موفقیت‌های دارالحدیث در توسعه حدیث‌پژوهی در کشور
کد خبر: 3951889
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
آیت‌الله ری شهری بیان کرد:

موفقیت‌های دارالحدیث در توسعه حدیث‌پژوهی در کشور

رئیس مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه توفیقات فعالیت‌های حدیث‌پژوهی و ایجاد مؤسسه دارالحدیث فقط مدیون عنایت و لطف خداوند است، گفت: امروز متون حدیثی دانشگاه‌ها به حوزه و دارالحدیث سپرده شده است. ۲۲ اثر به عنوان کتاب درسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و وزارت علوم، هم بحث تدوین متون درسی حدیثی را به دانشگاه قرآن و حدیث سپرده است.

موفقیت‌های دارالحدیث در توسعه حدیث‌پژوهی در کشور

به گزارش ایکنا، آئین نکوداشت آیت‌الله محمدی ری‌شهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» امروز، 15 بهمن ماه با قرائت پیام رئیس‌جمهور و حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه، آیت‌الله رضا استادی، آیت‌الله سیدمحمد غروی، آیت‌الله مسعودی خمینی، حجج اسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت، قاضی عسگر، نماینده سابق ولی فقیه در حج و زیارت، شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و محمدجواد محمدی گلپایگانی در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در این مراسم با تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران، گفت: جرقه ایجاد مؤسسه دارالحدیث  از مؤسسه آل‌البیت(ع) وابسته به دفتر آیت‌الله سیستانی در ایران به ذهن بنده آمد؛ روزی برای بازدید به این مرکز رفته بودیم و یکی از پژوهشگران این مؤسسه عنوان کرد که من دکترای حدیث از بغداد دارم. به ذهنم آمد که چرا ام‌القرای جهان اسلام نباید چنین رشته و مدارک و مراکز علمی داشته باشد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه بنده در زیرزمین منزل خودم با پول اندک حضرت امام خمینی(ره) و چند طلبه کار را شروع کردیم، اضافه کرد: اگر کسی آن روزها به بنده می‌گفت که 50 سال بعد به این جایی که امروز هستیم می‌رسیم، باورم نمی‌کردم؛ من خودم را هیچ چیزی جز واسطه نمی‌دانم و معتقدم همه این کارها به دست خداوند و راهنمایی و هدایت فعالیت‌ها جای دیگری بوده است.

وی همچنین از حجت‌الاسلام والمسلمین مهریزی تشکر کرد و افزود: نقش ایشان در رونق مؤسسه و فعالیت‌های انجام بسیار مؤثر بوده است. این دارالحدیث دارالقرآن هم هست، که در توجه بیشتر حوزه‌های علمیه به حدیث تأثیرگذار بوده است و آقای مهریزی در این مسیر زحمات زیادی را متحمل شدند. الان متون حدیثی دانشگاه‌ها به حوزه و دارالحدیث سپرده شده است و 22 اثر به عنوان کتاب درسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و وزارت علوم، هم بحث تدوین متون درسی حدیثی را به دانشگاه قرآن و حدیث سپرده است.

رئیس مؤسسه دارالحدیث با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم، اظهار کرد: می‌ترسم برگزاری این مراسم برای بنده که خودسازی نکرده‌ام زیانبار باشد؛ البته از طرفی امیدوارم به نیت پاک دوستان و به برکت روز میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) زیانی متوجه نفس بنده نشود.

موفقیت‌های حدیث‌پژوهی را مدیون عنایت خدا هستم/ وصیت بر تداوم فعالیت‌ها

وی که بخشی از سخنانش توأم با گریه و بغض بود، تأکید کرد: هر چه هست و اگر موفقیتی است نتیجه کار خداست و بنده جز واسطه بی‌ارزش، چیزی نیستم؛ این کارها جز عنایت حضرت حق نیست و وصیت هم کرده‌ام که بعد از من ادامه یابد تا به دست صاحب اصلی آن برسد؛ امیدوارم که حضرت ولیعصر(عج) در زمان ما ظهور کند و پرچم انقلاب به دست رهبری به امام زمان سپرده شود.

یادآور می‌شود، در بخش پایانی این مراسم از آثار آیت‌الله محمدی ری‌شهری رونمایی و هدیه‌ای به این عالم بزرگوار تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha