محمدی: روند اجرای اسناد قرآنی کند است / سرابی: شورای توسعه به کمیته آسیب‌شناسی نیاز دارد
کد خبر: 3948728
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
گزارش ایکنا از پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛

محمدی: روند اجرای اسناد قرآنی کند است / سرابی: شورای توسعه به کمیته آسیب‌شناسی نیاز دارد

تعیین تکلیف مانده‌حساب اتحادیه‌های سابق، ارزیابی روند اجرای اسناد قرآنی، پیشنهاد تشکیل کمیته آسیب‌شناسی شورای توسعه و انتخاب اعضای حقیقی کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود.

محمدی: روند اجرای اسناد قرآنی کند است / سرابی: شورای توسعه به کمیته آسیب‌شناسی نیاز داردبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه‌شنبه، 30 دی‌ماه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در  محل سالن اجتماعات این شورا برگزار شد.

در این جلسه که برخی اعضا به شکل حضوری در جلسه شرکت داشتند، شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی وزارت بهداشت و عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان حضور مجازی پیدا کردند.

تعیین تکلیف مانده‌حساب اتحادیه‌های سابق

تصویب انتقال مانده‌حساب و تعهدات برنامه‌ای اعتبارات بودجه سال ۹۸ از اتحادیه‌های سابق به اتحادیه‌ مدغم(اتحادیه کشوری تشکل‌های قرآن و عترت)، موضوع پیش از دستور این جلسه بود که حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورا توسعه فرهنگ قرآنی آن را قرائت کرد و سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور توضیحات لازم را درباره آن ارائه کرد.

سرابی اظهار کرد: پس از نهایی‌شدن روند قانونی ادغام دو اتحادیه مؤسسات مردمی قرآنی کشور و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، اتحادیه‌ای واحد با نام اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت شکل گرفت. اکنون مدیرعامل این اتحادیه، آقای انجم‌شعاع، طی نامه‌ای به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تعیین تکلیف مراحل قانونی و اداری انحلال اتحادیه‌های سابق و انتقال دارایی آن‌ها به اتحادیه مدغم را درخواست کردند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در سال جاری به هر کدام از دو اتحادیه سابق، 30 میلیارد ریال پرداخت کرده است، لذا اگر مبالغی در حساب اتحادیه‌های سابق باقی مانده است، باید تعیین تکلیف شود. پیشنهاد من این است که تصمیم‌گیری به گونه‌ای نباشد که مبالغ باقی‌مانده دوباره به خزانه بازگردد، بلکه با نظارت کافی در مسیر اهداف منشور هزینه شود.

100 میلیارد؛ بودجه احتمالی صندوق مشارکت در سال 1400

حجت‌الاسلام عاملی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این زمینه اظهار کرد: در مذاکرات اخیر با نمایندگان مجلس، پیشنهاد اعتبار 200 میلیاردتومانی برای صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی را مطرح کرده‌ایم که ظاهراً با 100 میلیارد موافقت کرده‌اند و امیدواریم رقم بودجه صندوق از این مبلغ پایین‌تر نیاید. درباره اتحادیه نیز پیشنهاد می‌کنم مبالغ باقیمانده در اتحادیه‌های سابق، بر اساس مصوبات هیئت مدیره اتحادیه مدغم، هزینه شود.

این پیشهاد در ادامه با رأی موافق حاضران به تصویب رسید.

روند اجرای اسناد قرآنی کند است

ارائه نتایج نظرات و ارزیابی دبیرخانه شورای توسعه از اجرایی‌سازی اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی (در اجرای بند یک چارچوب نهادی و الزامات اجرایی اسناد) نخستین دستور این جلسه بود که حجت‌الاسلام محمدی، قائم‌مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور درباره آن به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان اینکه پایش عملکرد دستگاه‌های قرآنی از مهرماه سال جاری شروع شده است، گفت: تصویب چهار سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی در دو، سه سال گذشته انجام شده و در حال حاضر، تلاش اصلی اعضای شورای توسعه، اجرایی‌سازی اسناد است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اقماری آن، ضمانت اجرایی اسناد است. مجلس شورای اسلامی با بازوهایی همچون دیوان محاسبات و قدرت استیضاح می‌تواند مصوبات خود را اجرایی کند، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی از این امکان برخوردار نیست.

حجت‌الاسلام محمدی با یادآوری این فرمایش از مقام معظم رهبری که اراده سران سه قوه و مسئولان بالاترین ضمانت اسناد شورای عالی انقلاب است، گفت: نداشتن انگیزه برخی مدیران، ضعف نظارت و ... موانع اصلی تحقق اسناد منشور هستند. کمیسیون‌های شورای توسعه موظف‌اند سیاست‌های اجرایی را تدوین کنند و دستگاه‌ها وظیفه دارند بر اساس سیاست‌های کمیسیون‌ها، به انطباق برنامه‌های جاری خود با اسناد و اجرای برنامه‌های اسناد اقدام کنند. کارگروه‌ها و کمیته راهبری اسناد نیز موظف‌اند بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت کنند و نتیجه را به کمیسیون اطلاع دهند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور درباره آخرین مراحل اجرایی اسناد گفت: سند تبلیغ و ترویج آهسته، ولی پیوسته در حال اجراست، هرچند که کمیت اجرای اقدامات آن کم است، اما تشکیل منظم جلسات کمیسیون و پیگیری‌های دستگاهی آن جای تقدیر دارد. شناسنامه اقدامات سند آموزش عمومی علی‌رغم تصویب در کمیسیون هنوز ابلاغ نشده است. شناسنامه اقدامات سند پژوهش هنوز تصویب نشده و هرگونه اجراسازی سند متوقف بر آن است. سند سلامت نیز نزدیک پنج ماه از تصویب آن گذشته، اما هنوز شناسنامه اقدامات آن تدوین نشده است، البته سند سلامت هنوز فرصت دارد.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به برخی اقدامات دبیرخانه برای اجرای اسناد اشاره کرد و گفت: پیگیری تشکیل جلسه مشترک راهبری اجرای اسناد راهبردی منشور، تشکیل 10 جلسه کمیته کارشناسان کمیسیون‌ها و دبیرخانه، پیگیری تصویب ماده‌واحده هماهنگی قانون بودجه با مفاد اسناد در ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور و دستورگذاری ارائه گزارش اقدامات اسناد در بسیاری از جلسات مجمع و شورا از جمله این اقدامات بوده است.

دستگاه‌های قرآنی یک ماه فرصت دارند

حجت‌الاسلام عاملی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این جلسه اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر روزآمدسازی اسناد فرهنگی تأکید دارد، شش سال از تصویب سند منشور گذشته است و امروز می‌توانیم برای روزآمدسازی آن تلاش کنیم. نکته دیگر این است که بودجه دستگاه‌ها (که از صندوق مشارکت دریافت می‌کنند) باید در چهارچوب منشور هزینه شود. دستگاه‌های قرآنی تا یک ماه آینده فرصت دارند صورتحساب هزینه‌های خود را ارائه کنند.

وی همچنین تأکید کرد: اعضای اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید در همه جلسات حاضر باشند، همچنین کمیسیون‌ها باید نسبت به برگزاری جلسات استانی و کیفیت حضور اعضای خود گزارش دهند.

در ادامه، برخی از اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه نقطه‌نظرات خود درباره روند اجرای اسناد پرداختند و با یکدیگر تبادل نظر کردند.

فاصله زیاد بین تدوین سند تا اجرای آن

جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما درباره روند اجرای اسناد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث مغفول این است که چرخه مدیریتی برای ابلاغ و اجرای اسناد، بسیار طولانی و بروکراتیک است. فاصله زیاد بین سند و اجرا نیز آسیب است. در این جلسه دو، سه بار دستگاه‌ها در بحث اجرا متهم شدند، اما به جای اینکه دستگاه‌ها را متهم کنیم، باید فاصله بین اسناد و عملیات را کم کنیم.

حجت‌الاسلام عاملی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ گفت: پیشنهاد خوبی است، هرچه فرایند تدوین، ابلاغ و اجرای اسناد کوتاه‌تر شود، بهتر است، اما معتقدم باید نسبت به بیت المال حساس باشیم. اگر نتوانیم هزینه‌کرد شفافی داشته باشیم، مجبوریم دستگاه‌های متخلف را به سازمان بازرسی معرفی کنیم و تعارف هم نداریم.

شورای توسعه به کمیته آسیب‌شناسی نیاز دارد

سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: من قبل از تأسیس شورای توسعه در کمیته قرآن شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتم. برای تأسیس شورای توسعه خیلی تلاش کردیم و این شورا، از دستاوردهای نظام فرهنگی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، اما آنچه درباره خروجی شورا فکر می‌کردیم، متأسفانه محقق نشد.

وی افزود: نباید مأیوس شویم و کار را رها کنیم، بلکه پیشنهاد می‌کنم به یک آسیب‌شناسی علمی بپردازیم تا ببینیم چرا اهداف بلند منشور خیلی کُند اجرایی می‌شود. وقتی اجرای اسناد را پیگیری می‌کنیم، بعضی دستگاه‌ها می‌گویند اعتباری برای اجرای منشور نداشته‌ایم. درحالی که در سند منشور توسعه اصلاً عبارتی درباره بودجه وجود ندارد. بنای منشور بر این بود که ظرفیت دستگاه‌ها هم‌افزا شوند و حرکتی صورت گیرد، اینجا هم اتاق فکر باشد، نه اتاق تقسیم بودجه.

سرابی تأکید کرد: پیشنهاد دیگرم این است که برای سهیم‌کردن بخش مردمی در اجرای طرح‌های ملی قرآنی، برنامه‌ریزی جدی انجام دهیم.

اعضای حقیقی کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت انتخاب شدند

انتخاب اعضای حقیقی کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، دستور دیگر این جلسه بود.

بر اساس رأی اعضای حاضر در شورا، حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مجلس در کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب شد.

همچنین مهدی مقامی و علیرضا شاهسونی نیز به عنوان اعضای صاحب‌نظر در امور قرآنی به عضویت این کمیته انتخاب شدند. سیدمحسن موسوی بلده و حسین خاکساری هرندی نیز به ترتیب به عنوان اعضای علی‌البدلِ انتخاب‌شدگان، انتخاب شدند.

در پایان لاله افتخاری، بازرس صندوق مشارکت با بیان اینکه همه کمیسیون‌ها به جز کمیسیون سلامت گزارش عملکرد و هزینه‌کرد خود را ارائه داده‌اند، از سیماسادات لاری، معاون وزیر بهداشت خواست نسبت به ارائه گزارش کمیسیون سلامت اقدام کند.

ارزیابی تدابیر و اقدامات زیست کرونای کمیسیون‌ها و گزارش برگزاری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن از دیگر دستورات این جلسه بود که به جلسه بعدی شورا موکول شد.

انتهای پیام
captcha