تأکید بر بهره‌مندی محققان و خادمان قرآن از فضای مجازی / توجه ویژه به حفظ قرآن در کودکی
کد خبر: 3953727
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
رئیس‌جمهور بیان کرد:

تأکید بر بهره‌مندی محققان و خادمان قرآن از فضای مجازی / توجه ویژه به حفظ قرآن در کودکی

رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم که صبح امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به اینکه قبل از انقلاب، ایران در عرصه‌های قرآنی غایب بود و در زمینه حفظ و قرائت، حرفی برای گفتن نداشت، گفت: پس از پیروزی انقلاب شاهد حضور قاریان و حافظان قرآن کریم در مسابقات و افتخارآفرینی آنها هستیم.

تکریم خادمان قرآنبه گزارش ایکنا، ‌مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم در دو دوره بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم صبح امروز، 25 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به تقارن ماه رجب و توفیق زیارت خادمان قرآن گفت: ماه رجب در کنار ماه شعبان ماه‌های آمادگی برای ماه مبارک رمضان است. ماهی که «أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ» است. در ماه رجب و شعبان باید برای صیام و قیام آماده شویم، در این ماه است که باید از زبان خود به بهترین وجه استفاده کنیم. تلاوت و قرائت قرآن با صوت حَسَن، همان استفاده خوب از زبان است. فهم و تفسیر و بیان قرآن برای نسل جوان که موجب هدایت خواهد بود، استفاده خوب از زبان است.

وی با اشاره به اینکه «غَضِّ الْبَصَرِ» بسیار مهم است، افزود: گاهی وقت‌ها از فروبستن چشم، مسئله نگاه به نامحرم به ذهن می‌رسد، اما بسیاری از مواقع انسان نباید چشم بدوزد. گاهی چشم دوختن به دیگران و دنبال کردن زندگی دیگران و در زندگی مردم وارد شدن و مداخله کردن مصداق غض البصر است. این چشم است که می‌تواند به صحیفه قرآن دوخته شود.



روحانی تصریح کرد: امروز در دوران غیبت، ثمره و اثری که از اسلام، پیامبر(ص) و وحی برای ما باقی‌ مانده است، این کتاب آسمانی، قرآن است. البته روایات اهل بیت و پیامبر(ص) هم اثر دیگر است، اما قرآن به عنوان کتابی که همه کلمات و جملاتش از اراده حق تا نزول آن از سوی فرشته امین الهی، بر قلب مبارک پیامبر(ص) است، ثمره‌ای باقی مانده است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: آغاز قرآن که به پیامبر می‌گوید «اقرأ» نشان می‌دهد متنی روبروی پیامبر بوده است. قرآن هم متن بوده است و با بیان جبرئیل همراه بوده یعنی متن و صدا با هم بوده است. حضرت امیر(ع) نیز در نهج‌البلاغه به این موضوع که صدای فرشته امین را شنیده اشاره فرموده است. قرآن، کتاب قرائت و خواندن است، البته خواندن توأم با درک و فهم. قرائتی که در آن فکر و تأمل نباشد، خیر واقعی نیست.

روحانی با تأکید بر اینکه گاهی نگاه کردن و خواندن قرآن هم ثواب دارد، گفت: قرآن مانند یک دریای مواج بیکران است، نگاه کردن به این دریا هم لذت‌بخش است. البته دریا برای این نیست که فقط نگاه کنیم، ‌دریا برای این است که از آن استفاده هم ببریم، میزان استفاده‌ای که از دریا می‌بریم، بستگی به عمقی که در آن حرکت می‌کنیم دارد. شما اگر به عمق 10 متری بروید، یک سری چیزها می‌بینید و هرچه عمیق‌تر بروید، چیزهای دیگری می‌بینید. قرآن، ظاهر بسیار زیبایی دارد و موج آن چشم نواز است، اما اگر بدانید این دریا چیست و چه محتویاتی دارد، باید در اعماق مختلف آن شنا کنید.

خاطره‌ای از ضبط و پخش جلسه تفسیر امام

روحانی به ایام دهه فجر و گرامی داشت نام و یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: زمانی که حضرت امام(ره) در قم بودند، بیان تفسیری را شروع کردند و بخشی از آن پخش شد. بعد از مدتی به خاطر بیماری به تهران آمدند. سال 59 که از طرف مجلس برای سرپرستی صدا و سیما انتخاب شده بودم، یکی از مواردی که خدمت امام(ره) می‌رسیدم، همین مسئله صدا و سیما بود. یک وقتی از ایشان علت قطع کردن جلسات تفسیر را پرسیم و حتی عرض کردم که اگر به هر دلیلی نمی‌خواهند، تفسیر پخش شود، اجازه بدهند برای آیندگان ضبط شود، ایشان تأملی کردند و گفتند «مصلحت نمی‌دانم». این حرف برای من بسیار تکان‌دهنده بود و بر روی من تأثیر زیادی گذاشت و هر وقت یاد آن می‌افتم، منقلب می‌شوم.

وی اظهار کرد: در جامعه‌ای قرار داشتیم که شخصیتی مانند امام که بنیانگذار نظام بودند و استبدادی را سرنگون کرده بودند و بهترین مفسر قرآن، فقیه، عالم و فیلسوف بود، می‌گوید، مصلحت نمی‌بینم، تفسیر بگویم. برای اینکه عده‌ای بودند، نمی توانستند، تحمل کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قرآن، بسیار عمیق است،‌ گفت: درست است که عمقی که ما از قرآن درک می‌کنیم با عمقی که پیامبر و اهل بیت درک می‌کنند، فرق دارد، اما ما وظیفه داریم در حد توان خود، درک کنیم، ‌بفهمیم و بیان کنیم. حیف است قرآن در میان ما باشد و مهجور باشد. در همه خانه‌ها باشد و به ظاهر ورق بزنیم، اما از محتوای این قرآن فاصله داشته باشیم.

روحانی در مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم، خطاب به خادمان قرآن، ‌بیان کرد: کار شما بسیار ارزشمند، مقدس و سنگین است. قرآن بسیار ترجمه شده است، اما وقتی ترجمه را می خوانید، می‌بینید خیلی فاصله دارد، ما به ترجمه‌ای که در کنار آن، تفسیر هم باشد، نیاز داریم. قرآن باید از لحاظ ترجمه مرتباً نو شود، یکی از کارهای وزارت ارشاد و معاونت قرآن آن،‌ این است که بهترین ترجمه‌ها را داشته باشیم و همه را تشویق کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم ترجمه یک جزء از قرآن کریم را به مسابقه بگذاریم و به بهترین ترجمه بگوییم، تمام 30 جزء قرآن را ترجمه کند. این کار باید هر دو یا پنج سال تکرار شود. باید ترجمه روان و سلیسی که با محتوای قرآن کمترین فاصله را داشته باشد، داشته باشیم.

تأکید بر بهره‌مندی محققان و خادمان قرآن از فضای مجازی / توجه ویژه به حفظ قرآن در کودکی

به گزارش ایکنا، رئیس جمهور در ادامه به حضور قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره و اظهار کرد: این حضور در مسابقات جهانی یکی از افتخارات ما است، ایران جایگاه عظیمی در علم و فرهنگ و تفسیر و حدیث در دنیا داشته است، اما جای ایران در قرائت و حفظ قرآن و مسابقات جهانی خالی بود، در رژیم گذشته عدد حافظان قرآن بالا نبود، اما الان به تعداد قابل توجهی رسیده است. در زمینه حفظ قرآن کریم بهترین دوره همین دوران نوجوانی است. انسان وقتی چیزی در دوره نوجوانی حفظ می‌کند، دیرتر فراموش می‌کند و در ذهن می‌ماند. علم و دانش در کودکی مانند نوشتن بر روی سنگ است که پاک شدنی نیست اما در بزرگسالی مانند نوشتن بر روی آب است. باید مهد کودک‌هایی برای این کار وجود داشته باشند و از سن سه و چهار سالگی این آموزش‌ها را ارائه دهند.

بهره‌مندی ایران از قاریانی در سطح جهانی

وی با اشاره به اینکه در گذشته در مجامع قرآنی دنیا، غایب بودیم،‌ تصریح کرد: در آن دوران وقتی صدای برخی از قراء مصری را می‌شنیدیم، آرزو می‌کردیم، ایران نیز چنین قاریانی داشته باشد، امروز ایران در این جهت پا به پای دنیا پیش رفته و گاهی هم در مسابقات اول می‌شوند، امروزه قاریانی هستند که هم صدای خوب دارند و هم قوانین تجوید را به خوبی رعایت می‌کنند.

روحانی به فضای مجازی و لزوم فعالیت در این عرصه اشاره کرد و گفت: فضای مجازی هم می‌تواند مشکل آفرین باشد و هم فرصتی بی‌نظیر به دست بدهد، ما باید از فرصت‌های آن حداکثر استفاده را ببریم. در حال حاضر در فضای مجازی چند میلیون نفر کسب و کار می‌کنند و شغل بیش از 500 هزار نفر در سال‌های اخیر وابسته به فضای مجازی شده است. یکی از فرصت‌های این فضا، بیان احکام خدا و قرآن مجید است.

رئیس جمهور به معجزات و زیبایی‌های قرآن کریم اشاره کرد و افزود: زمانی نماینده مجلس بودم در سفری به هند، مسئول مجلس هند یک قرآن به من اهدا کرد و گفت این قرآن را یک هندو نوشته است و تمام خطوط و صفحات آن به الف ختم می‌شود. نوع‌های دیگر هم هست، قرآن جهات مختلفی دارد و همین قرآن «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا» است و اگر همه جمع شوند کسی نمی‌تواند مطلبی مانند آن بیاورد.

رئیس جمهور در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: فضای مجازی باید مملو از آنچه که محققان و خادمان قرآن از بیان و صوت و ترجمه و تفسیر و هر آنچه که لازم است از قرآن بهره بگیریم، ‌باشد.

انتهای پیام
captcha