پیگیری بخشی از دیپلماسی عمومی در جهان اسلام از طریق قاریان
کد خبر: 3953766
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
سیدعباس صالحی بیان کرد:

پیگیری بخشی از دیپلماسی عمومی در جهان اسلام از طریق قاریان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سرعت یافتن فعالیت‌های قرآنی در عرصه فضای مجازی در این سال کرونایی، به بخشی از دستاوردهای قرآنی انقلاب اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از دیپلماسی عمومی ما در جهان اسلام از طریق همین تلاوت قاریان ایرانی در حال شکل‌گیری است، یک دیپلماسی روان، قابل توجه و اثرگذار که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

پیگیری بخشی از دیپلماسی عمومی در جهان اسلام از طریق قاریان

به گزارش ایکنا، مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم در دو دوره بیست‌وچهارم و بیست‌و‌پنجم صبح امروز، 25 بهمن‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم خادم‌القرآن حسن ربیعیان، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی به بیان برخی خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه قرآن کریم پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی بسترهای جدیدی برای خدمت به قرآن کریم فراهم کرد.

رئیس کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم افزود: اگر یک نگاه سریع به این دوره چهل‌ساله داشته باشیم، بیش از 45 هزار کتاب در حوزه علوم و معارف قرآن منتشر شده است، در حوزه رسانه علاوه بر رادیو قرآن، شبکه قرآن سیما، خبرگزاری قرآن، بیش از بیست نشریه علمی ـ پژوهشی و بیش از بیست نشریه علمی ـ ترویجی منتشر شده و می‌شود و همین موارد فرصت‌هایی برای تفکر و تأمل و نشر قرآن کریم فراهم کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:


صالحی بیان کرد: قبل از انقلاب، ترجمه‌های محدودی به فارسی وجود داشت، اما بعد از انقلاب بیش از 90 ترجمه که قابل استناد هستند در دسترس فارسی‌زبانان است. در حوزه هنرهای قرآنی در خوشنویسی، نگارگری، هنرهای نمایشی، داستان، فیلم، آواها و نغمات قرآنی و ... اتفاقات قابل توجهی افتاده است. یکی از جشنواره‌هایی که معاونت قرآن وزارت ارشاد برگزار می‌کند، جشنواره آیات است که هر سال در همین حوزه‌ها مناسبات قرآن و هنرهای قرآنی را رقم می‌زند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه حفظ قرآن، ده‌ها هزار حافظ کل و صدها هزار حافظ اجزایی از قرآن، تربیت شده است. زمانی شیعیان را متهم به کم توجهی به قرآن کریم می‌کردند، اما این رقم‌ها نشان می‌دهد، اینگونه نیست. در حوزه تلاوت قرآن، قاریان، جایگاه متمایزی در جهان اسلام پیدا کرده‌اند. در همه مسابقات بین‌المللی که در جهان اسلام برگزار می‌شود قاریان ایرانی مقامات ویژه‌ای پیدا کرده‌ و می‌کنند. به نظر می‌رسد بخشی از دیپلماسی عمومی ما در جهان اسلام از طریق همین تلاوت قاریان ایرانی در حال شکل‌گیری است. یک دیپلماسی روان، قابل توجه و اثرگذار که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

صالحی بیان کرد: در کنار فرصت‌های پیشین که در این چهل سال پدید آمده است، به نظر می‌رسد فرصت و بستر جدیدی به نام فضای مجازی در حال شکل گرفتن است. در فضای مجازی که کرونا به استفاده از آن سرعت بخشید، اتفاقات قابل توجهی را می‌توان مشاهده کرد. در معاونت قرآن، سامانه جامع قرآنی آماده شده است تا بتواند زیرساخت‌هایی را در ارتباط با ارائه محصولات و خدمات فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از فضای مجازی در عرصه فعالیت‌های قرآنی خود را به خوبی نشان داده است،‌ اظهار کرد: آزمون سراسری قرآن که هر ساله در رشته‌های حفظ و معارف قرآن برگزار می‌شود، امسال با استفاده از فضای مجازی و به صورت تماماً آنلاین با حضور بیش از 100 هزار نفر برگزار خواهد شد. در سال کرونا برنامه‌های قابل توجهی در فضای مجازی و در حوزه قرآنی شکل گرفت، هم نهادهای حاکمیتی مانند وزارت ارشاد و هم بخش وسیعی از مؤسسات مردمی در این سال فضای مجازی را به عنوان یک بستر مهم مورد توجه قرار داده‌اند. اجرای برنامه‌هایی همچون خانه‌های نورانی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برخی از این موارد بوده است.

انتهای پیام
captcha