آغاز پایش اقدامات دستگاه‌ها در زمینه حفظ قرآن / بررسی موانع اجرا
کد خبر: 3946739
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
بحرالعلوم خبر داد:

آغاز پایش اقدامات دستگاه‌ها در زمینه حفظ قرآن / بررسی موانع اجرا

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به آغاز پایش و رصد اقدامات دستگاه‌های عضو ستاد گفت: این پایش از اقداماتی است که تیرماه سال گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ شده بود.

محمدمهدی بحرالعلوم مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری جلسه با اعضای این ستاد و مطرح کردن دو موضوع در این جلسات گفت: یکی از این مباحث، پایش اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه حفظ قرآن از سوی دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن است. این رصد تا پایان سال 99 از تمامی دستگاه‌های عضو صورت خواهد گرفت.

بحرالعلوم افزود: موضوع دوم این جلسات ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های عضو ستاد راهبری برای اجرای طرح سه‌ساله حفظ قرآن کریم است. این طرح از ابتدای سال 1400 با عنوان بشارت اجرا خواهد شد و لازم است دستگاه‌های عضو ستاد همکاری لازم را داشته باشند.

وی به ابلاغ برخی اقدامات تدوین شده در زمینه حفظ قرآن به دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در تیرماه سال 98 برای اجرا اشاره کرد و افزود: پایه اولیه پایشی که اخیراً آغاز شده است از وضعیت همان اقدامات خواهد بود. این پایش از هفته گذشته و با وزارت آموزش و پرورش و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها آغاز شد، در آن جلسات پس از دریافت گزارش اقدامات انجام شده، دو هفته مهلت داده شد تا گزارش‌های دقیق‌تر را آماده کنند. در همین راستا شنبه، 20 دی‌‌ماه جلسه‌ای در سازمان عقیدتی ـ سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد که در آن نمایندگانی از سپاه، ارتش، وزارت دفاع و نیروی انتظامی حضور داشتند.

آغاز پایش اقدامات دستگاه‌ها در زمینه حفظ قرآن / بررسی موانع اجرا

بحرالعلوم تصریح کرد: در این جلسه، هر کدام از نمایندگان دستگاه‌ها گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه دادند و در ادامه نظرات و دستاوردهای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به اطلاع رسید. همچنین مقرر شد پایش دقیق‌تر، مطابق با اقدامات و کاربرگ‌های تهیه شده به ستاد ارائه شود. در ادامه نیز بنا شد تا نیروهای مسلح همکاری لازم جهت اجرای طرح سه‌ساله حفظ قرآن به عنوان بشارت را از ابتدای سال 1400 داشته باشند.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بیان کرد: در بخش دیگری از این جلسه مقرر شد تا کارگروهی در سطح نیروهای مسلح تشکیل شود و مشوق‌های لازم برای کادر نیروهای مسلح، سربازان وظیفه و خانواده‌های آنها را مورد بازنگری قرار دهد.

وی درباره اهداف این پایش و تصمیماتی که پس از آن صورت می‌گیرد به تحلیلی بودن نتایج آن اشاره کرد و گفت:‌ به طور اجمالی از وضعیت اقدامات اطلاع داریم، این پایش به گونه‌ای طراحی شده است که در وهله اول متوجه اجرایی شدن یک اقدام خاص و نیز نتایج مثبت آن اقدام شویم؛ همچنین اگر اقدامی صورت نگرفته است، بتوانیم دلایل عدم انجام را تحلیل کنیم. اجرایی نشدن اقدامات می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، احتمال دارد آن اقدام از ابتدا خوب طراحی نشده و امکان اجرایی شدن نداشته است یا اینکه ممکن است، اقدام، صحیح بوده باشد، اما در ادامه مشکلاتی برای اجرای آن شکل گرفته باشد. بحث بی‌انگیزه بودن مدیران دستگاه‌ها برای اجرای اقدامات نیز می‌تواند دلیل دیگری باشد. هر کدام از این دلایل یک مسیر خاص خود را می‌طلبد.

آغاز پایش اقدامات دستگاه‌ها در زمینه حفظ قرآن / بررسی موانع اجرا

بحرالعلوم در ادامه به ذکر یک نمونه از اقداماتی که اجرایی نشده است، اشاره کرد و افزود: آزمون‌های عمومی حفظ قرآن، یکی از اقداماتی بود که دو سال متوقف مانده بود. دلیل عدم انجام این اقدام مشکلات قانونی و اجرایی پیش آمده بر سر راه آن بود. در ادامه برای اجرایی شدن این اقدام کمک‌های لازم به عمل آمد و خوشبختانه این مشکلات در آستانه مرتفع شدن است و شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

وی تأکید کرد: ‌اگر پایشی صورت می‌گیرد برای مچ‌گیری از دستگاه‌ها یا ایجاد مشکل برای آنها نیست، بلکه پایش و رصد صورت می‌گیرد تا اجرای اقدامات مربوط به حفظ قرآن، مسیر صحیح‌تری را طی کند.

انتهای پیام
captcha