صدا و سیما حلقه انحصار تولید و پخش را کاهش دهد / لزوم بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی
کد خبر: 3947499
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
بهمنی:

صدا و سیما حلقه انحصار تولید و پخش را کاهش دهد / لزوم بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ ‌و ارشاد گفت: صدا و سیما باید حلقه انحصار تولید و پخش را کم کرده و فضا را برای ظرفیت‌های بخش مردمی و جوانان باز کند.

محمدرضا بهمنی

به گزارش ایکنا، محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دومین رویداد تجربه‌نگاری فعالان سواد رسانه‌ای کشور که امروز 24 دی در سالن جلسات دهکده ورزشی چهارباغ در حال برگزاری است، طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد مبنی بر اینکه «ایران فقط تهران نیست»، تلاش کردیم برگزاری این‌گونه برنامه‌ها در استان‌های مختلف کشور رقم بخورد که در این زمینه از همکاران محترم خود در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و نیز خانه مطبوعات استان البرز برای برگزاری این برنامه که با کیفیت مناسب در شرایط محدودیت‌های کرونایی برگزار شد، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای در تمامی برهه‌ها تصریح کرد: اگرچه رسانه‌ها در تمام ادوار زیست بشری یک عنصر مؤثر در تحولات زیست اجتماعی بوده، اما نقش رسانه در سیر تطور حیاط بشری، روند تکاملی داشته و پررنگ‌تر از ادوار گذشته شده است. در عصر امروز با توجه به رشد فناورانه و تحولات فضای مجازی، رسانه ویژگی‌های متمایزی پیدا کرده است، به‌طوری که رسانه در دوره حاضر از یک عنصر مؤثر به رکن کلیدی تحولات اجتماعی تبدیل شده است. همچنین رسانه در عصر حاضر، همه‌‌گیری پیدا کرده است؛ هم از حیث بازیگران، هم از حیث کارکرد‌ها و هم از حیث مخاطب، در مجموع باید گفت، رسانه عصر امروز، عنصر سیطره تمدنی شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با اشاره به ماهیت تمدنی گام دوم انقلاب، بیان کرد: اگر در گام دوم انقلاب به برتری رسانه‌ای فکر نکنیم و آن را محقق نکنیم، باید بدون تعارف بگوییم تحقق تمدن نوین اسلامی حتماً دچار اختلال خواهد شد اما قطعاً یکی از الزامات برتری رسانه‌ای، رشد و تقویت مستمر سواد رسانه‌ای در سطوح و لایه‌های مختلف است. یعنی هم سطح مخاطبان و مردم(به عنوان کاربران رسانه‌ای) و هم سطح گروه‌های مرجع و خود اهالی رسانه نیازمند رشد سواد رسانه‌ای هستند. با این توصیف، فعالان سواد رسانه‌ای را باید در واقع فعالان تعالی تمدنی دانست، چراکه سواد رسانه‌ای تأثیر مستقیم در شکل‌گیری مناسبات انسانی و تمدنی دارد.

بهمنی در ادامه با اشاره به اینکه در دوره‌های شکل‌گیری تحولات سیاسی و اجتماعی، پدیده انتخابات بسیار مهم و قابل توجه است، گفت: چون این مقاطع شکل‌گیری دولت‌ها و الگو‌های حکومتی را در پی دارند. بر این اساس ما در سال‌های اخیر شاهد تأثیرپذیری جدی این‌گونه تحولات از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشور ما نیز در حال آماده شدن برای یکی دیگر از تحولات سیاسی و مدیریتی است و قطعاً در کارنامه درخشان حضور مردم در انتخابات‌ها برای رسیدن به تراز خوبی از مردم‌سالاری دینی، شاهد یک برگ دیگری از این حضور خواهیم بود، افزود: اما با توجه به حساسیت بالای فعالیت بستر‌های نوین رسانه‌ای و پیام‌رسان‌های اجتماعی، باید به نقش فعالان تولید و نشر محصولات سواد رسانه‌ای به صورت جدی‌تر و پر رنگ‌تری توجه شود و روشن است که حضور این عزیزان که امروز در این نشست تجارب و ایده‌های خود را مطرح خواهند کرد، بسیار کلیدی است و اینان یاری‌گران سلامت انتخابات می‌توانند باشند. از این زاویه، می‌توان گفت، مهمترین دستاورد این رویداد یک هم‌آوایی و هم‌افزایی برای نقش‌آفرینی مثبت در فرآیند انتخابات پیش رو است.

بهمنی گفت: در سال‌های اخیر تجارب و فعالیت‌های خوبی در عرصه تولید محتوا‌های سواد رسانه‌ای از سوی بخش خصوصی و به خصوص خلاقان جوان کشور انجام شده است اما به نظر می‌رسد همه ظرفیت کشور برای عرضه و انتشار تولیدات سواد رسانه‌ای به کار گرفته نشده است. در این زمینه به خصوص نقش و ظرفیت شبکه‌های ملی و استانی رسانه ملی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تعیین‌کننده است. باید به این ظرفیت، ظرفیت بستر‌های نوین تولید و نشر صوت و تصویر را هم افزود. بنابراین به نظر می‌رسد اگر شبکه مدیریتی صدا و سیما، حلقه انحصار تولید و پخش را قدری کم کرده و فضا را برای ظرفیت غنی رسانه‌ای بخش خصوصی و به خصوص جوانان کشور باز کند، حتماً شاهد تولید و پخش آثار و محصولات مؤثر در زمینه سواد رسانه‌ای و تعاملات مجازی در دوره انتخابات پیش رو خواهیم بود.
انتهای پیام
captcha