آیا افزودن مرحله فینال منجر به تغییر نتایج می‌شد / سرنوشت نمایندگان ایران در رقابت‌های قرآنی 1400
کد خبر: 3942527
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
در نشست بررسی چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن مطرح شد؛

آیا افزودن مرحله فینال منجر به تغییر نتایج می‌شد / سرنوشت نمایندگان ایران در رقابت‌های قرآنی 1400

در بخش دوم نشست نقد و بررسی مسابقات سراسری قرآن کریم، دلایل اضافه نشدن مرحله فینال به مسابقات به ویژه در رشته قرائت تحقیق، سرنوشت نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی کشورهای دیگر و نیز دلایل غیبت استان سیستان و بلوچستان در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن مطرح شد.

اگر مسابقات سراسری قرآن فینال داشت نتایج تغییر می‌کرد؟ / سرنوشت نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی 1400 / رقابت در حفظ به صوت و لحن کشیده شده است / تلاش برای حضور پررنگ سیستان و بلوچستان در دوره آیندهبخش اول نشست نقد و بررسی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، 29 آذرماه با عنوان «تغییر آیین‌نامه مسابقات قرآن از ۱۴۰۰ / اعتراضات محلی برای شانس مجدد / بلاتکلیفی دعاخوانی» منتشر شد. در ادامه بخش دوم و پایانی مطالب این نشست را که به دلایل اضافه نشدن مرحله فینال و همچنین سناریوی در نظر گرفته شده برای نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی دیگر کشورها و ... پرداخته، می‌خوانید.

ایکنا – جناب پویا شما ناظر مسابقات بودید. اصولاً ناظر مسابقات چه کارهایی انجام می‌دهد؟

پویا: وظایف ناظر، قبل از آغاز مسابقات شروع می‌شود و باید نظارتی بر شرایط مطلوبی که یک مسابقه نیاز دارد، صورت گیرد. آیا سیستم صوت و تصویر درست است یا خیر؟ قرآنی که برای متسابق در نظر گرفته شده است با قرآن دست داوران مطابقت دارد؟ فرم‌های داوری استاندارد است؟ ناظر باید، نسبت به فرم‌های داوران و نمره‌دهی مسابقات مسلط باشد و آیین‌نامه را بداند و از کسر نمرات آگاه باشد. نمرات داوران برای رفه اشتباهات احتمالی نگاه و حتی جمع‌بندی را مرور کند. در تیم داوری برخی رشته‌ها دو داور و برخی هم سه داور دارند، به عنوان مثال در بخش تجوید این دوره، سه داور نمره دادند. فاصله این دو داور در نمره‌دهی‌ در آیین‌نامه مشخص شده و باید 10 درصد باشد. مثلا اگر وقف و ابتدا 15 نمره دارد، اختلاف نمره بین دو داور باید کمتر از یک و نیم نمره باشد. در بخش حسن حفظ که 100 نمره دارد با توجه به اینکه مقدار نمره بالا است، تا پنج نمره یا پنج درصد می‌توانستند اختلاف داشته باشند. بخشی از کار ناظر مسابقات نیز مربوط به اعتراضات و تجدید نظر است.

ایکنا – یکی از نقدهایی که همواره به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از گذشته تا کنون وارد بوده بحث تغییرات زیاد است به طوری که هر سال شرکت‌کنندگان با این تغییرات مواجه هستند، نقد اصلی این است که این تغییرات قائم به شخص است. سوال این است که چه تضمینی وجود دارد، نفر بعد از شما هم دست به تغییرات نزند؟

قره‌شیخلو: این فقط به جابجایی افراد ربط ندارد، حتی در دوره‌هایی که مدیر ثابت بوده باز هم شاهد تغییرات سالیانه بوده‌ایم. متاسفانه این مشکل در کشورمان وجود دارد که وقتی مدیر تغییر می‌کند، خیلی چیزها تغییر می‌کند، این باید یک اصلاح اساسی در کشور شود.

در ستاد عالی مسابقات و کمیته‌های آن، نزدیک به 60 صاحب‌نظر قرآنی عضو هستند و خیلی از این تصمیم‌گیری‌ها آنجا صورت می‌گیرد. بنابر این است ضوابط و آیین‌نامه‌ها برای یک دوره سه یا پنج‌ساله تنظیم شود. هم باید چارچوب‌ها را مشخص کنیم و هم اینکه برای آن زمان در نظر بگیریم. این قول را به دوستان می‌دهیم و اجرایی می‌کنیم.

ایکنا – جناب آقای کسمایی به اعتقاد شما برای مسابقات چهل و سوم باید مرحله فینال در نظر گرفته می‌شد یا خیر و اگر فینال برگزار می‌شد، احتمال اینکه رده‌بندی نفرات برتر و نتایج مسابقات تغییر کند، چه میزان بود؟

کسمایی: استاد پویا مواردی را فرمودند که کلیات آن درست بود، اما نظر من این است احتمال تغییر وجود دارد. در ایام برگزاری مسابقات هم اعلام کردم که ای کاش فینال مسابقات برگزار شود. فینال در دو رشته قرائت و حفظ کل هر چه تعداد مراحل بیشتر شود به عدالت نزدیک‌تر است، وقتی از یک شخص چند بار امتحان گرفته شود، قطعاً ارزش نمره بیشتر است.

یک یا دو سال قبل که داور مسابقات بین‌المللی طلاب بودم، در قسمت مقدماتی همین کار را انجام دادم و اجازه ندادیم هزینه‌های زیاد صرف شود، لذا آنها را در کشور خودشان داوری کردیم. این کار را می توان برای مسابقات سراسری انجام داد. در کل فینال مرحله مهمی در مسابقات است.

در مسابقات حفظ، این تجربه را داشته‌ام و چند سال در مسابقات عراق، ‌سوریه، ‌لبنان و بحرین و ... حضور داشته‌ام که تجربه موفقی هم بود. در مسابقاتی که حضور داشتم، ثبت نام‌کننده‌ها حدود 500 نفر بودند که تعدادی از آنها سن و سالی داشتند و قطعا از تجوید و وقف و ابتدا و ... اطلاع چندانی نداشتند، آنجا از برگزارکنندگان درخواست کردم به افرادی که حسن حفظ کامل دارند جوایزی اعطا شود.

حتی در مسابقه‌ای برای حافظان رقابت حسن حفظ بدون داوری صوت و لحن و تجوید برگزار کردیم. از هر نفر هم چندین سوال چند صفحه‌ای پرسیده شد تا حسن حفظ کاملا محک بخورد. الان در مسابقات حفظ، چون در حسن حفظ خیلی نزدیک هستند و سه سؤال هم بیشتر پرسیده نمی‌شود، تعیین‌کننده مسابقات همان صوت و لحن و تجوید شده است و این به نظرم روش درستی نیست. الان مسابقات، واقعا مسابقات حفظ نیست، چرا که کسی که تجوید و صوت بهتری دارد، برتر می‌شود. در حالی که اگر یک مرحله مقدماتی برای حافظ داشته باشیم و 15 سؤال یک صفحه‌ای پرسیده شود و در ادامه به مرحله بالاتر بیاید، آنجا دو یا سه سؤال پرسیده شود بهتر جواب می‌گیریم. در مسابقات بصره همین کار را انجام دادیم. این نحوه برگزاری هرچه متقن‌تر باشد، بهتر است. لذا در کل، فینالی که با امتیازات قبلی جمع شده باشد، لازم است.

ایکنا – جناب پویا نظر شما در این زمینه چیست و آیا اگر فینال برگزار می‌شد، احتمال داشت نتایج تغییر کند؟

پویا: اگر فینال برگزار می‌شد، یک مرحله به مراحل مسابقات اضافه می‌شد و در آن مرحله ممکن بود هر اتفاقی بیفتد. اما باید نگاه کرد دید که آیا امکان این کار وجود داشت یا خیر؟ امکان این کار با شرایطی که امسال برای اولین بار مسابقات به صورتی که دیدیم برگزار شد، مهیا نبود، چرا که تمام شرکت‌کنندگان شهرستان‌ها و استان‌های کشور بعد از ضبط اجرای خود، مورد داوری قرار گرفتند، معمولاً فینال همیشه فردای مسابقات برگزار می‌شد،‌ چون تعداد افرادی که قرار بود، فینال بیایند زیاد بود و اگر از هر رشته 10 نفر به فینال می‌رسید تعداد زیادی از افراد باید به صورت حضوری در فینال حاضر می‌شدند که با پروتکل‌های بهداشتی هم‌خوانی نداشت. امکان برگزاری فینال به صورت ضبط شده هم امکانپذیر نبود.

مگر اینکه در سال‌های آینده فقط فینال به صورت حضوری برگزار شود و پخش رسانه‌ای داشته باشد و مراحل قبل به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شود. یعنی اگر قرار بود مرحله‌ای به مسابقات اضافه شود، باید قبل از مرحله نهایی اضافه می‌شد، به هر حال اگر یک مرحله به مسابقات اضافه می‌شد نتایج دقیق‌تر بود، اما با شرایط امسال هماهنگ نمی‌شد.

ایکنا – جناب قره‌شیخلو پاسخ شما چیست؟

قره‌شیخلو: قبلاً در فضای مجازی و از طریق نامه‌نگاری در مورد این موضوع بسیار صحبت کرده‌ام. موضوعی که وجود دارد، این است که با این سیستم امکان اضافه کردن مرحله فینال وجود نداشت. از این دوره این تجربه کسب شد که قبل از اجرای مرحله کشوری باید مراحلی را اضافه کنیم تا پالایش بیشتری صورت بگیرد. اگر سال آینده شرایط بر همین منوال پیش برود قطعاً این کار را انجام خواهیم داد.

یک نکته که لازم است در اینجا تأکید کنم، بحث جوایز است. قرار بر این بود در هر رشته به جز رشته‌هایی همچون دعاخوانی و تواشیح به پنج نفر جایزه داده شود، با توجه به اینکه امسال فینال برگزار نشد و امتیازات به هم نزدیک بود تلاش کردیم تا جوایز بیشتر شود. ابتدا قرار بود 66 نفر جایزه بگیرند که الان به 110 نفر رسیده است به عنوان مثال در برخی رشته‌ها همچون حفظ کل و قرائت تحقیق به جای پنج نفر اول به 11 نفر اول جایزه داده می‌شود و مجموع جوایز نیز از 600 میلیون تومان به 803 میلیون تومان رسیده است. در حال جمع کردن شماره‌ حساب‌ها هستیم تا جوایز واریز شود. ضمن اینکه امسال قبل از شروع مسابقات میزان جوایز رشته‌ها را از 25 تا 150 درصد افزایش دادیم. برخی از افراد نسبت به تفاوت افزایش در رشته‌ها اعتراض داشتند. باید بدانیم که زحمت برخی رشته‌ها همچون حفظ کل با برخی رشته‌های دیگر متفاوت است، این تفاوت به منزله بی‌توجهی به رشته‌های دیگر نیست. جالب است دوستان بدانند از کل اعتبار مسابقات حدود 30 درصد به جوایز اختصاص یافته و این کم‌سابقه بوده است.

ایکنا ـ از جمله کارکردهایی که برای مسابقات می‌توان تعرفی کرد توسعه امر تلاوت و حفظ قرآن در استان‌های مختلف و به ویژه در استان‌های بی‌بهره از امکانات است، در چهل و سومین دوره، شاهد بروز و ظهور یک قاری از استان کهگیلویه و بویراحمد بودیم. مرکز امور قرآنی، برنامه‌ای برای تشویق بیشتر چنین شرکت‌کنندگانی دارد؟ چرا که تشویق چنین افرادی برای نمایندگان استان‌های هم‌سطح در ادوار آینده، ایجاد انگیزه خواهد کرد.

قره‌شیخلو: در استان کهگیلویه و بویراحمد، چنین کاری صورت گرفت، جلسه‌ای گذاشته شد و از آقای مسیح‌پور دعوت به عمل آمد و مورد تشویق قرار گرفت. باید بگویم وظیفه ما این است که بستر رشد این استان‌ها را فراهم کنیم و برای اینها کارهای آموزشی انجام دهیم. الان این کار را شروع کرده‌ایم و تا قبل از شروع ثبت نام دوره بعد، دو دوره به صورت فشرده و دوماهه طراحی شده است تا برگزار شود. اعلام کرده‌ایم تمام کسانی که در استان‌ها نمرات نزدیکی به حدنصاب مرحله کشوری داشته‌اند در این دوره‌ها حضور پیدا کنند. در این دوره‌ها آموزش‌های صوت و ‌لحن، تجوید، وقت و ابتدا، حسن حفظ و ... ارائه خواهد شد، تا در 1400 رقابت فشرده شود و سطح شرکت‌کنندگان بالا بیاید.

تلاش می‌کنیم بعد از دوران کرونا برخی از اساتید را برای ارائه آموزش به برخی استان‌ها اعزام کنیم. چنین استان‌هایی نیاز به سرمایه‌گذاری آموزشی دارند. شرکت‌کنندگان نشان دادند، اگر امکانات فراهم باشد و مقداری به آنها توجه شود، می‌توانند در رتبه‌بندی خود را بالا بکشند. به دنبال توسعه کارهای آموزشی در استان‌ها هستیم تا نمایندگان استان‌ها با آمادگی بیشتری در مسابقات حضور پیدا کنند و از قبل خود را شکست‌خورده ندانند.

ایکنا – جناب کسمایی در این دوره یک سری صرفه‌جویی‌ها در هزینه‌های مسابقات صورت گرفت،‌ به اعتقاد شما چه اولویت‌هایی برای هزینه کردن مبالغ به دست آمده از این صرفه‌جویی‌ها وجود دارد؟

کسمایی: یکی از جاهایی که لازم است هزینه‌ها در آنجا باشد، همین بحث جوایز است. افزایش جوایز حرکت خوب و جالبی بود. اگر مقداری از هزینه‌ها به بحث آموزش اختصاص داده شود، بسیار اثرگذار خواهد بود. موضوع دیگر برگزاری کارگاه‌هایی در زمینه آیین‌نامه و هماهنگی داوران است. برگزاری چنین کارگاه‌هایی علاوه بر ارتقای داوران، دیدگاه‌های آنها را بیشتر به هم نزدیک می‌کند. برای بسیاری از شرکت‌کنندگان نظرات داوران مشخص نیست، اینها را باید مقداری به هم نزدیک کرد که از طریق چنین کارگاه‌هایی امکانپذیر خواهد شد.

بحث دیگر توجه به استان‌های محروم است، اینکه گفته شد به استان‌های محروم توجه خواهد شد، خوشحال‌کننده بود و بخشی از هزینه‌ها باید برای چنین استان‌هایی صورت گیرد.

امسال مدیریت هزینه‌ها خیلی خوب بود و دعا می‌کنیم، توفیق به برگزارکنندگان داده شود تا این رویه ادامه داشته باشد. نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است با وجود همه توجه‌ها باز هم بودجه فعالیت‌های قرآنی از بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی کمتر است و جا دارد توجه بیشتری به این موضوع شود.

ایکنا – جناب پویا می‌توان برای مسابقات قرآن کارکرد استعدادیابی را تعریف کرد؟ یعنی باید در هر دوره شاهد بروز چند استعداد باشیم یا اگر اینطور نشود اتفاقی نیفتاده است؟

پویا: چه بخواهیم و چه نخواهیم در مسابقات استعدادها شکوفا می‌شود. مسابقاتی در سطح مسابقات کشوری، اگر استعدادی شکوفا نشده باشد و استعداد نباشد اصلاً به این مسابقات راه پیدا نمی‌کنند.

ایکنا – یعنی همه شرکت کنندگان در مسابقات استعدادهای شکوفا شده هستند؟

پویا: بله؛ وقتی نماینده یک استان را در چند دور رقابت انتخاب می‌کنید، قطعاً افرادی بالا می‌آیند که سال‌ها تمرین کرده باشند. شما به هیچ وجه در مسابقات نمی‌توانید افرادی را پیدا کنید که با چند سال کار کردن به مرحله کشوری آمده باشد. ما از وقتی قاری یا حافظ قرآن را می‌بینیم که متسابق در مرحله کشوری حضور می‌یابد، از اینکه چند سال قبل از آن در مسابقات حضور یافته و نتوانسته به مرحله کشوری راه یابد، اطلاعی نداریم. افرادی که در چنین سطحی حضور می‌یابند و رتبه می‌آورند، افرادی هستند که سال‌هاست در این مسابقات حضور یافته‌اند. بیشتر استعدادیابی‌ها در مسابقاتی رخ می‌دهد که برای نوجوانان است. آن نوجوان در مسابقات شکوفه‌ها خود را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در استان تهران افرادی که امسال در مسابقات مقام آوردند، از افرادی بوده‌اند که در مسابقات شکوفه‌ها و ... رتبه آورده‌اند یا مثلا سیدمحمد حسینی‌پور، جزء نوجوانانی بودند که از طریق طرح‌های مختلف به عنوان استعداد رشد پیدا کرده‌اند. در این مرحله پدیده‌ها شناسایی می‌شوند. شرکت‌کنندگان کشوری استعدادهایی بوده‌اند که بر روی آنها کار شده و به این مرحله رسیده‌اند.

ایکنا – با تعریف شما، در این دوره شاهد ظهور پدیده‌ای بوده‌ایم یا خیر و یا اصولاً در هر دوره‌ای، پدیده‌ها شناخته می‌شوند؟

پویا: پدیده یعنی اینکه کسی از یک نفر شرکت‌کننده هیچ انتظاری ندارد، تلاوتی می‌شنود که ممکن است اول یا دوم نشود، اما چون انتظاری از او نبوده است ،مورد توجه قرار می‌گیرد. کسی امسال انتظار نداشت از استان کهگیلویه و بویراحمد، یک قاری در بین برترین‌ها حضور داشته باشد. اما تا چهارمین روز احساس می‌شد، مدعی عنوان قهرمانی باشد.

قره‌شیخلو: مسابقات در مجموع نسبت به دهه 70 و 60 کمی و کیفی افت کرده است. باید تلاش کنیم هم کمیت شرکت‌کنندگان و هم کیفیت بالا برود، لازمه چنین چیزی همان آموزش‌هایی است که به آنها اشاره کردم. اگر فضای آموزشی ایجاد شود و دوره‌های آمادگی و ارتقا برای افرادی که 60 درصد راه را آماده‌اند و نیاز به یک سری آموزش‌های تکمیلی دارند، این اگر فراهم شود، قطعاً ارتقا حاصل می‌شود.

نکته دیگر وجود دارد این است که با دو تیپ مخاطب مواجه هستیم. یک گروه افراد زیر 16 سال هستند که بهترین زمان برای آموزش آنهاست، اگر خودشان علاقه نشان دهند، استاد 30 تا 40 درصد کار است و بقیه باید توسط خود فرد دنبال شود. افرادی که در این سن و سال هستند، خیلی باید بر روی آنها کار شود. یکی سری افراد هم هستند که بالای 20 سال هستند که آنها نیز نیاز به یک سری آموزش‌های تکمیلی دارند. در مرکز امور قرآنی هم برای نوجوانان و هم برای افرادی بالای 20 سال دوره‌های آموزشی آغاز شده است. اگر در مسابقات شهرستانی و استانی سرمایه‌گذاری کنیم، پدیده‌ها از آنجا باید شناسایی شوند. بر روی آنها سرمایه‌گذاری و چند سال دیگر به پدیده تبدیل شود.

در مسابقات اوقاف بیشترین سرمایه‌گذاری بر روی مسابقات ملی و بین‌المللی بوده است و به استانی بهای چندانی داده نشده است. برخی استان‌ها به دلیل حضور یک مدیر دلسوز مسابقات را خوب برگزار کرده‌اند و برخی دیگر نه. باید مسابقات را در شهرستان و استان کیفی کنیم تا بهره‌برداری و میوه‌چینی در مسابقات ملی باشد.

ایکنا – جناب قره‌شیخلو امسال در گفت‌وگوهایی اعلام کردید که نفرات اول مسابقات سراسری قرآن در سال 1399 به عنوان نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن تهران در سال 1400 خواهند بود. در مورد سایر رقابت‌های بین‌المللی اطلاع‌رسانی خاصی صورت نگرفت، این عدم اطلاع‌رسانی به دلیل نگرفتن تصمیم قطعی در این زمینه بوده یا اصولاً قصد هیچ اعزامی در سال آینده نخواهید داشت؟

قره‌شیخلو: یکی از نکاتی که همواره بر آن تأکید دارم این است که تا جایی که می‌توانیم امور مربوط به مسابقات را قانونمند و از تصمیمات موردی دوری کنیم. الان باید شناسایی کنیم که کل کشورهای اسلامی چند رقابت بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود؟ سطح این مسابقات در چه سطح است؟ و متناسب‌سازی انجام دهیم و بگوییم مثلاً هر کسی در ایران ششم شد به عنوان مثال به روسیه اعزام شود. تاکنون، موردی تصمیم گرفته شده است که این درست نیست. البته مسابقات قرآن ایران و مالزی جا افتاده است و همه می‌دانند، نفر اول مسابقات سراسری قرآن نماینده ایران در مسابقات تهران است و نفر دوم هم به مالزی اعزام می‌شود. اما بقیه کشورها به خاطر جابجایی‌هایی که در نفرات اعزامی بوده است، قابل اعتماد نیست و موقعیت ثابتی ندارند.

اگر در مسابقات امسال نفرات اعزامی به مسابقات کشورهای دیگر را اعلام نکردم به خاطر همین موضوع بوده است. برخی مسابقات شرایط خاصی دارد که باید در اعزام لحاظ شود. باید متناسب با این شرایط برنامه‌ریزی کنیم و در ادامه اگر مورد غیر مترقبه به وجود آمد، اقدام خاص آن مورد را انجام دهیم. هر چقدر بتوانیم این موارد را قانونمند کنیم، موفق‌تر خواهیم بود و از گلایه‌ها و دلخوری‌های بعدی نیز جلوگیری خواهد شد. این موارد و شرایط باید مکتوب شود و بر اساس آن اعزام‌ها صورت گیرد و قبل از مسابقات سراسری نیز این شرایط اعلام شود تا شرکت‌کننده‌ای که در مسابقات سوم شد، بداند که قرار است به کجا اعزام شود.

ایکنا – خبرهای غیررسمی حکایت از منتفی شدن سهمیه نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 1399 را دارد، یعنی مثلاً سهمیه نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در سال 99 که یک سال قبل انتخاب شده است، منتفی شده است. آیا این شایعات صحت دارد؟

قره‌شیخلو: قرار بود امسال یک سری افراد به مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای مختلف اعزام شوند، مثلاً قرار بود آقای مقدسی به مسابقات ایران، آقای بیژنی به مسابقات مالزی و ... اعزام شوند. شرایط کرونایی که به وجود آمد، همه مسابقات منتفی شد. در جمهوری اسلامی تصمیم گرفته شد حتماً مسابقات سال 99 که سی و هفتمین دوره است، برگزار شود. نمایندگان هم معلوم است. چون امسال جای مسابقات کشوری و بین‌المللی جابجا و کشوری زودتر از بین‌المللی برگزار شد، همین جابجایی باعث تراکم در برگزیدگان شد. بنای ما بر این است پرونده هر دوره از مسابقات را در همان دوره ببندیم تا تراکم ایجاد نشود و کار به رقابت انتخابی نکشد، چرا که آفت دارد.

لذا امسال برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود، به افرادی که سهمیه حضور در مسابقات بین‌المللی را داشتند، اعلام کردیم می‌توانند در مسابقات کشوری شرکت کنند، به آنها اعلام کردیم، رتبه آنها محفوظ است. اگر مسابقات بین‌المللی تا پایان سال برگزار شد به آن رقابت‌ها اعزام می‌شوید، اما اگر مسابقات بین‌المللی کشورهای دیگر تا پایان سال برگزار نشد، رتبه‌ای که در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کسب شده است، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

ظاهر امر نشان می‌دهد تنها جایی که تا پایان سال مسابقات بین‌المللی خود را برگزار می‌کند، جمهوری اسلامی ایران است، ‌پس ملاک عمل مسابقات امسال خواهد بود. پیشنهادی که به ریاست محترم سازمان دادیم این بود که به نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای دیگر اجازه داده شود تا در مسابقات بین‌المللی ایران به تلاوت بپردازند و همچون دیگر شرکت‌کنندگان مورد داوری قرار بگیرند. این امتیاز در رده‌بندی نهایی لحاظ نمی‌شود، اما بنا بر امتیازی که داوران به آنها می‌دهند، بخشی از جایزه همان امتیاز و رتبه را به آنها بدهیم تا جبران بخشی از زحمات آنها باشد. این سناریو چند حُسن دارد، اولاً پرونده مسابقات امسال بسته خواهد شد و تراکم به وجود نمی‌آید و دوم اینکه نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی که نتوانستند به مسابقات اعزام شوند، بی‌بهره نخواهند بود و هدیه‌ای دریافت خواهند کرد.

ایکنا – شاید اهدای بخشی از جایزه به این افراد کار شایسته تقدیری باشد، اما آنچه برای این افراد مهم‌تر است، عنوانی است که می‌توانستند در آن مسابقات به دست بیاورند. تصمیمی برای اهدای عنوان‌ها گرفته شده است؟

قره‌شیخلو: این را می‌توانیم به عنوان یک مصوبه در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور مطرح کنیم و امیدوارم تصویب شود، بحث جایزه را ما می‌توانیم تأمین کنیم، اما در بحث عنوان معادل، باید ستاد تصمیم‌گیری شود.

ایکنا – جناب کسمایی در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده است در خدمت هستیم.

کسمایی: از تدارک چنین برنامه اثرگذاری قدردانی می‌کنم و جای چنین میزهای نقدی در رسانه‌ها خالی است. از استاد قره‌شیخلو یک درخواست دارم و آن هم اینکه برای قهرمان‌سازی و استعدادیابی کارهایی صورت بگیرد. بخش بزرگ‌تر این است که معرفت مردم به قرآن را بیشتر رشد دهیم و این قضیه مغفول مانده است. زمانی مردم در جلسات بسیار حضور می‌یافتند، اما هر چقدر جلسات به سمت حرفه‌ای شدن پیش رفت از تعداد حضور مردم در جلسات کمتر شد. اگر از یک طرف سطح تلاوت را ارتقا می‌دهیم از سوی دیگر سطح قرائت ساده در عموم مردم را نیز ارتقا دهیم. آموزش‌هایی که صورت می‌گیرد در هر دو جنبه عمومی و حرفه‌ای باشد و تمام امکانات را به سطح حرفه‌ای اختصاص ندهیم.

قره‌شیخلو: من یک پاسخ به صحبت‌های استاد کسمایی دارم. ما در سازمان اوقاف اولین کاری که انجام دادم این بود که مأموریت ها را شفاف کنیم، باید مشخص شود انتظار قرآنی از سازمان چه چیزی است؟ یک اینکه شفاف شود و دو اینکه کاری انجام ندهیم که دیگران هم انجام می‌دهند. با توجه به این موضوع، تصمیم گرفته شد تا سرمایه‌گذاری را به سمت فعالیت‌های تخصصی ببریم. البته ظرفیت‌هایی در اوقاف داریم که می‌تواند در راستای آموزش‌های عمومی قرآن مورد استفاده قرار گیرد، اما سرمایه ما بر روی کار تخصصی و حرفه‌ای‌  متمرکز خواهد بود. این باعث می‌شود تا تقسیم کار خوبی صورت گیرد و منابع نیز هدر نرود.

الان ماموریت ما در حوزه آموزش با تمرکز بر نگاه تخصصی و تربیت نیرو برای مسابقات است. هر چقدر ورودی‌های ما در مسابقات ضعیف شود، 10 سال بعد دیگر کسی نخواهد بود در مسابقات شرکت کند، بنابر این باید انگیزه ایجاد کنیم. البته عوامل دیگر هم هست و فقط آموزش نیست، به عنوان مثال ما به عنوان سازمان اوقاف باید در تعهداتی که ایجاد می‌کنیم، خوش قول باشیم، نباید اهدای جوایز یک سال طول بکشد، این باعث از بین رفتن انگیزه برای شرکت در مسابقات می‌شود.

ایکنا – جناب پویا شما هم اگر صحبت خاصی دارید در خدمت شما هستیم.

پویا: از ایکنا تشکر می‌‌کنم که این فرصت را در اختیار ما گذاشت تا در مورد مسابقات صحبت کنیم. از دست‌اندکاران این برنامه و برگزاری مسابقات هم قدردانی می‌کنم.

ایکنا – در بخش پایانی این گفت‌وگو دو سوال از آقای قره‌شیخلو دارم، جوایز این دوره چه زمانی پرداخت می‌شود؟

قره‌شیخلو: با توجه به اینکه امکان پرداخت نقدی نیست. در حال حاضر مشغول جمع‌آوری شماره حساب هستیم و پس از این فرایند کار برای پرداخت آغاز می‌شود، امیدوارم طی 20 روز آینده جوایز پرداخت شود.

ایکنا – یکی از نقدهایی که به مسابقات امسال وارد بود و اصلاً ربطی به مجازی بودن یا حضوری بودن ندارد، بخش آواهای استفاده شده در میان‌برنامه‌ها و همچنین کارهای گرافیکی است که در حد و اندازه مسابقات نبود. در بخش آواهای میان‌برنامه‌ای چندین سال است در مسابقات از همین آواها استفاده می‌شود، تصمیمی برای به‌روزرسانی چنین جزئیاتی دارید یا خیر؟

قره‌شیخلو:‌ ما در این حوزه زیاد ورود نداشتیم و از تکراری بودن اطلاع نداشتم، سعی خواهد شد، به‌روزرسانی انجام دهیم.

ایکنا – پیش‌بینی من این است در مسابقات بین‌المللی هم از همین موارد استفاده شود.

قره‌شیخلو: سعی می‌کنیم این موارد به‌روزرسانی شود.

ایکنا – سؤال پایانی در مورد غیبت استان سیستان و بلوچستان است، اتفاقی که کمتر شاهد آن بوده‌ایم و یکی از اتفاقات مهم این دوره بود. شما شخصاً پیگیری خاصی برای رسیدن به دلایل این غیبت داشتید؟

قره‌شیخلو: سه دلیل اصلی داشت. یک بخش ضعف اداره کل اوقاف استان بود که در زمان ثبت نام اطلاع‌رسانی خاصی انجام نداد و گلایه‌های خودمان را به آنها اعلام کردیم. یک بخش به خود متسابقان باز می‌گردد که مهلت ثبت نام را جدی نگرفتند. علت سوم هم این بود که نمایندگان این استان حدنصاب حضور در مرحله کشوری را کسب نکردند. همه این عوامل دست به دست هم داد تا این اتفاق بیفتد.

من با دوستان قرآنی استان سیستان و بلوچستان صحبت کرده‌ام، ان شا‌الله برای سال آینده حتماً برای سیستان و بلوچستان فکری خواهیم کرد تا حضور پررنگی داشته باشند. البته این اتفاق برای همه استان‌ها رخ خواهد داد. ما استان‌ها را رتبه‌بندی می‌کنیم. استان‌هایی که برای مسابقات زحمت بیشتری کشیده‌اند، نباید در حد استان‌هایی که کمتر کار کرده‌اند دیده شوند. باید انگیزه همکاران در استان بیشتر شود خود دوستان قرآنی هم باید به ما کمک کنند، ما به تنهایی نمی‌توانیم، کار خاصی انجام دهیم، باید جامعه قرآنی به ما کمک کنند، یعنی اگر اعلام می‌شود، مسابقات تمدید نمی‌شود، همکاری کنند، یا از شبکه اطلاع‌رسانی داخلی خودشان استفاده کنند. خود جامعه قرآنی ما را نقد کنند و اشکالات خود را اعلام کنند این اشکالات مکتوب اعلام شود تا به مسئول مربوطه ارجاع داده شود.

گفت‌وگو از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha