کم‌کاری درباره شهدا را برای سردار دلها تکرار نکنیم
کد خبر: 3946160
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
هوشنگ توکلی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

کم‌کاری درباره شهدا را برای سردار دلها تکرار نکنیم

هوشنگ توکلی معتقد است: برای شهدا کم‌کاری مشهودی در عرصه هنر وجود دارد و امیدوارم این افسوس چند سال بعد برای سردار سلیمانی تکرار نشود و ما در تمامی عرصه‌های هنر کارهای خوبی درباره ایشان داشته باشیم.

هوشنگ توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا با ذکر این نکته که فعالیت درباره مفاخر جز الزامات هنر است، گفت: سردار سلیمانی را باید یکی از پرافتخارترین مردان تاریخ این سرزمین دانست که تمام عمر خود را صرف جهاد برای خدا کرد. دستآوردهای مثبت اقدامات وی تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه خارج از این سرزمین را هم در بر می‌گیرد، برای همین به شخصه بسیار نارحت و غمگین شدم وقتی خبر ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی را شنیدم.

وی افزود: درباره ظرفیت هنر برای تصویرگری از حاج قاسم سلیمانی نیز باید بگویم که زندگی وی به اندازه‌ای جذابیت دراماتیک دارد که می‌توان در تمامی بخش‌های هنر از وی برای ساخت کارهای فاخر بهره برد. برای مثال در حوزه نمایش به ویژه سینما و تئاتر داستانک‌هایی می‌توان خلق کرد که هر یک قادر است الهامبخش کارهایی درخور توجه باشد. در این رابطه هنرمندان هم در یکسال گذشته کارهای خوبی تولید کرده‌اند، چون هم به عظمت وجودی ایشان آگاه هستند هم اینکه کار کردن در این زمینه را نوعی ادای دین در این رابطه می‌دانند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در حوزه نمایش باید یک تذکر ویژه داشته باشم. شاید ما قادر نباشیم تمام طرح‌های یا نمایشنامه‌هایی که درباره سردار سلیمانی تولید می‌شود را تبدیل به تئاتر کنیم، اما اگر هم چنین وضعیتی وجود داشته باشد باید حداقل به صورت نمایشنامه این کارها را به چاپ رساند تا در سال‌های بعد دیگر هنرمندان بتوانند با دست باز در این رابطه کار کنند.

وی برای خلق کارهای تاثیرگذار پیشنهاد کرد: اگر قرار باشد به هنرمند برای خلق آثار توصیه یا دستورالعمل داده شود آن کار نخواهد توانسته برای تماشاگر جریان‌سازی کند، اما اگر به هنرمندان خود اطمینان کنیم و به آنها اجازه دهیم حرف خود را در قالب کار هنری بزنند، به‌نظرم اتفاقات بهتری رخ خواهد داد، البته باید نظارت وجود داشته باشد، اما این موضوع ربطی به محدود کردن آزادی عمل ندارد.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: ما همیشه در این قبیل موضوعات کم‌کار بوده‌ایم. برای مثال به سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس نگاه کنید، زندگی چند نفر از آن تبدیل به کاری ماندگار شده است؟ برای همین امیدوارم این افسوس چند سال بعد برای سردار سلیمانی تکرار نشود و ما در تمامی عرصه‌های هنر کارهای خوبی درباره ایشان داشته باشیم.

توکلی در پاسخ به این سوال که تئاتر محل مناسبی برای پرداختن به سردار سلیمانی است یا سینما؟ چنین جواب داد: این دو را نمی‌توان با هم مقایسه کرد، زیرا تئاتر محلی برای مخاطب قرار دادن اندیشمندان جامعه است، اما متاسفانه به این حوزه نگاه دقیقی نمی‌شود، برای همین بیشتر توجهات معطوف سینما می‌شود، البته منکر جذابیت سینما و تلویزیون نیستم و خود در این دو رسانه حضوری فعال داشته‌ام، اما کارهای تولیدی در عرصه نمایش قشر متفکر جامعه را هدف قرار می‌دهد.

وی در پایان تاکید کرد: توصیه‌ام به هنرمندانی که می‌خواهند درباره سردار سلیمانی کار تولید کنند این است که فعالیت در این حوزه نیازمند یک دقت نظر ویژه است، پس تا زمانی که به لحاظ غنای فکری به رشد کامل و مطلوبی در این رابطه نرسیده‌اند، بهتر است در این قبیل موضوعات ورود نداشته باشند.

انتهای پیام
captcha