وصیت‌نامه حاج قاسم به عنوان شاکله مکتب سلیمانی تبیین شود
کد خبر: 3942573
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
آیت‌الله عالمی در گفت‌وگو با ایکنا:

وصیت‌نامه حاج قاسم به عنوان شاکله مکتب سلیمانی تبیین شود

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وصیت‌نامه شهید سلیمانی باید به صورت گسترده و عالمانه و بدون اکتفای صرف به الفاظ، تفسیر و به فرهنگ تبدیل شود؛ خوب است که اساس و شاکله آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به فرهنگ و مکتب سلیمانی تعبیر کردند وصیت‌نامه شهید باشد.

آیت الله حسن عالمی

آیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی و ضرورت پرداخت مناسب به آن گفت: این وصیت‌نامه جامع و همه‌جانبه است و به عموم مسائلی که امروز در فضای جامعه باید به آن‌ها پرداخته شود، توجه شده است و به لحاظ عملی و اعتقادی، اشارات ارزنده‌ای را به افراد مختلفی دارد که به اداره نظام مشغول‌اند و همچنین آنان که مسئولیت ارشاد و هدایت مردم را برعهده دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این وصیت‌نامه نشان می‌دهد که ایشان از روحی فراتر از دیگر انسانها برخوردار بود. پیشنهاد بنده این است که برای هر بخش این وصیت‌نامه شرح و توضیحات فراوان نوشته شود. به طور مثال بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید این کار را، همانند آنچه برای شهدای دیگر انجام داد، انجام دهد. البته برای ایشان کاری عمیق‌تر نیاز است و باید گروه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های گوناگون فرازهای این وصیت‌نامه را بخوانند و به خوبی تبیین و تفسیر کنند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: باید راهکارهای عمل به این توصیه‌ها تبیین شود؛ مثلاً آنجا که از گروهی از جمله سیاستمداران و گروه‌های سیاسی عمل می‌خواهد یا از عموم مردم یا خانواده و وابستگان شهدا عمل می‌طلبد یا در جایی که خطاب ایشان به مردم کرمان و همرزمان و دوستان سپاهی است، همه و همه مفاهیم بلندی دارد که باید تبیین شود. مثلاً ایشان می‌گوید مردم باید حرمت جایگاه و موقعیت نیروهای مسلح کشور  را حفظ کنند. سخنان ایشان در این وصیت‌نامه معمولاً از افراد عادی بیان نمی‌شود. در حدیث شریف آمده: «المُؤمِن يَنظُرُ بِنُورِ اللّه»، خداوند فکر و ذهن ایشان را هدایت کرده که چنین سخنانی را بر زبان و قلم جاری و برای مردم بیان کند. همه این‌ها ایجاب می‌کند که این وصیت‌نامه برای مردم در بخش‌های مختلف و با بیانی شیوا، کارشناسانه و عمیق توضیح داده شود تا به عنوان ذخیره فکری و فرهنگی برای جامعه حفظ شود.

عالمی اضافه کرد: این وصیت‌نامه مجموعه فرهنگی را در خودش دارد که به تفسیر انسان در زندگی و چگونگی زیست کسی که در زیر پرچم اسلام زندگی می‌کند می‌پردازد و این نکات را با تعبیرهای خوب بیان کرده است. خداوند روح ایشان را شاد کند و به آرزوهایش در این نوشته برساند و در جوار معلمان بزرگوارش قرار دهد. در بخشی از وصیت‌نامه ایشان توصیه می‌کنند که به فرزندان شهدا به چشم ادب و احترام بنگرید؛ مسئله شهادت و یادگاران شهدا بخشی از فرهنگ دینی و باور اسلامی است. پدران، مادران و فرزندان شهدا باید در جامعه از احترام خاص معنوی برخوردار باشند، چراکه بالاترین سرمایه‌شان را در این راه از دست داده‌اند. قطعاً کسانی که اینگونه سخاوتمندانه مجاهدت کرده‌اند، صبورانه ایستاده‌اند و راه شهدا را روشن‌بینانه در پیش گرفته‌اند، از احترام خاصی برخوردارند.

عالمی اظهار کرد: شهید سلیمانی در همان بخش به خانواده شهدا توصیه می‌کند که در زندگی شما باید شهید دیده شود. همچنین، به تنهایی رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند. در شرایط فعلی رهبر بزرگ ما در مقابل جهان استکباری است و این جهان از همه چیز برخوردار است؛ از سلاح گرفته تا اقتصاد و جنبه‌های سیاسی و هر آنچه برای مقابله با جمهوری اسلامی به آنها نیاز دارد. رهبر بزرگوار ما در چنین دنیایی که آن طرفش تماماً کفر و این طرفش اسلام غریب است در حال مبارزه هستند.

وی افزود: چرا من می‌گویم اسلام غریب؟ چون امروز به حسب تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی 53 کشور اسلامی وجود دارد که فقط جمهوری اسلامی جانانه ایستاده است. در تعداد اندکی از کشورهای اسلامی جبهه مقاومت وجود دارد که با ایران مخاصمه نمی‌کنند یا اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم آن‌ها همراهی می‌کنند اما این همراهی کامل نیست؛ این غربت اسلام و جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله عالمی با بیان اینکه اگر بخواهیم این غربت آسیبی به اسلام وارد نکند، باید با تمام توان و امکانات پشت سر رهبری بایستیم، ادامه داد: شهید سلیمانی بیان می‌کند که حضرت امام(ره) اسلام را به پشتوانه ایران آورد که سخن زیبایی است. امام امت ابتدا اسلام را برای نجات و تقویت ایران آورد. در حقیقت امام امت وقتی می‌خواستند نهضت را هدایت کنند و ایادی استکبار را از این کشور بیرون کنند با سرمایه اسلام به میدان آمدند. در اولین سخنرانی‌هایی که امام(ره) در قم داشتند با صدای رسا گفتند که ای علما، به داد اسلام برسید. ندای اسلام را ایشان از اول نهضت سر دادند و علما و مردم را پشت سر اسلام آوردند. با پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان به این مسائل پرداختند و اسلام پشت سر ایران قرار گرفت و ایران را از چنگال دژخیم و نوکری سراپا تسلیم در مقابل قدرت‌های جهانی یعنی صدام خبیث نجات داد.

آیت‌الله عالمی اظهار کرد: این کشور را اسلام نجات داد؛ رزمندگان ایران، جوانان و مردم عزیز ایران به جبهه رفتند و از شهدا پشتیبانی کردند و نگذاشتند که جبهه‌ها خالی شود. همه این‌ها با این انگیزه بود که می‌خواستند دین اسلام را از چنگال این خبیث سراپا تسلیم در مقابل قدرت‌های جهانی خارج کنند. وقتی با این انگیزه معنوی و دینی مردم در جبهه‌ها حضور یافتند موجب شد که دشمن نتواند وجبی از خاک ایران را تصرف کند. در تاریخ به وفور آمده که ایران بزرگ به دلیل بی‌لیاقتی سردمدارانش تقسیم شده و خاک آن به تصرف درآمده است اما در جمهوری اسلامی وجبی از ایران عزیز کاسته نشد. وصیت‌نامه شهید سلیمانی باید به صورت گسترده و عالمانه و بدون اکتفای صرف به الفاظ، تفسیر و به فرهنگ تبدیل شود؛ باید شاکله آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن با عنوان فرهنگ و مکتب سلیمانی تعبیر کردند، وصیت‌نامه شهید باشد.

گفت‌وگو از محمد بحرینی

انتهای پیام
captcha