سردار سلیمانی مجری توانمند دیپلماسی جهادی بود / پاسخ حاج قاسم به درخواست نامزد شدن برای ریاست‌جمهوری
کد خبر: 3942749
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
منصور حقیقت‌پور:

سردار سلیمانی مجری توانمند دیپلماسی جهادی بود / پاسخ حاج قاسم به درخواست نامزد شدن برای ریاست‌جمهوری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره نگاه سردار سلیمانی به تأمین امنیت ملی و منطقه‌ای گفت: ایشان یک مجری بسیار خوب برای دیپلماسی جهادی بود. در دیپلماسی جهادی نباید گذاشت که دشمن به پشت مرزهای کشور برسد و آنجا با او وارد جنگ شد، بلکه باید در همان نقطه حضورش با او جنگید.

منصور حقیقت‌پور

منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق مجلس و فرمانده اسبق سپاه پاسداران فرودگاه‌ها و امنیت پرواز کل کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی که از ایشان یک مکتب ساخته بود، گفت: شهید قاسم سلیمانی ویژگی‌‌های منحصربه‌فردی داشت و به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند که سلیمانی یک فرد نیست، بلکه مکتب است. لذا لازم است مجموعه این ویژگی‌ها و شاخص‌های فردی، اخلاقی، مدیریتی و نظامی‌گری ایشان در قالب آثار پژوهشی عالمانه استخراج شود و در اختیار علاقه‌مندان این راه و مکتب قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود:‌ بارزترین ویژگی ایشان شجاعت، چه در میدان جنگ و چه در میدان مذاکره، بود اما این شجاعت همراه با درایت و عقلانیت بود و از طرفی در عین شجاعت و نترسی، رئوف و مهربان بودند و این همان ویژگی برگرفته از مکتب امیرالمؤمنین علی(ع) است. سردار سلیمانی وقتی در مقابل رزمندگان و خانواده و فرزندان شهدا آرام و قرار نداشت و خود را خادم آنها محسوب می‌کرد.

اخلاص؛ سرچشمه همه فضیلت‌های حاج قاسم

حقیقت‌پور اظهار کرد: ویژگی مهمی که سرچشمه همه خصایل و فضیلت‌‌های شهید سلیمانی شد اخلاص و بی‌ریایی ایشان بود. ایشان بزرگترین اقدامات خود را بی‌سروصدا و برای خدا و اسلام انجام می‌داد. یکبار من و آقای علاء‌الدین بروجردی برای انتخابات دو دوره قبل ریاست‌جمهوری به ایشان مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم که کاندیدا شوند اما ایشان پاسخ دادند که من اگر بخواهم کاندیدا شوم تمام فرامین مقام معظم رهبری بر زمین می‌ماند. به عبارتی ایشان به راحتی به یک منصب به ظاهر بلند سیاسی و اجرایی کشور «نه» می‌گوید تا بتواند فرامین رهبر معظم انقلاب را به خوبی عملی کند.

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد:‌ نکته بارز دیگر در شخصیت و رفتار سیاسی ایشان فراجناحی و در عین حال انقلابی بودن است. ایشان با شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف کار می‌کرد و خود را محدود به یک سری دوستان خاص و محفلی نمی‌کرد و با بسیاری از افراد که شاید به لحاظ سیاسی با وی زاویه داشتند به واسطه توانایی و ظرفیت بالایی که داشت همکاری می‌کرد اما به شدت هم به آرمان‌ها و خط قرمز انقلاب حساس بود.

وی اضافه کرد: شاخصه مهم دیگری که نقش پیش‌برنده در مجموعه فعالیت‌های سردار سلیمانی از جمله در مقابله با داعش و گروه‌های تکفیری داشت روحیه فداکاری و ازخودگذشتگی‌شان بود.‌ ایشان دنبال لذایذ دنیوی نبود و یادم می‌آید برای دریافت خانه سازمانی ثبت‌نام کرده بود و وقتی خانه به اسم‌شان درآمد آن خانه را به خانواده جانبازی اهدا کرد. الان هم فکر نمی‌کنم خانواده ایشان در تهران چیزی به عنوان مایملک سردار سلیمانی داشته باشند و این از ویژگی‌هایی است که در بسیاری از مسئولان دیده نمی‌شود و افراد وقتی به سمت و منصبی می‌رسند به راحتی خود را گم می‌کنند.

اسطوره‌ای برای همه مردم

حقیقت‌پور بیان کرد: مجموعه همین ویژگی‌ها بود که باعث شد که مراسم تشییع ایشان به مراسمی ملی و با حضور همه اقشار از سلایق و تیپ‌های متفاوت و گاه متضاد تبدیل شود، زیرا همه مردم در ایشان مجموعه‌ای از ارزش‌ها مانند جهادگری، اخلاص، فداکاری و مردم‌داری را به عینه‌ مشاهده کردند و به همین دلیل ایشان نه فقط برای حزب اللهی‌ها بلکه برای غیر حزب‌اللهی‌ها هم یک اسطوره و الگو شد. حتی خیلی از افراد در خارج کشور که با انقلاب اسلامی هم میانه خوبی ندارند برای ایشان احترام ویژه‌ای قائل می‌شوند و به بزرگی ایشان اعتراف می‌کنند. البته نباید فراموش کرد این ویژگی‌ها و خصایل اخلاقی سردار سلیمانی یک‌باره حاصل نشد و نتیجه سال‌ها مجاهدت، عبادت و حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم درباره نگاه سردار سلیمانی به تأمین امنیت ملی و منطقه‌ای گفت: ایشان یک مجری بسیار خوب برای دیپلماسی جهادی بود. در دیپلماسی جهادی نباید گذاشت دشمن به پشت مرزهای کشور برسد و آنجا با او وارد جنگ شد، بلکه باید در همان نقطه حضور دشمن با او جنگید. لذا این نگاه که باید به جنبش‌های ضد استکباری و مظلومان کمک کرد برگرفته از همین دیپلماسی جهادی است که از حوزه ولایت فقیه تولید می‌شود و سردار سلیمانی هم این مفهوم را به خوبی درک کردند و هم به خوبی اجرا کردند و نتیجه آن تغییر معادلات منطقه و اضمحلال داعش در عراق و سوریه بود.

حقیقت‌پور در پایان اظهار کرد: بر مبنای همین نگاه دفاع از مظلوم، برای سردار سلیمانی تفاوتی نداشت که این مظلوم مسیحی، ایزدی، سنی، سوری، عراقی یا از هر مذهب و قومیت دیگر باشد. در واقع منش و منطق اسلامی و قرآنی ایجاب می‌کند که از مظلوم فارغ از دین و باورهایش دفاع کرد و در مقابل ظالم ایستاد و سردار سلیمانی تبلور این نگاه والای انسانی و الهی به امنیت و صلح بود. در نگاه او تروریست خوب و بد و مظلوم خوب و بد وجود نداشت و تا پای جانش از ایزدی‌ها و مسیحیان در مقابل داعش دفاع کرد، چون در مکتب سلیمانی انسان کرامت دارد و لذا از حقوق و کرامت هر انسان تحت ظلم و ستمی باید دفاع کرد و به یاری او شتافت.

انتهای پیام
captcha