به گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن فجر جامعه کارگری با عنوان جشنواره قرآنی فجر صبح امروز، چهارشنبه، اول بهمنماه، به مناسبت چهلودومین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی با حضور علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و رئیس سازمان دارالقرآن خانه کارگر و حجتالاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محمدصادق محسنی کبیر، دبیر چهارمین دوره مسابقات قرآنی فجر، با بیان اینکه امسال چهارمین دورهای است که این جشنواره را برگزار میکنیم و از سال ۹۶ اولین دوره را برگزار کردیم، اظهار کرد: این توفیق حاصل شد که امسال هم این جشنواره را با شرایط جدید و به صورت گستردهتر برگزار کنیم؛ لذا امسال تصمیم گرفتیم جشنواره را به شکل ملی برگزار کنیم و قریب به ۵ هزار نفر از مناطق کشور و استانهای مختلف در این مسابقات شرکت کردند.
وی افزود: این مسابقات در چهار گروه و ۲۲ رشته برگزار خواهد شد. گروه اول حفظ است که قریب به ۲ هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند. در این دوره حدود ۴۰۰ نفر از شرکتکنندگان حافظ کل هستند. در بخش بعدی قرائت را داریم که در رشتههای صوت و لحن، ترتیل، اذان و ذکر صلوات برگزار میشود. در بخش تفسیر هم ترجمه و تفسیر سوره مبارک فجر را داریم و در بخش هنری هم دو مسابقه خوشنویسی و نقاشی را داریم. البته نقاشی برای کودکان است. همچنین مسابقات احکام را داریم که در مجموع در ۲۲ رشته و از فردا به شکل رسمی و به صورت کاملاً مجازی این مسابقات برگزار خواهد شد. امیدواریم این روند ادامهدار باشد و بتوانیم با کیفیت بیشتری مسابقات را برگزار کنیم.
حجتالاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی، در این مراسم با بیان اینکه در آستانه دهه مبارک فجر قرار داریم و امیدوارم خدای متعال این دوره از مسابقات را بر ما میمون و مبارک قرار دهد، اظهار کرد: اینکه بالغ بر ۵ هزار شرکتکننده در ۲۲ رشته در بخشهای محتوایی، معنایی، احکام و آوایی شرکت میکنند، حکایت از این دارد که این جشنواره به یک بلوغ نسبی از حیث تعداد رشتهها در میان جامعه مخاطبش قرار گرفته است.
وی در ادامه با خطاب به دانشجویان مراکز علمی و کاربردی و سایر جوانان و نوجوانان خانه کارگر، گفت: میزان رشد عقلی، دینی و فرهنگی بر اساس شناخت و سطح آمادگی فرد سنجیده میشود و دوره دانشجویی بالاترین و بهترین زمان در تمامی عرصهها را برای درک این معنی و مفهوم دارد. دوران جوانی و دانشجویی دوران بینظیری است که اگر بتوانید ظرفیتهای بالقوه را در این دوران به بالفعل تبدیل کنید میتوانید در تربیت فرهنگی خود موفق باشید.
دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی در ادامه با بیان اینکه قرائت قرآن به قرائتی گفته میشود که با فهم همراه است، افزود: هر خواندنی مقارن با فهم است، اما قرائت به چیزی گفته میشود که آیات در آن فهمیده شود. درک معنی از لوازم خواندن و قرائت است؛ لذا جوانان و نوجوانان باید ارتباطشان را با قرآن از طریق فهم و درک تلاوت ارتقا دهند. تلاوت قرائتی است که دو ویژگی دارد، یک ویژگی با فهم و تدبر است و ویژگی دوم با قصد تبعیت است.
حجتالاسلام محمدی با بیان اینکه اسلام بهعنوان سه وظیفه اصلی پدر برای فرزند، اسم خوب، ادب و تعلیم قرآن را قرار داده است، گفت: مخالف مهارتهای خوب و ورزش در کودکی نیستیم و همه اینها خوب است، اما نکته این است که باید بعد از تعلیم قرآنی و ادب سایر آموزشها داده شود. همانطور که آموزش یک زبان همراه با فرهنگش القا میشود، کودکی که هنوز قدرت تشخیص ندارد باید مسیر آموزشی قرآن را از پایه فراگیرد تا با فرهنگ قرآنی هم آشنا شود.
وی با بیان اینکه بهترین دوران برای فهم و درک مبانی قرآن دوران دانشجویی است در خصوص جایگاه قرآن در میان جامعه کارگری اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم این جامعه را بهرهمند از قرآن و فضاسازی قرآنی کنیم و محیطهای کاری را این گونه کنیم، نتیجهاش رشد توأمان محیط کارگری و کارفرمایی خواهد بود؛ لذا خانه کارگر یکی از کارهای بزرگش برنامهریزی برای قرآنیسازی میان کارفرمایان و مدیران لایههای مختلف در سطوح کارگری است که بسیار مورد غفلت قرار میگیرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی با تأکید بر اینکه اگر میخواهیم ارزشآفرینی، ثروتآفرینی و رضایت از محیطهای کار را داشته باشیم، باید توأمان از قرآن بهرهمند باشیم و آن را در محیط کارگری و کارفرمایی تبیین کنیم، گفت: اگر نتوانیم در حوزه انگیزهسازی با زیرساختهای دینی کار کنیم خودمان را از جامعه کارگری محروم کردهایم و این جامعه دچار ترس و ضعف میشود و نمیتواند در مقابل دشمن بایستد؛ لذا بازیابی فعالیت قرآنی در محیط کار بهترین عامل برای امنیتبخشی و آرامشدهی در محیط کار است.
حجتالاسلام محمدی با اشاره به اینکه باید محیط کار را امن و آرام کنیم، گفت: لازمه این کار توسعه محیط کار با مبانی قرآنی است. البته لازمه توسعه فرهنگ قرآنی تعامل کریمانه بین کارگر و کارفرماست. کارگر عصاره خودش را برای کسب کرامت و توسعه حیات در اختیار کارفرما میگذارد و کارفرما هم آن را به منصه ظهور میرساند. در منطق قرآنی هم کارفرما و هم کارگر دیده شده است. اگر نتوانیم بستری را فراهم کنیم که کارگر ظرفیتهای خودش را بروز دهد از مصادیق کمفروشی است.
وی فعالیت خانه کارگر را به چند دلیل منحصر به فرد دانست و گفت: یکی از دلایل منحصر به فرد بودن آن جوانبودن این قشر و آرمانخواهی آنان است. دومین دلیل گستره ملی فعالیتهای آن است. مخاطبان این قشر متشکل از کارگران و خانوادههای آنان است و این از مهمترین فعالیتهای قرآنی در این جهت است که بسیار ارزشمند است.
علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و رئیس سازمان دارالقرآن خانه کارگر، در این مراسم گفت: آنچه امروز شاهد آغازش هستیم حرکت مبارکی است؛ چراکه نیمی از شرکتکنندگان آن حافظ قرآن هستند و این استقبال بیسابقه را پاسداری میکنیم. این مسابقات برای تشویق به آشنایی با معارف و مبانی قرآنی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه خانه کارگر وجه همتش این بود که با قرآن همراه باشد، افزود: قرآن بسیاری از نادانستهها را به علم و دانایی تبدیل میکند و افکار را به تدبیر وامیدارد. امروز این مسابقات را به نام کتاب مقدسی که انقلاب ما برای او آغاز شده و در راه آن شهید دادهایم، شروع میکنیم.
محجوب تصریح کرد: از تمامی شرکتکنندگان این دوره تشکر میکنم. امروز از حضور شرکتکنندگان به دلیل ویروس کرونا بیبهره هستیم. بسیاری از شرکتکنندگان این دوره زنان هستند که در مسابقات و در رشتههای مختلف شرکت خواهند کرد؛ همچنین از برگزارکنندگان این دوره از مسابقات قدردانی میکنم.
انتهای پیام