تربیت دینی و اخلاق قرآنی؛ سیره مادران شهدا
کد خبر: 3950140
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

تربیت دینی و اخلاق قرآنی؛ سیره مادران شهدا

مادر شهید رسول نجات‌رسولی با بیان اینکه مادر تحت هیچ شرایطی نباید از توجه به تربیت دینی و اخلاق قرآنی غافل شود، گفت: در تربیت دینی فرزندان اجبار نداشته باشیم بلکه با مهربانی نکات اخلاق و رفتاری را آموزش دهیم، به بهانه مشغله و روزمرگی‌های زندگی از تربیت اسلامی فرزندان غافل نشویم.

مرضیه نعمتیان‌ضرور، مادر شهید رسول نجات‌رسولی، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: همه مادران می‌دانند که از دست دادن فرزند چقدر سخت و جانکاه است اما اگر این فقدان در راه دین، قرآن و مکتب امام حسین(ع) باشد قطعاً نه تنها سخت نیست بلکه شیرین و باعث افتخار است.

این مادر شهید با اشاره به اینکه رسول اولین فرزندش بود، گفت: رسول ۱۹ شهریور سال ۱۳۴۵ ساعت ۱۲ ظهر به دنیا آمد و سال ۶۵ در اولین روز از ماه محرم مصادف با ۱۳ شهریور در منطقه شرهانی به شهادت رسید و پیکرش ششمین روز محرم، یک روز پس از سالروز تولدش ۲۰ شهریور ساعت ۱۲ ظهر به خاک سپرده شد.

وی با تأکید بر اینکه آن روز نه تنها گریه نکردم بلکه خوشحال بودم از اینکه پسرم در راه اسلام رفت و البته این وصیت خودش بود، افزود: آخرین باری که رسولم به مرخصی آمده بود، شب قبل از رفتن تا دیر وقت با من صحبت می‌کرد آخرین جمله‌اش این بود که «مادر اگر شهید شدم هیچ وقت گریه نکن» و روز تشییع پسرم انگار اشکم خشک شده بود.

نعمتیان با اشاره به اینکه در واقع شهید شدن در اولین روز محرم آرزوی رسول بود، تصریح کرد: پدرم تعزیه‌خوانی داشت و من هم از همان کودکی وارد دستگاه تعزیه شدم و بعدها که بزرگتر شدم خادم عزاداران امام حسین(ع) بودم و همینطور فرزندانم در چنین محیطی پرورش یافتند؛ رسول که به جبهه رفت همیشه می‌گفت «مادر جان به خاطر خدمتگزاری در راه امام حسین(ع) برایم دعا کن که اول محرم شهید شوم تا عاشورا پیش یاران امام باشم» و به آرزویش هم رسید.

وی با بیان اینکه رسول از ۱۵ سالگی عضو بسیج بود و از همان سن علاقه به حضور در مسجد داشت و تا حد ممکن در نماز جماعت شرکت می‌کرد، تصریح کرد: وقتی زمزمه‌های انقلاب جدی شد خیلی مشتاق بود که در راهپیمایی‌ها شرکت کند وقتی می‌دید که من هم تمایل به شرکت در راهپیمایی دارم چون فرزندان دیگرم کوچک بودند از من می‌خواست که نگهداری از آنها را به او بسپارم تا خودم در راهپیمایی شرکت کنم و اگر من نمی‌توانستم شرکت کنم اجازه می‌گرفت و با شوق در راهپیمایی شرکت می‌کرد.

نقش مادران در تربیت دینی فرزندان

این مادر شهید با تأکید بر اینکه رسول هیچ‌وقت به من و پدرش بی احترامی نکرد، گفت: همیشه شروع کارهایش با بسم‌الله بود، در واقع خیلی علاقه به قرآن داشت و با آن سن آیات را با معنی می‌خواند و سعی می‌کرد به آنها عمل کند.

وی در خصوص خاطره اولین نماز خواندن شهید تصریح کرد: رسول در ۷ سالگی  به موعد نماز در  کنارم می‌ایستاد و حرکت‌های من را تکرار می‌کرد وقتی می‌دیدم او در کنارم ایستاده، ذکرها را بلندتر می‌گفتم و به این‌صورت نماز خواندن را یاد گرفت.

مادر شهید با اشاره به اینکه چند وقت پیش معلم کلاس اول دبستان‌ پسرم را دیدم که می‌گفت انگار رسول از همان دوران آسمانی بود، افزود: به نظر من همه اینها برمی‌گردد به تربیت قرآنی و اینکه اخلاق دینی را در رفتارهایمان مورد توجه داشته باشیم و رسول از همان ابتدا به این نکات توجه داشت.

این مادر شهید به نقش مادران در تربیت دینی فرزندان اشاره کرد و گفت: پدر و مادر و در وهله اول مادر است که فرزند را با تربیت دینی آشنا می‌کند وقتی فرزند راه رفتن و حرف زدن یاد گرفت، حتی وقتی سر سفره برای غذا خوردن نشست، این مادر است که می‌‌تواند بسم الله، شکر خدا گفتن را، نماز خواندن و احترام به قرآن را به فرزند بیاموزد.

وی تأکید کرد: مادر تحت هیچ شرایطی نباید از توجه به تربیت دینی و اخلاقی کودک غافل شود این در حالی است که در جامعه امروز که انگار زندگی ماشینی شده و مادران شاغل هستند به بهانه مشغله، فرزندان را به حال خود رها می‌کنند و فکر می‌کنند تربیت فرزند یعنی فقط خوراک و پوشاک، در حالیکه مهم‌تر از اینها توجه به تربیت دینی و غذای روح فرزند است.

دوران کودکی؛ بهترین سن برای آشنایی با قرآن و اسلام

نعمتیان‌ضرور با بیان اینکه سنگ بنای تربیت فرزند سالم از همان کودکی نهاده می‌شود، بیان کرد: بهترین سن برای آشنا کردن کودک با قرآن و اسلام دوران کودکی است. البته نکته‌ای که در تربیت فرزندان بسیار به آن توجه داشتم و الان هم که دارای نوه و نتیجه هستم به فرزندانم تأکید می‌کنم که نباید با اجبار رفتاری را به فرزند آموزش داد به ویژه در رعایت مسائل دینی و یا آموزش واجبات دین، نماز، روزه و خواندن قرآن همواره باید با آرامش این نکات تربیتی را به مرور به فرزند یاد دهیم و در وهله اول خودمان باید به آن عمل کنیم تا فرزندمان از ما بیاموزد.

مادر شهید نجات‌رسولی تصریح کرد: مسئله‌ای که الان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد آشنا کردن فرزندان با سیره شهدا است و برای این کار باید بیشتر به وصیت‌نامه شهدا اهتمام داشته باشیم، دیدار با خانواده شهدا از جمله مادران شهیدان بسیار می‌تواند راهگشا باشد بگذاریم بچه‌ها پای صحبت مادران شهدا بنشیند و سؤال‌های خود را بپرسند.

وی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: کتاب‌هایی که از خاطرات شهدا و رزمندگان و همچنین آثاری که مرتبط با دفاع مقدس است بیشتر در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد و به نظرم می‌توانیم در دورهمی‌های خانوادگی آن را بخوانیم و مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم تا راه شهدا را ادامه داده و الگویی برای تربیت فرزندانمان باشند.

انتهای پیام
captcha