فلسفه بعثت انبیاء تعامل اخلاق‌مدار بشریت زیر چتر توحید است
کد خبر: 3943567
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کشیش لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

فلسفه بعثت انبیاء تعامل اخلاق‌مدار بشریت زیر چتر توحید است

الیاس ابراهیم، کشیش لبنانی گفت: آیات متعددی از قرآن کریم به تعامل بین مسلمانان و مسیحیان اشاره دارد، پیروان ادیان آسمانی باید برای نزدیک کردن اندیشه‌ها حول محوری واحد یعنی «انسان» اتفاق نظر داشته باشند. زیرا انبیاء به خاطر انسان آمده‌ و فلسفه بعثت ایشان از جمله حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام(ص) تعامل اخلاق‌مدار بشریت زیر چتر توحید است.

فلسفه بعثت انبیاء تعامل اخلاق‌مدار بشریت زیر چتر توحید استالیاس ابراهیم، کشیش لبنانی و رئیس مدرسه دینی حنای قدیس در  استان البقاع لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، ضمن اشاره به برخی آیات قرآن و فرازهایی از انجیل به بیان اهمیت جایگاه حضرت عیسی(ع) در اسلام و مسیحیت و ضرورت تحکیم مودت بین ادیان پرداخت.

الیاس ابراهیم ابتدا توضیحاتی درباره رجعت حضرت عیسی مسیح(ع) و شواهد و اسناد موجود در خصوص بازگشت مجدد آن حضرت داد و گفت: رجعت مسیح یا بازگشت دوباره او به این دنیا در حقیقت پیروزی محبت الهی و نشانه محبت خدا به مردم، به دنیا، به جهانیان و به مؤمنان است. امید به رجعت مسیح، حالتی از انتظار است که خداوند در حق بشریت عطا کرده و در واقع ظهور منجی خیری برای تمام بشریت است.

وی افزود:‌ در انجیل مقدس می‌خوانیم «شب بیدار بمانید و درود بفرستید زیرا شما نمی‌دانید او چه ساعتی می‌آید» بازگشت دوباره منجی هیچ ساعت و مکان مشخصی ندارد و این امر به خواست و تدبیر خداست و تنها خداوند بازگشت دوباره مسیح را به این دنیا تعیین می‌کند.

آماده //پنجشنبه //فلسفه بعثت انبیاء تعامل اخلاق‌مدار بشریت زیر چتر توحید است

الیاس ابراهیم گفت:‌ مقوله بازگشت دوباره مسیح، مبتنی بر حساب و کتاب است؛ او می‌آید تا عدالت را در جهان محقق کند و این به وضوح در آیات مبارکه‌ای که انجیل مقدس از آمدن دوباره مسیح صحبت می‌کند، ذکر شده است. مثلاً در انجیل متی وحی می‌گوید: «هان من شما را از این موضوع باخبر ساختم قبل از اینکه رخ دهد؛ همانطور که برق از شرق طلوع می‌کند و بر غرب می‌تابد، بازگشت فرزند بشر نیز اینگونه خواهد بود» و در رساله قدیس پولس نیز آمده «سپس ما زندگان در روز قیامت یعنی روز آمدن دوباره مسیح به خواب نمی‌رویم زیرا مسیح خودش با صدای ملک الملائک از آسمان فرود می‌آید و مردگان را زنده می‌کند و ما زندگان باقی مانده همگی با مردگان در میان ابرها به حرکت در می‌آییم تا با مسیح و تمام پیامبران در این روز بزرگ حساب و کتاب، دیدار کنیم».

وی درباره علائم بازگشت دوباره مسیح براساس تحقیقات دینی و عبری گفت: آخرالزمان روح و روان آدمی به ستوه می‌آید چراکه بشر غرق در گناه شده و محبت‌ها به سردی می‌گراید. ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرشار از گناه است. غرق در فریب، دروغ، جرم و جنایت و بسیاری از کارهایی شده‌ایم که ما را از صراط مستقیم دور کرده است و اینها خود از علائم ظهور منجی است. همینطور جنگ‌ها و خشکسالی‌ها نیز از علائم بازگشت مسیح است. در کتاب مقدس حتی گفته شده که «شما ملت‌ها در برابر یکدیگر قرار می‌گیرید و قحطی، زلزله و گرسنگی در هر زمکان و مکانی رخ می‌دهد و همه این‌ها تازه ابتدای دردهاست». حتی افرادی در آخرالزمان ادعای منجی بودن می‌کنند که به گفته مسیح کذب است. مسیح در کتاب مقدس می‌گوید «هیچ کس شما را به اسم مسیح گمراه نکند. بسیار هستند کسانی که ادعا دارند که مسیح هستند».

وجه تسميه عيسی مسیح

وی درباره وجه تسمیه حضرت عیسی مسیح(ع) گفت: اسم یسوع به زبان یونانی ایسوس نامیده می‌شود یعنی در لفظ یونانی حرف «ع» نیست و قرآن کریم نام عیسی را از این واژه یونانی مشتق کرده اما در زبان عربی به یسوع ترجمه شده است و معنای آن نجات‌بخش است. پس به زبان یونانی «ایسوس خریستوس» و به عربی «الله» یعنی خداوند نجات‌بخش است و طبق سخن جبرئیل(ع) فرزند درون رحم حضرت مریم(س)، قبل از تولد، یسوع نام داشت زیرا او همان کسی است که ملت خود را از گناه نجات می‌دهد. المسیح از فعل مُسِح و از مسحاء و یا از مِسِح مشتق شده است. در زمان قدیم پیامبرانی که ظهور مسیح را پیش‌گویی می‌کردند، می‌گفتند او المسیح است. همچنین در زبور داود گفته شده است: «ملائکه در برابر خدا و مسیح ایستادند» پس می‌توان گفت کلمه مسیح قبل از ولادت مسیح و قبل از اینکه حضرت عیسی در این دنیا متولد شده باشد یعنی در زمان حضرت داود نیز یاد شده است.

وی افزود: کلمه مسیح می‌تواند مشتق از کلمه مسحة یا ممسوح؛ کسی که پاک و مطهر شده، باشد. ممسوح در نزد خداوند جایگاه بالایی داشته و از مقربان درگاه خدا و مقدس است و خداوند به او این قدرت را می‌دهد تا بیماران را شفا دهد و دست به معجزه بزند. در زمان قدیم انبیاء از آمدن مسیح منجی صحبت کرده‌ و اعلام داشته‌اند که این منجی بیماران را شفا می‌دهد و مردگان را زنده می‌کند.

او با اشاره به آیه 171 سوره نساء گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ انْتَهُوا خَيْرًا لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا: اى اهل كتاب در دين خود غلو مكنيد و در باره خدا جز [سخن] درست مگوييد مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و نگوييد [خدا] سه‏ گانه است باز ايستيد كه براى شما بهتر است‏ خدا فقط معبودى يگانه است منزه از آن است كه براى او فرزندى باشد آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند بس كارساز است». یعنی حتی بیشتر یهودی‌ها که به مسیح ایمان نداشتند و از او دوری می‌کردند و می‌خواستند او را بکشند و مسیح را از فلسطین بیرون کنند، اعتقاد داشتند که حضرت عیسی آن‌ها را شفا و از گناهان نجات خواهد داد و مردگان آنها را زنده و بیماری برص را از آنها دور خواهد کرد و همچنین در کتاب مقدس انجیل داستان‌های عجیبی از قدرت و معجزات مسیح در شفای نابینایان، معلولان و افراد عقیم آمده است.

این عالم دینی لبنان گفت: همچنین قرآن کریم در آیه 49 سوره آل عمران به قدرت مسیح اشاره می‌کند و می‌فرماید: «وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ: و [او را به عنوان] پيامبرى به سوى بنى‌اسرائيل [مى‏‌فرستد كه او به آنان مى‏‌گويد] در حقيقت من از جانب پروردگارتان برايتان معجزه‌اى آورده‏‌ام من از گل براى شما [چيزى] به شكل پرنده مى‏‌سازم آنگاه در آن مى‏‌دمم پس به اذن خدا پرنده‏‌اى مى‌شود و به اذن خدا نابيناى مادرزاد و برص(پیس) را بهبود مى‌بخشم و مردگان را زنده مى‏‌گردانم و شما را از آنچه مى ‌خوريد و در خانه‌هايتان ذخيره مى‌‏كنيد، خبر مى‏‌دهم مسلماً در اين [معجزات] براى شما اگر مؤمن باشيد عبرت است».

این کشیش لبنانی در خصوص ارتباط نمادها و سنت‌های جشن میلاد مسیح به واقعه ولادت حضرت عیسی(ع) گفت: نمادهای زیادی برای جشن میلاد مسیح وجود دارد مثل درخت تزئین شده در منازل. درخت همیشه بیانگر زندگی است چون همیشه تجدید می‌شود. اما اینها مهم نیست که من در عید میلاد مسیح درخت کریسمس داشته باشم یا درخت کریسمس من تزئین بشود یا نه، درخت من زیباتر است یا درخت همسایه. مهم‌ترین چیز در میلاد، میلاد محبت، میلاد گذشت و دوستی، میلاد همکاری و دوستی برای کمک به نیازمندان و فقرا است. امروز به جای اینکه برای تزئین درخت هزینه کنیم، آن را به فقرا دهیم، برای سالمندانی که فرزندانشان رهایشان کرده‌اند، هزینه کنیم. میلاد مسیح باید در قلب ما باشد نه در بیرون و در سنت‌های ما. من می‌خواهم انسانی را در وجود خودم متولد کنم که عشق به خدا و اطاعت از او و مشیت او را در وجود خود زمزمه می‌کند.

جایگاه حضرت عیسی(ع) در اسلام

این کشیش لبنانی جایگاه حضرت مسیح(ع) را در اسلام، مقدس و والا دانست و گفت: حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم و نزد برادران مسلمانان ما جایگاهی مقدس و والا دارد و من این قداست و ارزشمندی را در دوستی و رابطه‌ام با دوستان مسلمانم در این سرزمین و در محیط و فضای زندگی، کار و دیدار روزانه با آن‌ها درک کرده‌ام. عیسی مسیح جایگاه مقدس و مطهری نزد مسلمانان دارد و به همین خاطر چندین بار و با چند لقب در قرآن کریم ذکر شده مثلا در آیه 45 سوره عمران می‌فرماید: «إذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ: [ياد كن] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را به كلمه‏‌اى از جانب خود كه نامش مسيح عيسى‏ بن‏ مريم است، مژده مى‏‌دهد در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است» و این یکی از آیه‌های عظیم است که در آن به مسیح اشاره می‌کند.

وی افزود: همچنین قرآن کریم در آیه 55 سوره عمران می‌فرماید: «إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۖ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ: [ياد كن] هنگامى را كه خدا گفت اى عيسى من تو را برگرفته و به سوى خويش بالا مى‌برم و تو را از [آلايش] كسانى كه كفر ورزيده‏‌اند پاک مى‏‌گردانم و تا روز رستاخيز كسانى را كه از تو پيروى كرده‏‌اند فوق كسانى كه كافر شده‏‌اند، قرار خواهم داد آنگاه فرجام شما به سوى من است پس در آنچه بر سر آن اختلاف می‌کرديد ميان شما داورى خواهم كرد».

الیاس ابراهیم، کشیش لبنانی در پایان تصریح کرد: آیات متعددی از قرآن کریم به تعامل بین مسلمانان و مسیحیان اشاره دارد، پیروان ادیان آسمانی باید برای نزدیک کردن اندیشه‌ها حول محوری واحد یعنی «انسان» اتفاق نظر داشته باشند. زیرا انبیاء به خاطر انسان آمده‌ و فلسفه بعثت ایشان از جمله حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام(ص) تعامل اخلاق‌مدار بشریت زیر چتر توحید است. مسیح و حضرت محمد(ص) برای نجات انسان و خدمت به او مبعوث شدند و ما به عنوان شخصیت‌های دینی و شما نیز به عنوان رسانه وظیفه دارید تا انسان را به مسیر درست زندگی دعوت کرده و همگی حول محور اخلاق و در سایه ارزش‌های انسانی با یکدیگر تعامل کنیم.

گفت‌وگو از طیبه امامقلی

 

انتهای پیام
captcha