیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اخذ کد اخلاق برای اولین واکسن ایرانی کرونا اظهار کرد: اخذ کد اخلاق به این معناست که واکسن می‌تواند کارآزمایی بالینی شود و مجوز لازم را برای انجام این کار دارد. سایر واکسن‌ها در مرحله آزمایش حیوانی هستند و احتمالاً طی هفته‌های آینده دو کد اخلاق به چند واکسن دیگر تعلق خواهد گرفت و آن‌ها وارد مرحله کارآزمایی بالینی می‌شوند.

وی با بیان اینکه نخستین واکسن ایرانی کرونا مبتنی بر فناوری ویروس غیرفعال شده یا Inactived است، گفت: برخی واکسن‌هایی که در جهان به مرحله نهایی رسیده‌اند، براساس همین فناوری یا فناوری‌هایی مانند mRNA هستند. هر فناوری که در جهان برای واکسن کووید ۱۹ استفاده شده، در ایران نیز استفاده شده است. با توجه به این تلاش‌ها پیش‌بینی می‌کنیم که بهار 1400 کارآزمایی‌های بالینی پایان یابد و ایران نیز بتواند سازنده واکسن باشد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه هر واکسن خارجی که بخواهد در ایران کارآزمایی بالینی شود یا مرحله سوم مطالعاتی بالینی خود را در ایران پیش ‌ببرد باید در قالب تولید مشترک با ایران و انتقال فناوری این کار را انجام دهد، اظهار کرد: ایران این پیش‌شرط را  برای تمامی شرکت‌های خارجی تولید واکسن گذاشته است. چنانچه شرکتی این پیش‌شرط را قبول نداشته باشد، مجوزی برای مطالعات بالینی واکسن در ایران صادر نمی‌شود. اگرچه برخی از کشور‌های عربی در قالب فاز سوم مطالعات بالینی همکاری‌هایی را با تولیدکنندگان واکسن‌های چینی داشته‌اند.

وی افزود: غیر از این موارد تولید مشترک، چنانچه واکسن‌هایی در جهان تأییدیه‌های لازم برای اثر بخشی را بگیرد،‌ مذاکرات خود را برای خرید آن‌ها انجام می‌دهیم و اگر قیمت پیشنهادی و شرایط قابل قبول باشد خرید انجام خواهد شد. بخش عمده خرید در قالب مجموعه کوواکس انجام خواهد شد، اما این امر مانع مذاکره مستقیم برای خرید واکسن‌های دیگر نیست؛ بخش دیگری از واکسن‌ها را نیز از طریق مذاکره مستقیم با تولیدکنندگانی که اثربخشی واکسن آن‌ها تأیید شود تأمین می‌کنیم.

جهانپور با اشاره به سخنان وزیر بهداشت در مورد پیش‌‌خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از اتحادیه کوواکس، گفت: علاوه بر این، سه استراتژی مذاکره مستقیم، تولید مشترک و تولید داخل نیز از راه‌های تأمین دوز‌های بیشتر واکسن کرونای مورد نیاز در کشور هستند.

به گزارش ایکنا، مجموعه کوواکس از جمله نهاد‌هایی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی ایجاد شده که شرکت‌های تولیدکننده واکسن در آن عضوند و ایران نیز برای سبد‌های واکسن آن سرمایه‌گذاری کرده است.
انتهای پیام
captcha