تونس: موضع ما درباره تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ثابت است
کد خبر: 3942869
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

تونس: موضع ما درباره تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ثابت است

وزارت خارجه تونس با ردّ شایعات درباره تصمیم این کشور برای پیوستن به قطار سازش با رژیم صهیونیستی تأکید کرد: صلح دائمی در منطقه با احقاق حقوق کامل ملت فلسطین و در رأس آن تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف حاصل می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی21، وزارت امور خارجه تونس تأکید کرد: شایعات منتشرشده در مورد قصد تونس برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بی‌اساس است.

وزارت امور خارجه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام ادعاها مبنی بر اینکه تونس قصد دارد روابطش را با اسرائیل عادی کند با موضع رسمی و اصولی جمهوری تونس در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین کاملاً متناقض است.

در این بیانیه آمده است: موضع ثابت قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، که در موقعیت‌های مختلف بر غیرقابل انکار بودن حقوق ملت فلسطین تأکید کرده است، با مرور زمان تغییر نمی‌کند و در رأس این حقوق، حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف قرار دارد.

قابل توجه است که در وزارت خارجه تونس بر حق فلسطینیان در برخورداری از کشور مستقل به پایتختی قدس شریف نه به پایتختی صرفاً قدس شرقی تأکید شده است، در حالی که بسیاری از رژیم‌های عربی مدعی حمایت از حقوق ملت فلسطین در گفتمان خود نیمی از قدس (غرب قدس) را به رژیم صهیونیستی بخشیده و قدس شرقی را، که در آنجا هم رژیم صهیونیستی دست از یهودی‌سازی برنداشته است، حق فلسطینیان می‌شمارند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه تونس آمده است: این موضع اصولی ناشی از اراده ملت تونس و بیانگر احساس همبستگی و حمایت مطلق از حقوق مشروع مردم فلسطین است كه از سوی مراجع مختلف بین‌المللی و تصمیمات سازمان ملل و ارگان‌های مختلف آن به‌ویژه تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی برای آنها تضمین شده است.

وزارت خارجه تونس تأکید کرد: تحقق صلح عادلانه، دائمی و فراگیر در منطقه بدون اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در خصوص حقوق ملت فلسطین در بازپس‌گیری اراضی غصب‌شده و تشکیل کشور مستقل فلسطینی غیرممکن است.

در پایان این بیانیه آمده است: تونس ضمن احترام به مواضع کشورهای مختلف تأکید می‌کند که موضع خودش ثابت و اصولی است و هرگز تحت تأثیر تحولات بین‌المللی قرار نخواهد گرفت؛ چنانکه رئیس‌جمهور تونس بارها تأکید کرده است که «عادی‌سازی» تعبیر درستی نیست، زیرا اوضاع زمانی عادی می‌شود که ملت فلسطین حقوق کامل خود را بدون کم و کاست پس بگیرند.

انتهای پیام
captcha