حضرت ام‌البنین(س)؛ الگوی ولایتمداری
کد خبر: 3950327
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

حضرت ام‌البنین(س)؛ الگوی ولایتمداری

امام جمعه رودان گفت: حضرت ام‌البنین(س) همه فرزندانش را برای شهادت در راه ولایت و امام حسین (ع) تربیت کرده و به کربلا فرستاد و از شهادتشان خم به ابرو نیاورد، از این رو باید این بانوی بزرگوار را الگوی ولایتمداری خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام مهدی درّی، امام جمعه شهرستان رودان، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س)، اظهار کرد: ایشان شخصیت بزرگی داشتند که متأسفانه آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده و سیره و منش ایشان مغفول مانده است.

وی افزود: وقتی حضرت علی (ع) از برادرشان می‌خواهد بانویی را برایشان انتخاب کند که از خانواده‌ای اصیل و شجاع باشد، عقیل حضرت ام‌البنین(س) را که از قبیله‌ای بسیار شجاع بودند برایشان انتخاب می‌کند. در شب عروسی حضرت ام‌البنین (س) خطاب به امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) می‌فرماید: من نیامده‌ام جای مادرتان را بگیرم، آمده‌ام تا خدمتگزار و کنیز شما باشم و ایشان اعلام می‌کنند شما بسیار برای ما عزیز هستی و اینجا خانه تو است. همان شب حسنین(ع) کسالتی داشتند و حضرت ام‌البنین تا صبح بر بالین آن‌ها برای شفا یافتنشان حضور داشت.

امام جمعه رودان تصریح کرد: این بانوی بزرگوار از نظر علمی شخصیت والایی داشته و سخنران قابلی بود و تاریخ نویسان از او به عنوان ادیب و شاعری فاضل یاد کرده‌اند، در بحث تربیت فرزندان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و به شدت به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) احترام می‌گذاشت. نام این بانوی بزرگوار فاطمه بود و وقتی امیرالمؤمنین(ع) او را فاطمه صدا کردند از حضرت خواست با این نام خطابش نکنند. وقتی حضرت علی(ع) علت را جویا شد، پاسخ داد: می‌بینم وقتی فرزندان فاطمه زهرا(س) اسم مادرشان را می‌شنوند محزون می‌شوند و به ياد مادر می‌افتند پس من را با اسم ديگری صدا بزنید. حضرت علی(ع) نیز در پاسخ فرمودند: از اين به بعد تو را «ام‌البنین؛ مادر پسران» صدا می‌زنم چراکه خداوند به تو پسرانی خواهد داد كه در عالم بی‌نظیر باشند.

درّی ادامه داد: وقتی حضرت زینب(س) از کربلا به مدینه بازگشتند ابتدا به دیدار حضرت ام‌البنین رفتند و این نشان از جایگاه و مقام این بانوی بزرگوار داشته است. وقتی بشیر خبر شهادت اهل بیت(ع) را از کربلا می‌رساند، حضرت ام‌البنین(س) از او سراغ امام حسین(ع) را می‌گیرد، بشیر با تعجب می‌گوید تو باید سراغ فرزندانت عباس و عبدالله و عثمان و جعفر را بگیری و حضرت در پاسخ می‌گوید: ای‌کاش همه فرزندانم و هرچه روی زمین است فدای امام حسین(ع) می‌شدند و ایشان زنده می‌ماندند. حضرت ام‌البنین(س) آن لحظه که خبر شهادت فرزندانش را می‌شنود خم به ابرو نمی‌آورد و از این رو باید از ایشان درس ولایتمداری بگیریم.

انتهای پیام
captcha