تفکر اخراج نیروهای اشغالگر از منطقه؛ میراث ماندگار سردار سلیمانی برای محور مقاومت
کد خبر: 3945016
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
لاسجردی بیان کرد:

تفکر اخراج نیروهای اشغالگر از منطقه؛ میراث ماندگار سردار سلیمانی برای محور مقاومت

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سردار سلیمانی در عرصه تحولات منطقه به دنبال ارتقای توان مقاومت با هدف بیرون کردن نیروهای خارجی بود، گفت: اگرچه امروز حاج قاسم در بین ما نیست اما تفکر بزرگ او که همان اخراج نیروهای اشغالگر از منطقه است، در مسیر مناسبی قرار گرفته و ملت‌های منطقه در حال تلاش برای اخراج این نیروها به ویژه آمریکایی‌ها هستند.

حسن لاسجردی

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحولات منطقه و جایگاه آمریکا در منطقه یکسال پس از شهادت سردار سلیمانی گفت: آنچه سردار سلیمانی به درستی در حال طراحی و اجرای آن بود بیرون کردن نیروهای خارجی از منطقه با ارتقا و افزایش توان نیروهای مقاومت بود. به نظر می‌رسد پس از شهادت سردار سلیمانی یک نوع تشنج و اضطراب در پایگاه‌های آمریکا در منطقه وجود دارد؛ آمریکایی‌ها در عراق همچنان متزلزل هستند و در این روزها در حال نقل و انتقال در جهت آسیب ندیدن از اقدامات انتقامی خط مقاومت هستند.

وی افزود: لذا اگرچه امروز حاج قاسم در بین ما نیست اما تفکر بزرگ او که همان اخراج نیروهای اشغالگر از منطقه است، در مسیر مناسبی قرار گرفته و ملت‌های منطقه در حال تلاش برای اخراج این نیروها به ویژه آمریکایی‌ها از منطقه هستند.


بیشتر بخوانید:


لاسجردی درباره هنر مدیریتی حاج قاسم در تبدیل مقاومت به یک نهاد پایدار و غیر وابسته به افراد گفت: تمام کسانی که در مکتب امام خمینی(ره) پرورش یافته‌اند نگاه بلندمدتی برای جهان اسلام دارند و معتقدند اگر می‌خواهد اتفاقات مهم و بزرگی برای جهان اسلام بیفتد باید به روزهای آینده و آینده‌های دور نگاه کنند و در چنین افق بلندمدتی برنامه‌ریزی کنند. براین مبنا حاج قاسم هم به عنوان یکی ازشاگردان مکتب انقلاب اسلامی تلاش کرد در حوزه امنیت به منزله حوزه اصلی و تخصصی‌اش، بناهایی را بسازد که این بناها با بودن و نبودنش نه تنها از بین نرود بلکه مستحکم‌تر از قبل به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اگر امروز می‌بینیم نیروهای مقامت دارای قدرت بازیگری و استحکام خوبی هستند و مهمتر از آن به مثابه یک نیروی پذیرفته‌شده، مشروع و دارای قابلیت دیده می‌شوند، برگرفته از همان نگاهی است که در اندیشه شاگردان مکتب حضرت امام(ره) با عنوان «آینده جهان اسلام» وجود دارد.

عملیات پیش‌دستانه؛ سناریوی آمریکا

لاسجردی درباره تلاش ترامپ در روزها آخر ریاست جمهوری برای تحریک احساسات گروه‌های مقاومت در ایام سالروز شهادت سردار سلیمانی و رقم زدن یک جنگ و درگیری در منطقه گفت: حاج قاسم علاوه بر آنکه یک رزمنده پا به کار، شجاع و جسور بود اما در عین حال یک شخصیت محاسبه‌گر و دارای تدبیر بود و به همین جهت در همه میدان‌هایی که وارد می‌شد، اعم از دیدار با افراد رسمی مانند مقامات دولتی و غیر دولتی یا حضور میدانی، تلاش می‌کرد یک برآورد دقیق داشته باشد. لذا در سالگرد شهادت یک چنین مرد میدانی، آمریکایی‌ها باید نگران باشند که پیروان و شاگردان حاج قاسم و مکتب ایشان بخواهند خونخواهی او را انجام دهند.

وی ابراز کرد: براین اساس آمریکایی‌ها می‌خواهند از فضای درخواست و مطالبه عمومی و انقلابی «انتقام» به عنوان یک تهدید یاد کنند اما همانطور که رهبر معظم انقلاب و رهبران مقاومت در منطقه بیان کردند خون سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از بین نخواهد رفت و فرزندان انقلاب اسلامی انتقام این خون‌های پاک را می‌گیرند.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: سناریوی امروز آمریکایی‌ها در منطقه اجرای یک عملیات پیش‌دستانه است؛ به عبارتی قبل از اینکه انتقام خون شهید سلیمانی را بدهند می‌خواهند با قرار دادن خود در موضع طلبکاری و در معرض تهدید بودن، دیگران را تهدید ‌کنند. براین اساس انتقال رزم‌ناوها و هواپیمای بمب‌افکن ‌B_52 نشان می‌دهد که به دنبال آن هستند که اولاً هزینه این اقدام تروریستی را ندهند و ثانیاً با قرار گرفتن در موضع طلبکار دیگران را بدهکار جلوه داده و آنها را پس بزنند. قطعاً این رفتار خصمانه آمریکایی‌ها تأثیری بر جبهه مقاومت نمی‌گذارد و گذر زمان نشان می‌دهد که تقاص خون شهدا گرفته می‌شود.

سه اقدام مؤثر برای پیگیری حقوقی جنایت ترور حاج قاسم

لاسجردی درباره پیگیری جدی‌تر اقدامات حقوقی و دیپلماتیک علیه ترامپ و مجموعه عاملان و آمران جنایت ترور سردار سلیمانی پس از خروج آنها از قدرت گفت: در رابطه با جنایات تروریستی چند اقدام اساسی را باید انجام داد؛ اولین اقدام روشن نگه داشتن اصل موضوع است تا افکار عمومی آن را فراموش نکند. زیرا افکار عمومی خیلی زود در معرض فراموشی قضایا قرار می‌گیرد و لذا دولت جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مقاومت در منطقه، علما، نخبگان و روشنفکران مستقل و آزادیخواه باید به این جنایت تروریستی حساسیت داشته باشند و هر چند مدت یک‌بار آن را فریاد بزنند تا موضوع در فضای سیاسی و رسانه‌ای در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی زنده بماند.

وی در پایان اظهار کرد: اقدام دوم انجام رفتارها و کارهای حقوقی و حقوق بشری است که می‌تواند در قالب یادداشت، اعتراض رسمی و شکایت به مجامع بین‌المللی از طریق مجاری رسمی و مردمی انجام داد. سومین اقدام خیلی مهم در این زمینه آن است که ما باید این موضوع را با همراهی جمعی از کشورها، شخصیت‌ها، خانواده‌های شهدا و افراد آسیب دیده از این جنایت پیگیری کنیم و مجموعه‌ای متشکل از دولت‌ها و ملت‌ها ایجاد کنیم تا این پرونده را با قدرت و انسجام تا حصول نتیجه پیش ببریم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha