درخواست مقام مسیحی برای پایان اشغالگری صهیونیست‌ها
کد خبر: 4023258
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹

درخواست مقام مسیحی برای پایان اشغالگری صهیونیست‌ها

اسقف اعظم کلیسای کاتولیک رم در مراسم شب کریسمس در کلیسای المهد در بیت لحم در کرانه باختری خواهان پایان اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های فلسطینی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، پیر باتیستا پیزالا، اسقف اعظم و نماینده رسمی پاپ در منطقه خاورمیانه که برای برگزاری مراسم میلاد مسیح در شب کریسمس از شهر قدس به بیت‌لحم سفر کرده بود، خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی شد.

باتیستا با بیان اینکه صدای درد فلسطینیان بسیار بلند و کَر کننده است، گفت: مردم خواستار عدالت هستند و می‌خواهند آزادی را بشناسند.

وی افزود: مردم فلسطین از انتظار برای زمانی که به آنها اجازه دهد در سرزمین و خانه‌هایشان با عزت و آزادی زندگی کنند، خسته شده‌اند.

اسقف اعظم قدس، اردن و سایر دیار مقدس تأکید کرد: ملت فلسطین فقط خواهان کسب مجوز برای ورود و خروج به سرزمین‌های اشغالی و کار کردن در آنجا نیستند؛ بلکه آنها حقوق خود و پایان سال‌ها اشغالگری، خشونت و پیامدهای تراژیک آن را خواستار هستند.

باتیستا ادامه داد: ما خواهان روابطی جدید بر مبنای اعتماد و نه بی‌اعتمادی هستیم.

او با اشاره به حضور گسترده مسیحیان در مراسم امسال کریسمس بر خلاف سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، گفت: ما امسال میلاد مسیح را با سروری بیش‌تر از سال قبل جشن می‌گیریم.
باتیستا با بیان اینکه این شادی به دلیل عدم حضور مسیحیان خارج از سرزمین‌های فلسطینی ناقص است، گفت: برای دومین سال است که به دلیل شرایط اضطراری بهداشتی (به دلیل شیوع ویروس کرونا) که بیش از حد انتظار ما طول کشید، مسیحیان خارجی غایب هستند.

باتیستا ضمن استقبال از حضور برخی از اهالی نوار غزه در این مراسم گفت که برای پر شدن کلیسای بیت لحم از جمعیت و بازگشت همه دنیا به زندگی طبیعی دعا می‌کند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان هم به نمایندگی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و شماری از مقامات داخلی و بین‌المللی و روحانیون مسیحی در این مراسم حضور داشتند.
اشتیه هم طی نطقی در این مراسم گفت: همه خواهان زندگی با صلح بر مبنای حق، عدالت و کرامت انسانی هستیم.

وی افزود: جشن در فلسطین شادی عید است. عید ما را به هم نزدیک می‌کند و اشغالگری ما را با موانع و دیوارهایی که بیت‌المقدس و بیت لحم را احاطه کرده است و همچنین با محاصره غزه از هم جدا می‌کند.

هر ساله بسیاری از مسیحیان فلسطین و جهان برای کریسمس در شهر بیت‌‌لحم در منطقه کرانه باختری یا بخش غربی رود اردن جمع می‌شوند تا تولد پیامبرشان را جشن بگیرند. براساس روایت برخی از کتب مقدس، بیت‌لحم زادگاه تولد حضرت عیسی(ع) است.

قدس فاصله زیادی با بیت لحم ندارد اما به دلیل دیوار حائل رژیم صهیونیستی از شهر قدس  جدا شده است. رژیم صهیونیستی در اوایل دهه 2000 میلادی، ساخت دیوار حائل بین مرزهای خود و مناطق اشغالی فلسطین را آغاز کرد.

صهیونیست‌ها به بهانه دفاع از خود در برابر دور دوم انتفاضه فلسطینی‌ها به ساخت دیوار حائل پرداختند؛ اما فلسطینی‌ها جداسازی مناطق فلسطینی از یکدیگر و اشغال مناطق جدیدی از خاک فلسطین را دلیل ساخت این دیوار می‌دانند.

مناطق فلسطین، کرانه باختری، غزه و سرزمین‌های اشغالی از هم جدا شده‌اند و عبور از آنها مجوزهای ویژه می‌خواهد که کسب آن نیز چندان آسان نیست.

انتهای پیام
captcha