کرونا؛ محور دوازدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران
کد خبر: 3948837
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

کرونا؛ محور دوازدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران

دوازدهمین دوره کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران با توجه به بحران زیستی کووید ۱۹ به کرونا اختصاص پیدا کرده است که طی روزهای هفتم و هشتم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

برگزاری کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل هوشمند کرونا / فعال بودن 9 پرونده تولید واکسن در کشوربه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مجازی کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران(بحران کرونا) در ایران، امروز یکم بهمن‌ماه با حضور امیر محترمی، دبیر علمی این کنفرانس و کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

امیر محترمی، دبیر علمی کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران(بحران کرونا)، اظهار کرد: این کنفرانس همه ساله به همت انجمن ملی ‌فرماندهی و کنترل مخابرات و رایانه از سال۸۶ در حال اجراست. امسال دوازدهمین دوره این کنفرانس با توجه به بحران زیستی کووید ۱۹ به کرونا اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: این محور‌ها با توجه به پاندمی کرونا به تشخیص کمیته علمی و شورای سیاست‌گذاری  کنفرانس بر مدیریت کرونا تأکید دارند. این رویداد‌ها از شنبه چهارم بهمن‌ماه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی آغاز می‌شود و پس از آن در روز‌های هفتم و هشتم  ادامه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: کارگاه‌های مجازی این کنفرانس از روز شنبه چهارم بهمن‌ماه با حضور محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف مدیریتی، زیستی، سلامت و فناوری آغاز می‌شود. روز سه‌شنبه هفتم و چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه رویداد اصلی کنفرانس برگزار می‌شود.

محترمی بیان کرد: کشور ما از لحاظ بحران‌های طبیعی یک کشور بحران خیز است و امسال به لحاظ زیستی نیز هم کشور ما و هم کشور‌های دیگر دچار این وضعیت هستند.

استفاده از ظرفیت‌های غیر پزشکی در مدیریت بحران

کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این کنفرانس امسال با شعار مدیریت هوشمند بحران‌های فراگیر و تجربه مدیریت بحران کووید ۱۹ برگزار می‌شود.
 
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت در مدیریت حوادث و بحران‌ها و به خصوص در استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات جزو نهاد‌های پیشرو بوده، اما همه نهاد‌ها نیازمند ارتقا و ایجاد سامانه‌های واحد است. بحران کووید ۱۹ و همه‌گیری کرونا باید نقطه عطفی برای کنترل هوشمند بحران‌ها شود.
 
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: هدف از این کنفرانس شناسایی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خارج از مجموعه وزارت بهداشت است؛ امیدواریم شناسایی این ظرفیت‌های علمی به بحران‌های سلامت کمک کند.

فعال بودن 9 پرونده تولید واکسن در کشور

وی ادامه داد: موضوع تولید واکسن حاصل شناسایی این ظرفیت‌هاست که امروز موجب شده است ۹ پرونده فعال واکسن وجود داشته باشد و سه واکسن وارد کارآزمایی بالینی شود.

جهانپور بیان کرد: حرکت خوبی در حوزه‌های نظام سلامت برای مدیریت، فرماندهی و پایش هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات انجام شد. این حرکت‌ها نقاط ضعفی نیز دارد که از جمله آن پراکندگی و جزیره‌ای بودن آن است، حتی ساختار‌ها به شکلی بوده که امکان تجمیع وجود نداشت.

وی افزود: وزارت بهداشت به صورت گسترده از این ظرفیت استفاده کرده است؛ باید به سمت تجمیع ظرفیت‌ها و ساختار‌های مدیریتی و اطلاعاتی پیش رویم. مشارکت ما در این کنفرانس ملی نیز دقیقاً در همین راستاست که ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود را استفاده کنیم و به سمت سامانه‌های جامع مدیریتی پیش رویم.

محترمی نیز در این رابطه گفت: موضوع جزیره‌ای بودن سامانه‌ها فقط محدود به نظام سلامت نمی‌شود، ممکن است با بحران‌های مختلفی مانند سیل و زلزله و قطعی برق مواجه شویم. آمادگی در برابر این پدیده‌ها بدون بهره‌گیری از فناوری اطلاعات ممکن نیست. فرماندهی کنترل به معنی استفاده از همه سامانه‌ها برای تصویر کردن و دادن وضعیت آگاهی به تصمیم سازان جهت اخذ تصمیم‌های درست و به موقع و اجرا در زمینه‌های مختلف است. تجربه دنیا این است که از نرم‌افزار‌های موبایلی تا بانک‌های اطلاعاتی مختلف ایجاد شده است.

وی افزود: در زمینه کرونا با موضوع اینفودمی مواجه شدیم که اطلاعات صحیح و غلط با هم مخلوط شد. سامانه‌های اطلاعاتی برای این موضوع فراهم شده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و کاستی‌های متعددی نیز وجود دارد که نیازمند همت مضاعف است تا از فناوری‌ها به گونه مؤثرتری استفاده کنیم.

آخرین وضعیت واردات واکسن

جهانپور در مورد آخرین وضعیت واردات واکسن نیز گفت: ما از کوواکس خرید حداقل ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن خواهیم داشت. ضمن اینکه تا امروز کوواکس هیچ واکسنی را توزیع نکرده‌ است. حداقل از سه شرکت حاضر در کوواکس تغذیه می‌شویم، ضمن اینکه خرید به صورت مستقیم خارج از کواکس در برنامه وزارت بهداشت نیز وجود دارد.
انتهای پیام
captcha