کد خبر: 3940619
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
محسن حاجی میرزایی:

دانش‌آموز پژوهشگر به دانشجوی توانمند تبدیل می‌شود

وزیر آموزش‌ و پرورش در آیین تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده اظهار کرد: دانش‌آموز پژوهشگر به دانشجوی توانمند، کسب‌ و کار قاعده‌مندتر و عرصه و عرضه خدمات حرفه‌ای‌تر منجر می‌شود.

دانش‌آموز پژوهشگر به دانشجوی توانمند تبدیل می‌شود

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی، در آئین تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز شنبه ۲۲ آذرماه در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: همه انسان‌ها در سطح فردی و چه در سطح گروهی و جمعی در تکاپو و تلاش برای رسیدن به اهداف هستند.

وی حل مسئله را یکی از پر فراوان‌ترین کارکرد‌های زندگی انسانی برشمرد و افزود: تلاش برای رفع نگرانی‌ها و کاهش بیم‌ها، تلاشی است که جامعه به شکل فردی و یا جمعی آن را دنبال می‌کند.

وزیر آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: اگر این کارکرد انسان را به‌عنوان یک توانایی مادر شناسایی کنیم، مسئولیت آماده کردن انسان‌ها برای چنین توانمندی بر عهده نظام یادگیری است، بنابراین نظام یادگیری افراد را برای ایفای این نقش تجهیز می‌کند.

وی سطح بلوغ افراد، گروه‌ها و جامعه را به میزان توانمندی‌های آنان وابسته دانست و ادامه داد: هر چه توان جامعه در حل مسائل بالاتر رود توان ملی افزایش می‌یابد و برای دست‌یابی به این توانایی نیازمند پژوهش هستیم.

حاجی‌میرزایی پژوهش را جزء لاینفک زندگی انسان دانست و تصریح کرد: بدون پژوهش زندگی کیفیت نخواهد داشت، منظور از پژوهش، فهم دقیق روابط بین پدیده‌ها، توانمندی مرتب کردن معلومات، روشن شدن مجهولات، بهره‌مندی مؤثر از معلومات برای کاستن از مجهولات، توانمندی جمع‌آوری اطلاعات و توانایی ساماندهی معلومات و تحلیل و آسیب‌شناسی مسائل است.

وی پژوهش را نیاز واقعی انسان‌ها و جوامع برشمرد و گفت: یکی از معیار‌های حکمرانی شایسته، توانایی پایدار در حل مسئله است، بنابراین جامعه‌ای توانایی حل مسئله را دارد که این ظرفیت و توانمندی در آن به وجود آمده باشد و پژوهش این مأموریت را بر عهده دارد.

عضو کابینه دولت اظهار کرد: پژوهش جزو راهبردی‌ترین مأموریت‌هایی است که یک جامعه دنبال می‌کند و آموزش‌وپرورش سنگ نخست این بنای رفیع است.

وی افزود: در آموزش‌ و پرورش، دانش‌آموزان را در بهترین دوره یادگیری و دوره طولانی دوازده‌ساله در اختیارداریم، در دوره‌ای که بیشترین اثرپذیری و پایدارترین نقش‌پذیری‌ها رادارند و هویت و شاکله شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد و اگر افراد با این توانمندی انس گرفتند در تمام زندگی این توانایی به کارشان می‌آید.

وزیر آموزش‌ و پرورش برنامه‌ریزی درسی را خلق موقعیت‌هایی برای یادگیری انسان‌ها دانست و گفت: در برنامه‌ریزی درسی، پژوهش رکن جدی و موردتوجه است بنابراین دروس باید مسئله محور باشند.

وی از فعالیت بیش از ۶۰۰پژوهش سرا در سراسر کشور خبر داد و افزود: وقتی به بهبود الگوی حکمرانی در آموزش‌ و پرورش می‌اندیشیم بنای پژوهش بنای رفیعی است که این توانایی را به نحو مؤثری فراهم می‌کند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: وقتی دانش‌آموزان به‌اندازه زیادی به توانایی پژوهشگری مسلط شوند بهتر می‌توانند آینده کشورشان را بسازند، بنابراین اگر دانش‌آموز پژوهشگری داشته باشیم، دانشجوی توانمند و کسب‌وکار قاعده‌مندتری را خواهیم داشت و عرصه و عرضه خدمات ما حرفه‌ای‌تر خواهد بود، روابط اجتماعی ما بهتر شکل می‌گیرد و ظرفیت‌های حل مسئله جامعه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مسائلی قابل‌حل است که درک مشترکی از آن به وجود آید، بنابراین اگر اجماع نسبی در میان صاحبان اندیشه، سیاست‌گذاران، سیاستمداران و مسئولین امر به‌خصوص در سطح ملی به وجود آید، توانایی برای حل مسئله افزایش می‌یابد.

عضو کابینه دولت اظهار کرد: در شرایطی که به‌شدت واگرا هستیم ظرفیت‌های لازم برای حل پایدار مسائل ایجاد نشده است. در چنین شرایطی نمی‌توان یک نگرش واحد در اندیشه‌های واگرا ایجاد کرد و بهترین راه این است که به‌جای تفاهم روی محتوا، روی روش‌ها تمرکز کنیم.

وی پژوهش را روش اندیشیدن، گفتگو کردن و حل مسئله دانست و عنوان کرد: اگر بیاموزیم که چگونه اطلاعات را طبقه‌بندی کنیم و در خدمت همدیگر قرار دهیم دستیابی به تفاهم میسرتر خواهد بود.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: هر چه ظرفیت پژوهشگری و آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های اندیشیدن عمیق و پژوهش کردن در موضوعات مختلف جامعه افزایش یابد، امید است که تفاهم ملی میسرتر باشد، بنابراین ما به پژوهش از این مسیر، با عنوان کارکرد امنیت ملی، عنصر اساسی در اقتدار و عزت جمهوری اسلامی و یک ابزار راهبردی برای تحقق اهداف و آرمان‌هایمان می‌رسیم.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن فخری زاده گفت: این شهید بزرگوار در این عرصه تلاش زیادی کردند و در آسمان اندیشه ایرانی، پیروان رهبری و در آسمان همه دلسوزان و علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی همواره می‌درخشد.

در حاشیه این مراسم که با حضور وزرای آموزش‌وپرورش، علوم تحقیقات و فناوری و فرزندان شهید محسن فخری‌زاده در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، از برنامه کشوری معلم پژوهنده با عنوان «شهید فخری‌زاده» رونمایی شد.

در این آیین همچنین به صورت نمادین از سه دانش‌آموز برتر پژوهشگر استان تهران با حضور وزرای آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل به عمل آمد.

فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات نیز در بخشی از این مراسم، در سخنانی اظهار کرد: انتخاب شعار امسال در راستای عملیاتی کردن اهداف و برنامه‌های سند تحول در حوزه زیر نظام آموزش و پژوهش است.

کریمی افزود: وزارت آموزش‌وپرورش به‌منزله نهاد فرهنگ‌ساز و تمدن‌آفرین در کشور، جایگاه بالایی برای پرورش مهارت‌های پژوهشی در نظر گرفته است و این موضوع در سطح سند تحول هم به‌وضوح دیده می‌شود. بر همین اساس و در جهت تحقق اهداف سند تحول، برای تربیت دانش آموزان متفکر و معلمان پژوهنده اهمیت بسیار زیادی قائل هستیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تصریح کرد: خوشبختانه در هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ با کمک وزیر آموزش‌وپرورش شاهد چند رویداد مهم و اساسی و نقطه عطف در تاریخ تحولات پژوهشگاه مطالعات بوده‌ایم. استقرار و اصلاح ساختار پژوهشگاه مطالعات، تدوین برنامه جدید و آیین‌نامه پژوهشکده در ساختار جدید، اصلاح و به‌روزرسانی سازوکار‌های پژوهشی و عملیاتی شدن طرح مدرسه پژوهش محور و.. مواردی هستند که عملیاتی شدن آن‌ها منجر به پژوهش محور شدن و شکل‌گیری نظام جامع پژوهش در آموزش‌وپرورش خواهد شد.

وی گفت: جشنواره تجلیل از پژوهشگران در حوزه‌های پژوهش و فناوری و ۱۱ بخش دیگر، در قالب ۱۵ کارگروه و کمیته بررسی آثار و انتخاب برترین‌ها، با بیش از ۵ میلیون شرکت‌کننده در کشور و هزاران ساعت نفر ارزیاب اجراشده و در روز دوشنبه ۲۴ آذرماه رونمایی خواهد شد.

کریمی ضمن تقدیر و تشکر از همه معلمان و دانش‌آموزانی که در حوزه پژوهش تلاش می‌کنند، گفت: آغاز این هفته به تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر اختصاص دارد. مهم‌ترین پیام انتخاب نخستین روز این هفته برای تجلیل از دانش آموزان پژوهنده این است که فرآیند پژوهش باید از مدرسه آغاز شود و برای توسعه پژوهش در کشور باید در مدارس سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات گفت: امسال برای سومین سال متوالی از دانش‌آموزانی که در سال اول دوره ابتدایی در حوزه مطالعه دارای رتبه‌های برتر بودند، تقدیر و تشکر به عمل می‌آید همچنین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال ۹۹ به نام سال جهش و تولید، برای اولین بار از پژوهشگران برتر هنرستان‌ها نیز تقدیر به عمل می‌آید.

وی در پایان گفت: در هفته پژوهش امسال افتخار داریم تا در خدمت خانواده پژوهشگر شهید فخری زاده باشیم و با حضور ایشان از برنامه‌های معلم پژوهنده رونمایی کنیم که امیدواریم این امر آغازی برای شروع فصلی جدید در تاریخ پژوهش کشور باشد.

گفتنی است؛ برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش با شعار «مدرسه پژوهش‌محور، معلم پژوهنده و دانش‌آموز پرسشگر» برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha