ذکر واقعه کربلا حس عبودیت را تقویت می‌کند
کد خبر: 3940336
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰

ذکر واقعه کربلا حس عبودیت را تقویت می‌کند

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ذکر مصیبت حادثه کربلا علاوه بر اندوه، حس شرمندگی را در انسان تقویت می‌کند، گفت: این شرمندگی باعث می‌شود بیشتر به بندگی خدا توجه کنیم.

مصیبت‌های الهی حس شرمندگی و عبودیت را تقویت می‌کندبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته، 20 آذرماه در برنامه «نسیم وحی» که در فضای مجازی پخش شد، در خصوص تفسیر برخی آیات سوره حمد، اظهار کرد: واژه «رب‌العالمین» از اسامی و صفات خدای متعال است و در آیات متعددی به‌کار رفته است.

وی با اشاره به اینکه رب از واژه «ربَو» گرفته شده و به معنای مالک و صاحب اختیار و کسی است که رشد و تربیت دیگری را بر عهده دارد، ابراز کرد: بعضی مالک هستند اما در تربیت مملوک اقدامی نمی‌کنند اما خدای متعال مالک، صاحب اختیار و مربی است و ما را رشد می‌دهد و خود تربیت و تکامل انسان را برعهده گرفته است تا بشر را به تکامل برساند.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: وقتی انسان در هنگام کسب موفقیت عبارت «الحمدلله رب‌العالمین» را بر زبان می‌آورد دلیلش این است که در درجه نخست خدا انسان را رشد داده و به تکامل می‌رساند و این موضوع فقط به بشر اختصاص ندارد و همه موجودات و عالم را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در قرآن از ربوبیت تکوینی و تشریعی یاد شده است، ادامه داد: خداوند گاهی در عالم تکوین با فراهم کردن ضرورت تکامل ما و گاهی در عالم تشریع با قوانینی که وضع کرده انسان را پرورش می‌دهد و لحظه لحظه حیات او را مدیریت می‌کند اما ما انسان‌ها گاهی از حضور خدا در زندگی خود غافل می‌شویم و تصور می‌کنیم پروردگار انسان را خلق کرده و به حال خود گذاشته است.

ادامه ربوبیت پروردگار در عالم آخرت

حاج‌ابوالقاسم دولابی با اشاره به اینکه تک تک اعضا و جوارح مانند تکه‌های یک دستگاه باید عملکرد درستی داشته باشد تا به زنده بودن و سالم زندگی کردن فرد بینجامد و همه ذرات موجوات عالم تحت عنایت پروردگار است، تصریح کرد: انسان می‌میرد و در قبر قرار می‌گیرد اما دوباره در عالم ملکوت زنده می‌شود در واقع ربوبیت خداوند تنها مختص این دنیا نیست بلکه در عالم آخرت هم انسان را مورد رشد و پرورش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه طبق آیات سوره شعرا خداوند نزول قرآن را کار رب‌العالمین می‌داند، اظهار کرد: قرآن برای رشد و هدایت بشر نازل شده و تربیت انسان به عهده خدا است و کتاب آسمانی به بشر تکامل می‌دهد. قرآن سراسر نور، بالاترین شفا، برترین فضیلت و سعادت دنیا و آخرت است و هر کسی بخواهد از نور قرآن بهره‌مند شود، خداوند او را نورانی می‌کند.

مفسر قرآن کریم در مورد شکرگزاری پروردگار ابراز کرد: با توجه به اینکه حمد و ستایش در همه حال ثابت است، حتی به خاطر مصیبت و سختی هم باید شکرگزار خدای متعال باشیم. یکی از فواید مصیبت‌زدگی این است که احساس شرمندگی به انسان دست می‌دهد و باعث می‌شود انسان به تقویت بندگی، زهد و عبادت پروردگار بپردازد.

وی با اشاره به اینکه مصیبت سید‌الشهدا بر همه اهل زمین و آسمان سنگینی می‌کند و همه پیامبران الهی را به تاثر واداشته است، ادامه داد: خون امام حسین(ع) و فداکاری‌های او و یارانش اسلام را نجات داد و ذکر این مصیبت احساس شرمندگی را در انسان تقویت می‌کند و سبب مقاومت و ایستادگی در برابر هجوم شبهات و شهوات می‌شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شکر یا اندوه مصیبت حادثه کربلا دو جنبه خلقی و خالقی دارد؛ آنجا که به بندگان مربوط می‌شود از این حادثه اندوهگین می‌شویم و از پدیدآورندگان ظلم اعلام انزجار می‌کنیم و از آنجا که به خالق مربوط است شکر، سپاس و بندگی پروردگار را به جا می‌آوریم.

انتهای پیام
captcha