کد خبر: 3943624
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸

تبیین مبانی دین‌شناختی تربیت دینی و دلالت‌های آن در مجله «تربیت اسلامی»

سی و چهارمین شماره از مجله «تربیت اسلامی» به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش ایکنا، در این شماره از مجله «تربیت اسلامی»، مقالاتی با عناوین «واکاوی روش‌های آموزش دینی مبتنی بر تجربه زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی»، «الگوی برنامه‎درسی دانشگاه‎های مجازی علوم دینی، بر مبنای یادگیری مشارکتی: مطالعه دانشگاه‎ مجازی قرآن و حدیث، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة و دانشگاه امام خمینی(ره)»، «بایسته‌ها و آثار تربیتی اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام»، «کشف الگویِ زمینه‌مند رفتارهایِ نقشِ فراآموزشی استادان دانشگاه اسلامی، بر پایه تجربه‌های حرفه‌ای آنان، از منظر نظریه نقش»، «از فلسفه کنش تا فلسفه دانشگاه؛ درآمدی بر برنامه‌ریزی آموزشی بومی» و «تبیین مبانی دین شناختی تربیت دینی و دلالتهای آن» منتشر شده است.

بایسته‌ها و آثار تربیتی اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام

در چکیده مقاله «بایسته‌ها و آثار تربیتی اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام» آمده است: هدف این تحقیق، بررسی موضوع اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام است. پرسش اساسی این است که آیا بر اساس دیدگاه اسلامی، اشتغال اطفال در سنین پایین و قبل از رشد کامل، می‎تواند در تربیت ایشان مؤثر باشد و در صورتی که پاسخ مثبت است، بایسته‎ها و آثار آن کدام است؟ این نوشتار بر مبنای روش تحلیلی توصیفی و به شیوه پردازش و تحلیل داده های کتابخانه‌ای انجام شده است.

این تحقیق نشان داد، از آنجا که ممکن است اشتغال برای اطفال، مخاطرات جسمی و روحی متعددی را به دنبال داشته باشد، باید اصل را بر ممنوعیت یا محدودیت آن دانست؛ اما از سوی دیگر، بخش مهمی از رشد فضایل اخلاقی، مهارت‎های زندگی و اجتماعی و تا حدود زیادی اکتسابی، محصول تجربه و آموزش است، از این‌رو، از دیدگاه اسلام اشتغال اطفال به شکل کنترل شده و محدود جایز است و به لحاظ تربیتی هم می‎تواند مفید واقع شود. اما باید اشتغال محدود اطفال با رعایت وضعیت سنّی، جسمی و روحی−روانی وی صورت گیرد و در این راستا، اصل اعتدال، اصل تسهیل، ضرری نبودن و رعایت مصلحت طفل از جمله شرایط اسلام در کانون تصمیم و اجرای تصمیمِ مربوط به اشتغال اطفال است.

تبیین مبانی دین‌شناختی تربیت دینی و دلالت‌های آن

نویسنده مقاله «تبیین مبانی دین شناختی تربیت دینی و دلالت‌های آن» در طلیعه نوشتار خود آورده است: هدف این مقاله، بررسی مبانی دین‌شناختی تربیت دینی و استخراج دلالت‌های تربیتی آنها است. برای رسیدن به این هدف از روش توصیفی−تفسیری برای کشف و توضیح مبانی و از روش استنتاجی برای استخراج دلالت‌های تربیتی استفاده شده است. مبانی‌ای که در این مقاله بررسی شده‌اند، عبارتند از: الهی بودن مبدأ و منشأ دین؛ سازگاری دین با فطرت بشر و نیازمندی همیشگی به دین؛ پیامبر، برگزیده و فرستادۀ خدا؛ سعادت دنیوی و اخروی، هدف دین؛  جهانی و ابدی و در عین حال ناظر به نیازهای منطقه‌ای و زمانی بودن. در ذیل هر مبنا، دلالت‌های تربیتی آن نیز بیان شده است. در مجموع نه دلالت تربیتی به دست آمد که ضرورت همیشگی تربیت دینی؛ بی‌نیازی از اجبار و تحمیل، انعطاف‌پذیری، طرد سکولاریسم تربیتی و علمی برخی از این دلالت‌ها هستند.

انتهای پیام
captcha