حساسیت آیت‌الله ری‌شهری به بیت‌المال الگو است / بازپس دادن حقوق‌های بعد از انقلاب
کد خبر: 3951895
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
حجت‌الاسلام قاضی عسگر:

حساسیت آیت‌الله ری‌شهری به بیت‌المال الگو است / بازپس دادن حقوق‌های بعد از انقلاب

نماینده سابق ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه حساسیت به اموال بیت‌المال از مهمترین ویژگی‌های آیت‌الله ری شهری است، گفت: ایشان همه حقوقی را که بعد از انقلاب گرفتند، به بیت‌المال برگرداندند و حتی برای فعالیت‌های دوره حج هم حقوقی دریافت نکردند.

حساسیت به اموال بیت‌المال از مهمترین ویژگی‌های آیت‌الله ری شهری است/ بازپس دادن حقوق‌های بعد از انقلاببه گزارش ایکنا؛ آیین نکوداشت آیت‌الله محمدی ری‌شهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» امروز، 15 بهمن‌ماه با قرائت پیام رئیس‌جمهور و حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه، آیت‌الله رضا استادی، آیت‌الله سیدمحمد غروی، آیت‌الله مسعودی خمینی، حجج اسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت، قاضی عسگر، نماینده سابق ولی فقیه در حج و زیارت، شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و محمدجواد محمدی گلپایگانی در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در این مراسم، گفت: نقش آیت‌الله ری شهری در پیروزی انقلاب و مدیریت در پست‌های کلیدی و حساس مغفول مانده و کمتر مورد توجه بوده است، در حالی که به خصوص در اوایل انقلاب و در جایگاه مدیریت سیاسی که ایشان داشت کار خطیری صورت گرفت.

وی افزود: من از قبل انقلاب با ایشان آشنا بودم، اما در دهه‌هایی که در خدمت وی در حج و زیارت بودم، رفتار و عملکرد ایشان الگو برای بنده بود؛ زیرا با روحیه عالی و مدیریت قوی کارها را پیش بردند و از خصلت‌های خوب ایشان، سازمانی و تشکیلاتی کار کردن بود.
 
قاضی عسگر تصریح کرد: ایشان وقتی از سال 70 به نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت منصوب شد، نمایندگی‌های ولی فقیه نزدیک موسم حج کار خود را شروع می‌کردند و بعد از حج هم تعطیل می‌شدند، اما ایشان با برنامه‌ریزی دقیق و منظم، تشکیلاتی از جمله شورای راهبردی را تأسیس کرد که به تدریج جای خود را در نظام باز کرد.
 
وی ادامه داد: آیت‌الله ری‌شهری در مسائل اجرایی، سیاسی حج و علمی و پژوهشی، کار‌های ماندگاری کرد؛ در مسائل اجرایی نظارت‌های دقیقی از جمله سرزدن به کاروان‌ها و مراقبت از حقوق زائران انجام شد و در زمینه پژوهش هم نزدیک به 1400 اثر از جمله میقات حج تدوین شد، در حالی که تا قبل از سال 70 ما سه یا 4 کتاب در بحث حج بیشتر نداشتیم.
 
نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: روحیه خداترسی، تعبد و حساسیت نسبت به مسائل مالی از ویژگی‌های مهم ایشان است؛ ایشان بعد از آنکه این همه در حج زحمت می‌کشید، باز پول حج خود را پرداخت می‌کرد و تمام حقوقی را که بعد از انقلاب گرفت، به بیت‌المال برگرداند.
 
قاضی عسگر اظهار کرد: تهجد ایشان زبانزد است؛ به نماز اول وقت چنان مقید بود که در سفری که در آفریقایی جنوبی بودیم، هنگام نماز ظهر، در انظار مردم عبا را انداخت و ما هم به ایشان اقتدا کردیم.
 
وی افزود: توجه به قرآن و حفظ قرآن، مدیریت وقت و دقت در انجام کارهای اجرایی و پژوهشی، از دیگر ویژگی‌های ایشان است و بر اثر تلاش‌های ایشان، امروز مؤسسه دارالحدیث منشأ برکات فراوان شده است و واقعاً حوزه حدیث توسعه کم‌نظیری پیدا کرد و کتابخانه بزرگ حدیثی هم ایجاد شده است.
 
رئیس مؤسسه دارالحدیث بیان کرد: آموزش مجازی از سوی ایشان زمانی راه افتاد که هنوز توجهی به این مسئله وجود نداشت و الحمدلله دانشجویان مراکز تحت اشراف ایشان معمم و استاد شده‌اند.
 
قاضی عسگر با بیان اینکه شجاعت در تصمیم‌گیری از ویژگی‌های برجسته ایشان است، اضافه کرد: ایشان در مقابل سعودی‌ها می‌ایستاد و بسیار قاطع تصمیم می‌گرفت و عمل می‌کرد. این نکته برای من خیلی درس‌آموز بوده است؛ همچنین ایشان در حج فراجناحی عمل می‌کرد و خط قرمز ایشان نظام و رهبری بود و از همه کسانی که نظام و رهبری را قبول داشتند، در کارها استفاده می‌کرد.
 
وی با بیان اینکه ایشان هنوز هم در سن بالا و ضعف جسمانی پرکار هستند، اظهار کرد: به تعبیر یکی از محققان اهل تسنن، بهترین راه برای تقریب شیعه و سنی، کتاب‌های ایشان است و ایشان تبیینی از اسلام ارائه کرده است که شیعه و اهل تسنن می‌فهمند اختلافات آنها در کمترین حد است.
انتهای پیام
captcha