ضرورت وجود نهادی برای تسهیل‌گری در تحقق ایده‌های نوآورانه قرآنی + صوت
کد خبر: 3953807
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

ضرورت وجود نهادی برای تسهیل‌گری در تحقق ایده‌های نوآورانه قرآنی + صوت

در برنامه نگاه نو رادیو قرآن بر ضرورت نهادی میانه، اما مسلط بر حوزه قرآنی ـ فرهنگی به منظور ارائه ایده‌های نوآورانه قرآنی و ارائه کسب و کارهای نوپا در حوزه قرآنی ـ اسلامی تأکید شد.

به گزارش ایکنا، «نگاه نو» عنوان برنامه‌ جدید رادیو قرآن است که طی آن به معرفی استارتاپ‌ها در حوزه کسب و کارهای قرآنی و معرفی کسب‌وکارهای نوپا در حوزه قرآنی و اسلامی می‌پردازد.

این برنامه رادیویی با حضور حجت‌الاسلام حسین نظری، از فعالان نوآوری در عرصه قرآنی و فعال قرآنی در باشگاه ایده‌پردازان مسجدی و قرآنی همراه بود. وی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی برای فعالیت‌های نوآورانه و آسیب‌شناسی فرهنگی و نقش نهادهای حاکمیتی برای فضای نوآورانه در عرصه فعالیت‌های قرآنی، گفت: نهادهای حاکمیتی از باب تسهیل‌گری مکلف هستند که به عرصه نوآورانه فرهنگ ورود داشته باشند و حدود و قصورش نیز باید بهتر از وضع موجود مشخص شود.

نظری با اشاره به اینکه ضروری است که فعال قرآنی برای ارائه ایده نوآورانه بداند به کجا مراجعه کند، ادامه داد: همچنین بداند به کدام دستگاه باید مراجعه کند و چه سهمی را هر کدام از دستگاه‌ها می‌توانند برای او ایفا کنند و آیا می‌تواند از فضای مشاوره بهره‌مند شوند و اگر به سمت این فضای نوآورانه نرود، دچار چه نقصانی خواهد شد.

کد

این فعال نوآوری در عرصه قرآنی با تأکید بر اینکه باید نهاد مشخصی برای این امر طراحی و معین شود، گفت: نقش اینگونه از نهادها تسهیل‌گر این میدان است و اتصال افراد فعال در صف و ارتباط با سایر دستگاه‌های حاکمیتی و اثرگذار، از دیگر نقش‌های این دستگاه است. این دستگاه یا نهاد باید به گونه‌ای با فعالیت قرآنی مرتبط باشد، به طوری که باید بخشی از معاونت و دستگاه باشد که فهم درستی از مسائل فرهنگی ـ قرآنی داشته باشد. یعنی باید یک نهاد میانه باشد.

وی ادامه داد: تفاوتی که برای ورود به عرصه نوآوری به لحاظ فرهنگی با سایر عرصه‌ها می‌بینیم؛ این است که صرفاً به دنبال سود و کسب و کار مصطلح در مسائل فرهنگی نیستیم، بلکه می‌خواهیم مسائل فرهنگی از این منظر نوآورانه حل شود، لذا این امر کار کارشناسی خود را می‌خواهد.

نظری به طور مصداقی به جایگاه قرآن در میان شیعیان به عنوان کتاب زندگی اشاره کرد و گفت: اینکه چطور می‌توان از فضای نوآورانه استفاده کرد و قرآن را به عنوان کتاب مرجع میان مردم معرفی کنیم، اهمیت دارد. 

وی با اشاره به دستاورد برخی از گروه‌های این عرصه و دستگاه‌های حمایتی، افزود: در عرصه حاکمیتی، برخی از دستگاه‌ها در زمینه فرهنگ و قرآن حمایت‌های خوبی دارند. این دستگاه‌ها چون مرکز رشد سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، مرکز نوآوری علوم انسانی دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه شهید بهشتی، پارک علم و فناوری پردیس تهران، هستند. اگر تصویر درست از این فضا در اذهان شکل بگیرد، اتفاقاً مطالبه بیشتر در این عرصه را شاهد خواهیم بود و شاهد تکاپوی بیشتری خواهیم بود.

کد

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به گفت‌وگو با چند تن از فعالان این عرصه به صورت تلفنی اشاره کرد.

 یادآور می‌شود، برنامه نگاه‌نو از سوی گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به صورت تولیدی به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه‌‌کنندگی مونا توسلی و اجرای جواد نصیری، کارشناسی محمدمهدی مهدی‌خواه و همچنین گویندگی فریال ترکاشوند پنجشنبه‌های هر هفته، ساعت ۱۵:۱۵ از موج اف ام ردیف ۱۰۰ به سمع مخاطبان رادیو قرآن می‌رسد.

انتهای پیام
captcha