موزه بین‌المللی مدینه؛ آیینه سیره نبوی + فیلم
کد خبر: 3952422
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

موزه بین‌المللی مدینه؛ آیینه سیره نبوی + فیلم

موزه بین‌المللی زندگی پیامبر(ص) و تمدن اسلامی که به جنبه‌های مختلف سیره نبی مکرم(ص) اسلام می‌پردازد؛ در مدینه افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، موزه بین‌المللی سیره نبوی با حضور جمعی از مقامات عربستانی پنج‌شنبه گذشته آغاز به کار کرد. شاهزاده فیصل بن سلمان، فرماندار و رئیس اداره توسعه منطقه مدینه، از مأموریت و اهداف این نمایشگاه و موزه تمجید کرد. به گفته وی این موزه نه تنها فرهنگ عربستان را تقویت می‌کند بلکه با تقویت جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و استفاده از فناوری پیشرفته به اهداف چشم‌انداز  2030 عربستان کمک می‌کند. 

نمایشگاه و موزه بین‌المللی زندگی پیامبر و تمدن اسلامی تحت نظارت اتحادیه جهان اسلام(MWL) راه‌اندازی شد و اولین نمایشگاه از مجموعه موزه‌های اسلامی بوده که قرار است در سراسر جهان زیر نظر این سازمان ساخته شود.

این موزه در کنار مسجدالنبی(ص) در مدینه واقع شده و به صورت 24 ساعته باز است و به تاریخ جهان اسلام و زندگی حضرت محمد(ص) اختصاص دارد.
 
شاهزاده فیصل گفت که محتوای این نمایشگاه و موزه نشان دهنده میراثی تاریخی است که از آن می‌توان سیره صحیح نبوی و روح تحمل و اعتدال اسلام را به تمام نقاط جهان نشان داد.
 
موزه بین‌المللی مدینه؛ آیینه سیره نبوی + فیلم
 
اتحادیه جهان اسلام در بیانیه‌ای تأکید کرد که هدف از این نمایشگاه نمایش روح خیر و رحمت، انسانیت، اعتدال، مدارا و هم‌زیستی و همچنین گسترش پیام اسلام در میان مردم با استفاده از ابزارهای به‌روز است.

در این نمایشگاه ده‌ها نقاشی و اثر چندرسانه‌ای به نمایش درآمده است. در حال حاضر این نمایشگاه به هفت زبان عربی، انگلیسی، اسپانیایی، اردو، فرانسوی، ترکی و اندونزیایی در دسترس بازدید‌کنندگان است. همچنین یک پرده نمایش 4DX در این موزه وجود دارد که مجموعه‌ای از فیلم‌ها درباره زندگی پیامبر(ص) بر روی آن به نمایش در می‌آید.

یکی از 25 غرفه این نمایشگاه به تاریخ زنان در اسلام اختصاص دارد و با عرضه پیام حقیقت و فضیلت و نقش حیاتی زنان در زندگی کشورهای مختلف، نقش مهمی را که زنان در اوایل اسلام ایفا می‌کردند، به نمایش می‌گذارد. این غرفه همچنین اهمیت کودکان در زندگی پیامبر(ص) را روشن می‌کند و داستان‌هایی را درباره چگونگی بازی ایشان با کودکان و توصیه‌های آن حضرت در مورد نحوه تربیت آنها به بهترین شکل بازگو می‌کند.
 
 

در غرفه دیگری از فناوری سه بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای بازسازی و توصیف بسیاری از دارایی‌های شخصی پیامبر، از جمله جزئیات منزل، لباس‌ها، کفش و حتی شانه وی استفاده می‌شود.
 
این نمایشگاه همچنین حاوی قانون اساسی مدینه است که از طرف حضرت محمد(ص) پس از ورود وی به شهر مدینه تنظیم شده است. این قانون، شرایط هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و شهروندی در عصر پیامبر(ص) را بیان کرد و اساس یک دولت اسلامی چند دینی را در مدینه شکل داد.
 
در این نمایشگاه، اعلامیه مکه در سال 2019، که از سوی حدود 1200 مفتی و عالم مسلمان از سراسر جهان در پایان یک کنفرانس چهار روزه از سوی اتحادیه جهانی اسلام در مکه امضا شد و مجموعه‌ای از اصول اسلامی حمایت از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و محکوم کردن افراط‌گرایی و خشونت است، به نمایش درآمده است.  
 
موزه بین‌المللی مدینه؛ آیینه سیره نبوی + فیلم

غرفه دیگری به 99 اسم خداوند اختصاص دارد و توضیح می‌دهد که هر نام چه معنایی دارد و ارتباط آن با بشریت را تبیین می‌کند. همین غرفه شامل نمایشگاه‌هایی است که به فضا و سیارات اختصاص داده شده است و پدیده‌های مختلف نجومی در آن شرح داده شده و همچنین نمایشگرهایی شامل تصاویری درباره جغرافیای زمین و اهمیت حفظ زیبایی آفریده‌های خداوند است.
 
غرفه دیگری به زندگی پیامبران اختصاص دارد و مشخصات آنها را آنطور که در قرآن و سنت شرح داده شده و همچنین خلاصه‌ای از زندگی آنها را بیان می‌کند. در اینجا همچنین می‌توانید مروری بر مهمترین وقایع زندگی حضرت محمد از بدو تولد تا وفات ایشان داشته باشید که با استفاده از صفحه‌های تعاملی بازدیدکنندگان را به زمان حیات ایشان یعنی بیش از 1400 سال پیش به مکه و مدینه می‌برد.
 
موزه بین‌المللی مدینه؛ آیینه سیره نبوی + فیلم
 
در غرفه‌ای متفاوت، بازدیدکنندگان اطلاعات گسترده‌ای در مورد طب جامع، بهبود، پیشگیری و سلامتی پیدا می‌کنند و یکی از مهمترین احادیث حضرت محمد(ص) را تبیین می‌کند که سلامت روان، جسم و روح همه به هم پیوسته هستند.

دکتر محمد بن عبدالکریم آل عیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام(MWL) و رئیس انجمن علمای مسلمان، گفت که این سازمان برای پروژه‌هایی مانند این موزه اهمیت زیادی قائل است و آن را به عنوان بخشی از ابتکار معرفی اسلام و مسلمانان در اولویت قرار داده است. 
 
نمایی از موزه را در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید:
انتهای پیام
captcha