هنر ارزشی به حمایت هنرمندان نیاز دارد / الزامات پاگرفتن هنر مقاومت
کد خبر: 3951218
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

هنر ارزشی به حمایت هنرمندان نیاز دارد / الزامات پاگرفتن هنر مقاومت

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «فصل انارها» با تأکید بر حمایت از هنرهای ارزشی، گفت: هنر مقاومت حرمت دارد و در طول سالیان گذشته به‌دلیل عدم امکان تولید چنین آثاری و عدم وجود زیرساخت‌های لازم فنی و آموزشی بسیاری از افراد علاقه‌مند به این حیطه به شهرهای دیگر رفته‌اند.

فیلم داستانی «فصل انارها» با موضوع فرهنگ مقاومت و بهره‌گیری از هنرمندان بومی خراسان‌جنوبی در این استان ساخته شد. این فیلم ۶۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا زمانی‌پور، همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از شبکه‌های سراسری و خاوران پخش شد.

این فیلم نشان‌دهنده فرهنگ بسیجی و مقاومت بوده و روایتگر زندگی جوانی است که مبارزه در سرزمینی دور را به بودن در کنار مادری که دوستش دارد را ترجیح می‌دهد و هنوز جوانانی با این طرز تفکر در این جامعه نفس می‌کشند. در این فیلم به زندگی‌نامه شهید مرتضی بصیری‌پور به‌عنوان اولین شهید مدافع حرم استان و داستان زندگی همرزمانش پرداخته شده است. 

محمدرضا زمانی‌پور، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «فصل انارها» در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این اثر به عنوان یکی از آثار شاخص مرکز خراسان‌جنوبی در قالب یک فیلم بلند داستانی تولید شد.

ارسالی دوشنبه //// هنر ارزشی به حمایت و حضور هنرمندان با انگیزه نیاز دارد/ الزامات پاگرفتن هنر مقاومت

وی افزود: شاید بتوان این اثر را به‌عنوان اولین فیلمی که توسط عوامل بومی همین استان تولید شد قلمداد کرد و اینکه در این اثر هنری از بهترین‌های استان استفاده کردیم.

این تهیه‌کننده و کارگردان بیان کرد: فیلم داستانی از نوع بلند نیاز به تخصص‌های متنوعی دارد و همه عوامل باید در کار خود مهارت لازم را داشته باشند تا نتیجه کار مطلوب و قابل قبول باشد.

زمانی‌پور ادامه داد: شاید برخلاف نگاه بسیاری از مدیران استان این عوامل در استان، یکی از بهترین‌های کشور هستند و به لحاظ اطلاعات و تخصص حرف اول را حتی در شرق کشور می‌زنند.

وی با بیان اینکه این اثر به یک موضوع ارزشی پرداخته است، اظهار کرد: این بخش هنر  و ساخت چنین پروژه‌ای مستلزم همکاری بسیاری از ارگان‌ها، نهادها و اماکن دولتی و خصوصی است و برای اینکه یک قصه در قالب این فیلم به نحو جذابی ارائه شود نیازمند این است که همه چیز سر جای خود باشد چراکه کوچک‌ترین نقص در هر بخش می‌تواند بر روی کل اثر تأثیرگذار باشد.

ارسالی دوشنبه //// هنر ارزشی به حمایت و حضور هنرمندان با انگیزه نیاز دارد/ الزامات پاگرفتن هنر مقاومت

این هنرمند بیان کرد: برای ساخت یک اثر هنری آن هم یک اثر ارزشی از بزرگترین مجموعه‌هایی که ماهیت حضورشان حمایت از تولیدات هنری و هنرمندان است تا همه دستگاه‌ها و حتی شهروندان که شاید تاکنون تجربه ساخت چنین اثری را در سطح شهر نداشتند باید همکاری کنند.

زمانی‌پور با بیان اینکه ارگان‌ها باید به ساخت چنین مجموعه‌هایی حمایت و اعتماد کنند، افزود: یکی از اهداف بزرگ ما این است که اثبات کنیم هنرمندان استان می‌توانند و در فازهای بعدی در کنار هنرمندان استانی از هنرمندان کشوری نیز دعوت کنیم.

هنرمندانی که به‌دلیل نبود فضای مناسب از استان رفته‌اند

وی با بیان اینکه حمایت ادارات سطح استان به هر شکل و نحوی، همه آن چیزی است که هر فیلم‌ساز می‌تواند به آن تکیه کند، افزود: هنر ارزشی حرمت دارد و در طول سالیان گذشته به‌دلیل عدم امکان تولید چنین آثاری و عدم وجود زیرساخت‌های لازم فنی و آموزشی بسیاری از افراد علاقه‌مند به این حیطه به شهرهای دیگر رفته‌اند.

این تهیه‌کننده و کارگردان با بیان اینکه گاهی فراهم نبودن فضای کار باعث رفتن انسان‌های بااستعداد از استان می‌‌شود، تصریح کرد: حرکاتی شروع شده و اکنون انجمن سینمای جوان ایران به‌عنوان یکی از مراکز مهم آموزش فیلم‌سازی در استان شروع به فعالیت کرده است، اما شناخته شده نیست و کار بزرگی را نمی‌تواند در این زمینه انجام دهد.

زمانی‌پور ادامه داد: هنرستان فنی و حرفه‌ای با رشته‌های سینمایی و هنرستان هنرهای زیبا در بیرجند شروع به کار کرده‌اند، اما این هنرستان نیز دارای ضعف‌هایی است چراکه رشته سینما در بسیاری از مشاغل سینمایی نیازمند نیروهای مرد بوده و تولید فیلم‌ها کار سنگین و طاقت‌فرسایی است، اما این هنرستان پسرانه نیست.

وی افزود: در بیرحند هنرستان را برای دختران داریم و پسران از این رشته‌ها محروم هستند؛ شاید می‌شد قبل از تأسیس هنرستان، تعریف دقیق‌تری داشت و آماری در این حوزه از اساتید و افراد متخصص داشت تا تخصصی‌تر به این رشته‌ها پرداخت؛ آرزو می‌کنم این اتفاق هرچه سریع‌تر در بیرجند حادث شود تا جوانان برای ادامه تحصیل در رشته‌های هنری سدی نداشته باشند.

ارسالی دوشنبه //// هنر ارزشی به حمایت و حضور هنرمندان با انگیزه نیاز دارد/ الزامات پاگرفتن هنر مقاومت

این تهیه‌کننده و کارگردان با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در پروژه‌های سینمایی حائز اهمیت بوده و قابل بررسی است، تصریح کرد: هر فیلم‌سازی انتظار دارد یک مجموعه خصوصی برای تأمین سرمایه به پروژه کمک کند و تصورم این است که صداوسیما با چنین تولیداتی می‌تواند اعتماد را در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

زمانی‌پور با بیان اینکه برای ورود به حوزه هنر ابتدا باید استعداد و علاقه داشت در غیر این صورت نمی‌توان موفق بود، افزود: باید برای هنرمندان ارزشی فضا را مهیا کرد تا بتوانند کار اثربخش انجام دهند چراکه هنر مقاومت و ارائه تصویر درستی از آن به حمایت و هنرمندان علاقه‌مند و با انگیزه نیاز دارد و این انگیزه را مسئولان امر و دستگاه‌های ذیربط باید ایجاد کنند.

هنر مقاومت که بیانگر ارزش‌هایی فراتر از زندگی‌های روزمره است به حمایتی بیش از پروژه‌های عادی نیاز دارد. حمایتی که بتواند حرف اصلی موضوع مقاومت و ایثار را برساند و داستان زندگی مردمانی باشد که در این شهر زندگی می‌کنند و آرمان‌هایشان نباید با شهادت از بین برود.

هنر ارزشی به حمایت هنرمندان نیاز دارد / الزامات پاگرفتن هنر مقاومت

انتهای پیام
captcha