مسئولان پاسخگوی نبود فیلم درباره حضرت زهرا(س) باشند
کد خبر: 3947066
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
حجت‌ قاسم‌زاده در گفت‌و‌گو با ایکنا:

مسئولان پاسخگوی نبود فیلم درباره حضرت زهرا(س) باشند

حجت‌ قاسم‌زاده عقیده دارد: وقتی فیلم‌هایی نظیر «بانویی از بهشت» ساخته می‌شود از مسئولان سینما و تلویزیون باید سوال کرد، چرا تا به این اندازه کم کار بوده‌اند.

حجت قاسم‌‌زاده؛ فیلمنامه‌نویس در گفت‌و‌گو با ایکنا ضمن دشوار خواندن فیلمسازی در حوزه کارهای تاریخی اظهار کرد: فیلمسازی در ژانر تاریخی را نمی‌توان با هیچ یک از گونه‌های سینما مقایسه کرد، زیرا ممکن است تحقیقاتی که برای نگارش سناریوی چنین کارهایی نیاز است در کارهای دیگر نباشد. در همین رابطه دو سریال تاریخی در پرونده کاری خود دارم که در یکی به تاریخ مشروطه و در دیگری به تاریخ انقلاب پرداخته بودم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ساخت آثار تاریخی برای وی محدودیت‌هایی به لحاظ موضوعی وجود داشته است؟ گفت: چه در زمان نگارش فیلمنامه و چه در زمان ساخت با محدودیتی رو‌به‌رو نبودم که بخواهد جلوی کارم را بگیرد یا اینکه بخواهد نگاهی خاص را به من دیکته کند.

قاسم‌زاده ادامه داد: برخی مسائل تاریخی وجود دارد که به دلایلی نمی‌توان آنها را بیان کرد. همه فیلمسازان یا فیلمنامه‌نویسان به این نکات واقف هستند، برای همین وقتی این چارچوب‌ها رعایت شود دیگری مشکلی برای کار کردن وجود ندارد، البته چنین قواعدی در همه جای دنیا وجود دارد و هر کشوری برای خود خط‌کشی‌هایی را دارد.

دستمان خالی است

قاسم‌زاده درباره چرایی کم‌کاری سینما و تلویزیون در پرداختن به حضرت فاطمه (س) گفت: من به عنوان یک سینماگر نباید پاسخگوی این باشم که چرا در این زمینه کاری تولید نشده، بلکه نیاز است نهادها یا سازمان‌هایی که ردیف بودجه مشخص برای کارهای فرهنگی و هنری دارند به نقد‌ها جواب دهند، زیرا اگر سازمان‌های دولتی به نویسندگان و فیلمسازان سفارش آثاری با موضوع حضرت فاطمه(س) را داده بودند، امروز شاهد فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی بودیم نه اینکه اینچنین دستمان در این حوزه خالی باشد.

وی متذکر شد: اینکه می‌گویم برای آثار تاریخی سفارش وجود داشته باشد به این معنا نیست که تولیدات این حوزه سفارشی هستند، چون واژه سفارشی در سینمای ما دو معنا دارد. شکل اول کارهای بی‌کیفیتی هستند که تنها خواسته‌های سفارش‌دهنده را بیان ‌می‌کنند. دوم کارهایی که سفارش‌‌دهنده تنها به عنوان حامی مالی حضور دارد. با این توضیح منظورم از الزام سفارش، شکل دوم را در بر می‌گیرد.

کارگردان سریال «یادآوری» متذکر شد: اگر حمایت مالی در این کارها فراهم باشد نویسنده مراحل تحقیقی را به شکل کامل پشت سر خواهد گذاشت و کارگردان نیز با تمام ظرفیتی که در اختیار دارد، فیلم یا سریالش را جلوی دوربین خواهد برد.

کارگردان سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» در پاسخ به این سوال که چرا در مجموعه‌هایی نظیر «مختارنامه»، «امام علی» و... هیچگاه به حضرت فاطمه(س) توجه نشده است؟ تصریح کرد: بهتر است این سوال را از کارگردان‌های آن آثار پرسید، چون من نمی‌توانم به جای آنها جواب دهم.

مدیران پاسخگو باشند

قاسم‌زاده درباره فیلم مغرضانه «بانوی از بهشت» و اینکه باید در مواجه با چنین کارهایی چه باید کرد، گفت: این فیلمی که به حمایت بی‌بی‌سی ساخته شده و در آن به زندگی حضرت فاطمه (س) پرداخته شده در ادامه همان کارهایی است که پیشتر درباره اسلام ساخته شده بود. هر بار که چنین تولیداتی روانه پرده شده تنها اعتراضات مقطعی را شاهد هستیم، اما هیچگاه نیامده‌ایم بررسی کنیم چرا ما خود تولیدکننده نبوده‌ایم؟ بنابراین حال که چنین وضعیتی پیش آمده مسئولان هنری و فرهنگی باید پاسخگوی کم‌کاری‌ها باشند.

وی در پایان تاکید کرد: از نگاه من مدیران فرهنگی مدیران این حوزه نیستند و دغدغه آن را هم ندارند. آنها بیشتر فکر وضعیت فعلیشان هستند. این نتیجه‌گیری را از روی عملکردشان می‌گویم، زیرا من هیچگونه آینده‌نگری را در تصمیمات آنها مشاهده نکردم.

انتهای پیام
captcha