مسئله‌محوری؛ رویکرد جدید مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی
کد خبر: 3948676
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

مسئله‌محوری؛ رویکرد جدید مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی

معاون فرهنگ‌سازی سازمان بسیج دانشجویی درباره رویکرد جدید مرکز قرآن و عترت این سازمان گفت: رویکردمان آموزش قرآن نیست، بلکه به سمت مسئله‌محوری حرکت کرده‌ایم و مرکز فعلی، رشدیافته مرکز قبلی است.

به گزارش ایکنا، نشست خبری مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی امروز، 30 دی‌ماه با حضور حمید بالایی، جانشین سازمان بسیج دانشجویی، امیر ادیبی، مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی و محسن جهانی، معاون فرهنگ‌سازی سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

حمید بالایی گفت: رهبر معظم انقلاب، دو کلان انتظار را از مجموعه بسیج دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها دارند، اول تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی و دیگری ایجاد زمینه نقش‌آفرینی دانشجویان در دانشگاه‌ها برای حل مسائل و پیشبرد نظام است.

وی افزود: برای تحقق این دو کلا‌ن انتظار که برای مجموعه در سال‌های گذشته تعریف شده است، با پیاده‌سازی ساختار تحولی منبعث از بیانات رهبر معظم انقلاب، پنج معاونت در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند که مشخصاً دو معاونت «رشد و پاکسازی» و معاونت «فرهنگ‌سازی» برای ایجاد یک زمینه تربیتی در دانشجویان بسیجی و عموم دانشجویان در حال فعالیت و سه معاونت «پژوهش و فناوری»، «مطالبه‌گری» و «عملیات جهادی» نیز برای پشتیبانی هستند.

بالایی بیان کرد: هسته‌های مسئله‌محور در سطح دانشگاه‌ها با رویکرد ملی شکل گرفته‌اند و برای راهبرد موضوعات خاص طراحی شده‌اند. در این هسته‌های مسئله‌محور، اتفاق‌های خوبی در حوزه‌های ازدواج، عفاف و حجاب و بین‌الملل افتاده است. نقشه راه در حوزه قرآن و عترت طراحی شده که دارای شاخصه‌های ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه افق حرکت ما چند لایه طراحی شده است، گفت: این طراحی، مبتنی بر رویکرد تحولی در سازمان بسیج دانشجویی است.

تفاوت با روال مرسوم فعالیت‌های قرآنی

بالایی بیان کرد: به دنبال تفاوت با روال مرسوم فعالیت‌های قرآنی کشور هستیم. انتظار این است که قرآن را مبنای عمل قرار دهیم و به عنوان سنگ بنای شکل‌گیری تمدن اسلامی باشد و تنها به عنوان یک کتاب مقدس در مراسم مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم، کل کشور با این حرکت همراه شود و شاهد این باشیم که هسته‌های دانشگاهی و استانی مبتنی بر این نقشه‌های راه شکل بگیرند.

در ادامه محسن جهانی، معاون فرهنگ‌سازی سازمان بسیج دانشجویی گفت: امروز یکی از اتفاقات خوبی که در عرصه فرهنگی کشور رخ داده است، این است که به یکسری مواردی که تابه حال مغفول مانده بود، می‌پردازیم. رویکرد مسئله‌محوری در گام دوم انقلاب مورد نیاز است، چون موضوع‌محوری تداوم کافی را ندارد و رویکرد ناظر به مسئله تداوم و ارزش افزوده‌ای پیدا می‌کند. در گذشته تصور می‌شد که مسئله‌محوری فقط در موضوعات مهندسی است، اما شاید در موضوعات فرهنگی مسئله‌محوری بیشتر جواب بدهد.

مسئله‌محوری؛ رویکرد جدید مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی

وی ادامه داد: تاکنون پرداخت زیادی به مباحث قرآنی شده، اما اینکه چرا وارد زندگی مردم نشده است، مسئله اصلی است. تمدن غرب با قهرمانان پوشالی جامعه مخاطب خود را درگیر می‌کند. شناخت این مسئله، مرحله اول کار بوده، قسمت بعدی راهکارها و بعد از آن مطالبه‌گری از نهادها و قسمت آخر عملیات میدانی است که با ابزارهای فناوری محتوا، مطالب به قالب‌های در دسترس در حد بضاعت تبدیل شده است. اگر هم روزی ما نبودیم این فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند، و بعد از طی دوره تحصیل نیز این موضوعات از سوی دانشجویان رها نمی‌شود چون در آن مهارت پیدا کرده‌اند. نسبت به موضوع قرآنی همه مسئول هستیم. از هر ایده و راهکاری که در بهبود این فضا انتقال یابد استقبال می‌کنیم.

جهانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا با وجودی که در گذشته نیز مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی فعال بوده، خبر از تشکیل آن داده شده نه شروع به کار مجدد؟ گفت: رویکرد قبلی مرکز قرآن و عترت آموزش صوت و لحن، تجوید و مباحث این چنینی بوده است که سه سال نیز از توقف فعالیت آن‌ها می‌گذرد، منتهی سه تا اتفاق جدید افتاده است، یکی اینکه اصلاً بحث مسئله‌محوری نبوده ولی اینجا یک هسته مسئله‌محور ایجاد شده با این نگاه که مسئله ما در فعالیت‌های قرآنی چیست که با این همه هزینه‌ها و بودجه‌ها این موضوع به گفتمان عمومی جامعه تبدیل نشده و در بطن زندگی مردم قرار نگرفته است. دوم اینکه رویکرد فعالیت‌ها معرفی و انس با قرآن است، رویکردمان صوت و لحن، تجوید و کلاس‌های این چنینی نیست، معرفی که از قرآن انجام می‌دهیم با ابزارهای جدید، قالب‌های جدید و با برنامه‌های جدید است و نکته بعدی اینکه قبلاً یک بخشی بوده که در ذیل یکی از معاونت‌ها با ضریب پایین در حال فعالیت بوده، اما این مرکز فعلی، رشدیافته مرکز قبلی است. حتماً از تجربیات قبل استفاده شده است، با بزرگوارانی که قبلاً مسئول بودند، نشست‌های مختلفی برای استفاده از تجربیات آن‌ها انجام شده است. نه تنها از تجربیات پیشینیان بلکه از ایده‌ها و نظرات جدید نیز استفاده شده و وقتی به ساختار، قوامی و استحکامی رسیده است، این مرکز تشکیل شده است.

بنا بر این گزارش، امیر ادیبی، مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی اظهار کرد: بسیج دانشجویی نگاه خود را مسئله‌محوری قرار داده و در این رویکرد بحث قرآن و عترت به عنوان یکی از مسائل دیده شده است. از ماه رمضان، فعالیت‌های این مرکز در زمینه‌های مختلف آغاز شده است.

وی افزود: هدفمان این است که در حوزه قرآن مثمرثمر باشیم. قرآن باید مبنای عمل ما باشد. در وهله اول ظرفیت‌های بسیج دانشجویی را به ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی شناسایی کردیم، روی تک تک حوزه‌های فرهنگ‌سازی شامل اردوها، راهیان نور، سبک زندگی و ... کنکاش کردیم که چطور می‌توانیم قرآن را مبنای کارها قرار دهیم.

ادیبی اظهار کرد: یک مسئله اصلی این است که قرآن به عنوان کتاب مقدس قرار گرفته و مبنای عمل نیست، ظرفیت‌های تبلیغی و نهادهای قرآنی کم نیستند و بودجه خوبی نیز دارند، عموم مردم نیز قرآن را قبول دارند، اما چرا در این فضا نتوانسته‌ایم کاری جدی را شروع کنیم؟

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بر بحث انس با قرآن، تدبر و سبک زندگی قرآنی تأکید دارند. ما نیز انس با قرآن را قدم اول خود قرار داده‌ایم. در بحث انس با قرآن، جای تبیین جایگاه ظرفیت تبلیغی، ترویجی و آموزش خالی بوده که البته آموزش پررنگ‌تر بوده است.

قرآن، گفتمان دانشجویی در دانشگاه‌ها باشد

ادیبی اظهار کرد: کاری کنیم که قرآن، گفتمان دانشجویی در دانشگاه‌ها باشد. در وهله اول بحث اندیشه‌‌ورزی را مطرح کردیم، در حوزه مطالبه‌گری نیز رویکرد اصلی‌مان را روی ظرفیت‌های رسانه از جمله رسانه ملی قرار دادیم. مسئله بعدی بحث شبکه‌سازی است، برنامه اصلی‌مان را مبتنی بر تشکیل بانک قاریان و حافظان قرار داده‌ایم، اولین خروجی این مرکز نیز جشنواره قرآن شیرین بود که با محوریت استان فارس در حوزه ایده‌پردازی قرآن کریم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های تبلیغی و آموزش قرآن در کشور زیاد است، گفت: در حال حاضر استفاده از ظرفیت‌ها متناسب با ذائقه مخاطب نیست، بحث مدیریت جهادی در فضای قرآنی کمتر دیده شده، قرآن باید روح حاکم بر فعالیت‌های فرهنگی باشد.

انتهای پیام
captcha