آغاز رقابت 120 قاری و حافظ در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس
کد خبر: 3948639
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

آغاز رقابت 120 قاری و حافظ در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس

در مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران 120 شرکت‌کننده از 70 کشور حضور دارند و رقابت سه‌روزه‌ای برای راه یافتن به مرحله نهایی برگزار می‌شود.

آغاز رقابت 120 قاری و حافظ در مسابقات بین‌المللی قرآن ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری ‌اسلامی ایران از امروز، ۳۰ دی‌ماه به صورت‌ مجازی آغاز شد و تا دوم بهمن‌ماه ادامه دارد. این مسابقات در روز اول تا نوبت صبح روز دوم (صبح چهارشنبه اول بهمن) به متسابقان رشته قرائت تحقیق و ترتیل و از نوبت بعدازظهر روز اول بهمن‌ماه تا پایان پنجشنبه، دوم بهمن، به رقابت‌ در رشته حفظ کل قرآن اختصاص دارد.

در این مرحله، محمدرضا مقدسی، نماینده رشته قرائت تحقیق جمهوری اسلامی ایران در نوبت بعد از ظهر امروز، به تلاوت می‌پردازد.

هیئت داوری در رشته قرائت تحقیق در سالن اجتماعات ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه در تهران مستقر شده‌اند و داوران خارجی نیز از طریق فضای اسکایپ، تلاوت‌ها را داوری می‌کنند. در بین داوران ایرانی نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور از شهر قم به صورت مجازی به داوری می‌پردازد.

در این مرحله، شرکت‌کنندگان رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل و مسابقات طلاب علوم دینی، حضور دارند.

رشته حفظ کل بخش بانوان و رشته‌های خطابه‌خوانی و تفسیر در بخش طلاب علوم دینی نیز به صورت یک‌مرحله‌ای و تنها در مرحله فینال برگزار خواهد شد.

قرعه تلاوت از یک ماه قبل در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته و در ادامه فایل‌های تلاوت به ایران ارسال شده است.

مسابقات بین‌المللی

در مرحله نیمه‌نهایی رشته قرائت تحقیق، هر شرکت‌کننده، 15 سطر تلاوت دارد. در رشته قرائت ترتیل 25 سطر و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز سه سؤال 15 سطری پرسیده خواهد شد. داوران این دوره از کشورهای ایران، سودان، سوریه، عراق، لبنان و اندونزی هستند و داور کشور سودان برای اولین بار است که در مسابقات ایران به داوری می‌پردازد.

در رشته حفظ کل قرآن، رقابت به صورت ارتباط تصویری زنده برگزار می‌شود.

فرضیه‌های پیش‌رو برای برگزاری مسابقات 

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه برگزاری مرحله نیمه‌‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به خبرنگار ایکنا گفت: مرحله مقدماتی طی دی‌ماه سال گذشته به صورت مجازی و با مشارکت بیش از 600 شرکت‌کننده برگزار شد. پس از غربالگری فنی اولیه نسبت به شرکت‌کنندگان، افرادی که سطح اجرای بهتری داشتند به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.

وی افزود: در زمان برگزاری مرحله مقدماتی قرار بر این بود که مرحله نیمه‌‌نهایی در فروردین 99 به صورت حضوری برگزار شود، اما متأسفانه به دلیل شیوع کرونا، امکان اجرای حضوری فراهم نشد برای این وضعیت، دو فرضیه در نظر گرفته شد. فرضیه اول لغو کامل مسابقات، مانند دیگر مسابقات بین‌المللی دنیا که در شرایط کرونا تعطیل شده‌اند، بود، اما تصمیم بر آن شد تا بر مبنای امکانات روز، رقابت‌ها را داشته باشیم. شرکت‌کنندگان از یک ماه قبل از طریق فضای مجازی در گروه تعامل در یکی از شبکه‌های اجتماعی حضور یافته‌اند و قرعه تلاوت خود را دریافت کرده‌اند و با شرایط و آئین‌نامه آشنا شده‌اند.

وی افزود: برای برگزاری مجازی مسابقات نیز ابتدا پیش‌بینی شد تا شرکت‌کنندگان در رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشور مبدأ مستقر شوند، با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان و نداشتن رایزنی فرهنگی در همه کشورها این موضوع نیز منتفی شد. با توجه به اینکه در فینال مسابقات تعداد افراد محدودتر خواهد بود، لذا امکان هماهنگی با رایزنی‌ها و سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مبدأ وجود دارد و می‌توانیم مرحله فینال را به این شکل برگزار کنیم.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه شرایط موجود حاکی از این است که باید مرحله فینال مسابقات را نیز به صورت مجازی برگزار کنیم، گفت: در مرحله نیمه‌نهایی بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم، همین شیوه بود، پلتفرم‌های مختلفی که در اکثر کشورها جوابگوی ارتباطات باشد، امتحان کردیم تا اینکه در نهایت آنچه که گستره بیشتری داشت و اکثر کشورها با آن کار می‌کردند، انتخاب شد. داوران نیز در همین فضا به صورت زنده در یک اتاق گفت‌وگو حضور دارند و تلاوت‌ها را گوش می‌دهند.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تلاش شده است تا شرایط داوری مسابقات به شیوه حضوری در شیوه مجازی رعایت شود، افزود: فرم‌های نمره‌دهی برای داوران ارسال شده و آنها نیز پرینت فرم‌ها را گرفته‌اند تا به صورت دستی نمرات را وارد فرم کنند. با توجه به اهتمام داوران به دقت نظر در داوری از یک نیروی کمّی برای کارهای اخذ پرینت و ارسال فرم اسکن شده استفاده می‌کنند. همچنین در پایان هر نوبت داوری، ریز نمرات برای شرکت‌کننده ارسال می‌شود.

مسابقات بین المللی قرآن

وی با اشاره به اینکه تمام تلاوت‌ها در اختیار همه شرکت‌کنندگان به صورت گروهی قرار خواهد گرفت، گفت: این یک کار آموزشی برای قاریان خواهد بود، چرا که قاریان با فضای تلاوت و از سوی دیگر شرکت‌کنندگان با کیفیت ضبط تلاوت‌های یکدیگر آشنا می‌شوند و می‌توانند در مراحل آینده از آن بهره‌مند شوند. می‌توانیم نوید این را بدهیم که با توجه به برگزاری مسابقات به این شیوه و استفاده از تجربیات شاهد یک فینال کم‌نقص باشیم.

مجیدی‌مهر با تأکید بر اینکه مخاطبان باید یقین بدانند که تلاوت‌هایی که در فینال شنیده خواهد شد، حتماً با کیفیت خواهد بود، گفت: یکی از برکات برگزاری مجازی این است که شرکت‌کننده بدون هیچ اضطرابی به تلاوت می‌پردازد و همین باعث رشد کیفی تلاوت نیز شده است، داوران امروز از برخی تلاوت‌ها شگفت‌زده شدند و این می‌تواند نویددهنده یک فینال سطح بالا باشد.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوالی در مورد حضور نمایندگان کشور مصر و عربستان در مسابقات امسال اظهار کرد: از کشور عربستان نماینده‌ای حضور ندارد، اما از کشور مصر شرکت‌کننده در مسابقات حضور یافته است. در پایان مسابقات یک تحلیل آماری از نمایندگان کشورها ارائه خواهد شد و همین تحلیل می‌تواند مبنای بسیاری تصمیم‌گیری‌ها شود. تمام تلاش ما در مسابقات کشوری و بین‌المللی این است که تا حد امکان چارچوب‌ها را دقیق تنظیم کنیم و مکانیزم دعوت نیز درست‌تر باشد.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در مورد تغییر آیین‌نامه مسابقات و همسان‌سازی آن با شیوه حضوری، گفت: در آیین‌نامه، تغییر چندانی نسبت به سال قبل صورت نگرفته است، اما در نوع قرعه و میزان قرعه با توجه به امکاناتی که موجود است و امکانات شرکت‌کنندگان برای ارسال فایل، مقدار کمی تغییر ایجاد کرده‌ایم.

مسابقات مجازی؛ برای داغ نگه داشتن تنور یا به دنبال اثربخشی بیشتر 

بر اساس گزارش ایکنا، محمود لطفی‌نیا، داور بخش لحن مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد شیوه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: اینکه برگزاری مسابقات به صورت مجازی مناسب است یا خیر و میزان اثربخشی آن چقدر است؟ نیاز به بررسی بیشتر بعد از پایان رقابت‌ها دارد. آنچه که مهم است این است که اگر دستگاه‌ها بتوانند خود را با مقتضیات زمان تطبیق دهند و فعالیت‌های قرآنی را تعطیل نکنند.

آغاز رقابت 120 قاری و حافظ در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس

وی در مورد فرصت‌هایی که برگزاری مجازی مسابقات می‌تواند به دنبال داشته باشد، افزود: چه بسا در آینده بیشتر با چنین موقعیت‌هایی مواجه شویم و شرایطی شبیه به آنچه امروز حاکم است، به وجود بیاید. بنابر این از این حیث می‌توان به این مسابقات به عنوان یک فرصت نگاه کنیم. باید تجربه زنده‌ای از این داستان داشته باشیم تا بتوانیم در موقع بروز چنین شرایطی آمادگی لازم را داشته باشیم تا فعالیت‌ها نه تنها ترک نشود، بلکه استفاده بیشتر و بهتری نیز ببریم.

لطفی‌نیا با اشاره به اینکه در حوزه فضای مجازی چندان فعال نبوده‌ایم، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیر باعث شد تا فعالیت در عرصه مجازی پررنگ‌تر شود، برگزاری برنامه‌های بزرگی همچون مسابقات قرآن باعث شده تا این فضا را باور کنیم، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز بر استفاده از این فضا تأکید کرده‌اند.

آغاز رقابت 120 قاری و حافظ در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری مسابقات مجازی صرفاً برای داغ نگه داشتن تنور مسابقات است؟ گفت: وقتی به شیوه مجازی به عنوان یک فرصت نگاه کنیم این هم یک فضایی هست که در این فضا می‌بایستی فعالیت‌های قرآنی حضور داشته باشد. بنابر این صرفاً داغ کردن تنور مسابقات نیست. برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به شیوه مجازی نشان‌دهنده عکس‌العمل به جا و شایسته نسبت به تحولات روز است. اگر بتوانیم مسابقات را به خوبی تحلیل کنیم و برای آینده هم برنامه‌‌ریزی داشته باشیم، حتماً دستاورد خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha