آیات قرآن معرف الگوهای برتر برای زندگی انسان است
کد خبر: 3942778
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
در اجلاس «زن مکتبی از اختناق تا بیداری» تأکید شد:

آیات قرآن معرف الگوهای برتر برای زندگی انسان است

شرکت‌کنندگان در اجلاس مجازی «زن مکتبی از اختناق تا بیداری؛ حضرت زینب به عنوان الگو» نقش و سیره حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای تعامل با حوادث و رویدادهای پیش رو دانسته و تأکید کردند: خداوند متعال از طریق آیات قرآن به ما آموخت که چگونه بزرگان را الگوی خود قرار بدهیم.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بنیاد بین‎المللی عاشورا، با پایان یافتن سی و یک روز از فعالیت های متنوع فرهنگی به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) با عنوان «فخر بانوان جهان» که جمعیت جهانی امام منتظر(عج) لبنان، آستان قدس رضوی، عتبه مقدسه کاظمین و بنیاد بین‎المللی عاشورا برگزار کردند، اجلاس بین‎المللی مجازی «زن مکتبی از اختناق تا بیداری؛ حضرت زینب(س) به عنوان الگو» از جمعه، 28 آذرماه آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه داشت.

در این اجلاس که دیروز، اول دی ماه به کار خود پایان داد، 45 شخصیت برجسته از 16 کشور جهان سخنرانی و مباحث علمی خود را به اجلاس ارائه دادند و 120 شبکه ماهواره‎ای و شبکه‎های اجتماعی مجازی این اجلاس را پوشش دادند.

آیت‎الله محمدحسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین‌‏المللی عاشورا در این اجلاس اظهار کرد: حضرت زینب(س) دختر امیر المؤمنین و دختر حضرت فاطمه(س) طبق روایات مورخینی مانند بن کثیر، جزء اصحاب پیامبر(ص) شمرده شده است؛ زیرا ولادت این شخصیت والا قبل از وفات پیامبر اکرم(ص) بوده و ایشان وجود مبارک پیامبر(ص) را درک کرده بود.

وی افزود: خداوند متعال از طریق آیات مبارک قرآن به ما آموخت که چگونه بزرگان را الگو خود قرار بدهیم، نهضت و زندگی امام حسین(ع) در زندگی حضرت زینب(س) تاثیر به سزایی داشت، چنانچه امام حسین(ع) در مورد ایشان فرمود: «خداوند را شاکرم که تو (زینب) عالم غیرآموخته و دانای خودجوش هستی» زیرا حضرت زینب در شهر علم پیامبر(ص) و در مکتب اهل بیت(ع) علم و معرفت و مکارم اخلاق آموخت و با زندگی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) که سرشار از علم و جهاد و سیاست بود درآمیخت، حضرت زینب(س) از سرچشمه معارف و علوم امام علی(ع) سیراب شد؛ زیرا وی از نزدیک ترین افراد به پدر بزرگوارش بود.

در ادامه آیت‎الله سید مجتبی حسینی، نماینده ولی فقیه در عراق گفت: نهضت امام حسین(ع) دارای دو بال است بال شهادت که با جهاد و فداکاری و شهادت امام حسین(ع) سید الشهدای جهان شکل گرفت و بال مقاومت و پایداری و صبر و ایستادگی است که نماد آن حضرت زینب(س) است که نقشی بارز و تعیین کننده در تبیین و رسالت نهضت اباعبدالله الحسین داشت.

وی افزود: عنوان این اجلاس از «زن مکتبی اختناق تا بیداری حضرت زینب(س) به عنوان نمونه و الگو» بسیار مناسب و زیبنده است زیرا حضرت زینب در سخت‎ترین و خفقان‎آورترین شرایط حاکم بر جامعه آن روز توانست صدای حق و بیداری و اسلام خواهی را با اتخاذ مواضع شجاعانه به جهانیان برساند و ما باید از حضرت زینب الگو و درس بیاموزیم زیرا وی یک زن الگو و نمونه و یک زن رسالت مدار بود که توانست این رسالت الهی را به دوش بگیرد و تبیین کند.

در پایان اجلاس نیز بیانیه‎ای صادر و در آن موضوعات زیر مورد تأکید قرار گرفت:

1ـ اسلام از راه قرآن مجید و سنت پیامبر اکرم(ص) به زن مسلمانان اهتمام و عنایت ویژه‎ای داده و همه حقوق را به وی اعطا کرده و زنان را از هر گونه باج‎خواهی و هتک حرمت و بهره‎برداری ناصواب مصون داشته است لذا باید برداشت‎های مغرضانه و ناصواب که اسلام را به آن متهم می‎کنند، از میان برداشته شود.

2 ـ نظر به ضرورت حضور و مشارکت زن مسلمان در صحنه‎های مختلف زندگی و پالایش برداشت‎ها و ذهنیت‎های ناصحیح درباره آنان، به همه کشورها و جوامع انسانی است که این برداشت‎های ناصواب درباره زنان را از میان برداشته و با اعطای همه حقوق از دست داده، فرصت مشارکت زنان را در همه فعالیت‎های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره فراهم آورند و نباید ایشان را از مشارکت محروم سازند مشروط به اینکه به اینکه وی به آداب و تعالیم و ارزش‎های اسلامی پایبند باقی بماند.

3 ـ شرکت‌کنندگان در اجلاس بر ضرورت آموزش الزامی دختران و زنان تأکید و اعلام کردند که نباید آنان را از علوم دنیوی و اخروی محروم کنند و باید سنتها و عادات مخالف شرع را کنار گذاشته زیرا شرع مقدس مصلحت زنان را بیش از دیگران رعایت کرده است.

4 ـ اجلاس بر تداوم و گسترش دوره‎های آموزشی عمومی و به طور علمی براساس مفاهیم مکتب اهل بیت(ع) و نحوه تعامل با حوادث و رویدادهای پیش رو تأکید دارد و نقش و سیره حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای تعامل با حوادث و رویدادهای پیش رو می‎داند.

5 ـ شرکت‎کنندگان بر پایبندی زن مسلمان به حجاب شرعی تأکید کردند؛ زیرا عفاف و حجاب مانع انجام وظایف زنان در جامعه نمی‌گردد بلکه باید تفکرات ناصحیح و شبهه انگیز درباره جایگاه حجاب در برخی رسانه‏‌ها را تصحیح کرد.

انتهای پیام
captcha