پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی سند برادری انسانی امضا می‌کنند
کد خبر: 3953936
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
سفیر عراق در واتیکان:

پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی سند برادری انسانی امضا می‌کنند

سفیر عراق در واتیکان ضمن تشریح اهداف سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق گفت که انتظار می‌رود در این سفر، سند برادری انسانی برای تقویت روابط میان اسلام و مسیحیان و روابط میان پیروان همه ادیان به امضا برسد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری موازین نیوز، رحمن العامری، سفیر عراق در واتیکان امروز یکشنبه، 26 بهمن تأکید کرد که سفر پاپ فرانسیس اول به عراق، پیام صلح به جهانیان است و انتظار می‌رود که در این سفر سند برادری انسانی میان آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در عراق و رهبر کاتولیک‌های جهان به منظور تحکیم روابط اعتماد متقابل میان همه اقوام به امضا برسد.

العامری در اظهاراتی گفت: پیام بزرگ سفر پاپ فرانسیس به عراق حمایت از راه‌های گفت‌وگوی میان ادیان است، زیرا رهبر کاتولیک‌های جهان تمایل دارد گفت‌وگو و هم‌زیستی مشترک میان همه ادیان و طوائف دینی چه میان کلیساهای برادر و چه در روابط میان اسلام و مسیحیت را تقویت کند.
وی افزود: پاپ فرانسیس دیدار ویژه‌ای را با آیت‌الله سیستانی خواهد داشت تا درباره مسائل مبارزه با افراط‌گرایی، رد خشونت و تروریسم، گسترش ارزش‌های صلح و پشتیبانی از اهالی مناطق آزاد شده به دلیل دشواری‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، گفت‌وگو کند، به خصوص اهالی سهل نینوی(دشت نینوا)، موصل و شهرهای همجوار که به دنبال اقدامات تروریستی باندهای تروریستی داعش از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

سفیر عراق درباره تسریع روند رایزنی‌های سیاسی در عراق گفت: پاپ فرانسیس به عراقی‌ها این پیام را می‌دهد که برای صلح، گفت‌وگو، برادری و همکاری سازنده میان مقام‌های سیاسی مختلف در عراق و بازگرداندن روح امید به همه عراقی‌ها و به خصوص جوانان پس از سال‌ها جنگ سخت با گروه‌های تروریستی تلاش کنند.

العامری با بیان اینکه سفر پاپ فرانسیس به عراق تأثیر زیادی بر ادامه کار کمیته عالی دائمی گفت‌‌وگوی ادیان میان عراق و واتیکان خواهد داشت، گفت: این فرصتی برای تشویق به ایجاد اصلاحات سیاسی و ثبات کشور است و انتظار می‌رود که سند صلحی میان آیت‌الله سیستانی و رهبر کاتولیک‌های جهان به امضا برسد، نظیر سند برادری انسانی که در ابوظبی با شیخ الازهر به امضا رساند.

او تأکید کرد: این سند در راستای تقویت اعتماد متقابل میان پیروان ادیان است و به دانشگاه‌ها و کلیساها این فرصت را می‌دهد که با یکدیگر همکاری کنند، این سند همچنین خواهان پایبندی به ارزش‌های صلح و اعتلای ارزش‌های برادری انسانی، هم‌زیستی و تقویت عدالت و احسان است.

سفیر عراق با بیان اینکه این سفر از ارزش زیادی برای همه اقوام و طوائف عراقی برخوردار است، گفت: پاپ فرانسیس از جنوب تا شمال عراق خواهد رفت و این شاهدی بر زیبایی میراث تمدنی و عقیدتی اوست، علاوه بر اینکه این سفر ابعاد مشترکی دارد و پیوندهای دوستی و همکاری میان عراق و واتیکان را از طریق برگزاری نشست‌ها برای گفت‌وگوهایی مثمر ثمر تقویت می‌کند.

العامری درباره ریشه‌های ایده سفر پاپ به عراق گفت: ایده سفر پاپ به عراق به سال 2000 باز می‌گردد، هنگامی که بندیکت شانزدهم رهبر سابق کاتولیک‌های جهان از آرزوی خود برای دیدار از شهر تاريخی اور در عراق گفت كه از آن به‌عنوان محل تولد حضرت ابراهيم(ع) و پايتخت تمدن سومريان ياد می‌شود؛ اما این سفر برای او ممکن نشد.

وی افزود: پاپ فرانسیس نیز که از سال 2013  به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان برگزیده شد، در دوران نخست‌وزیری نوری المالکی و حیدر العبادی نتوانست به عراق برود، اما 24 اکتبر 2018 برهم صالح با پاپ فرانسیس در واتیکان دیدار کرد و از او خواست برای زیارت اور به عراق سفر کند.

سفیر عراق در واتیکان گفت: پاپ نیز وعده داد که در زمان مناسبت به این دعوت پاسخ می‌دهد و با وجود همه دشوارهایی که برای این سفر به خصوص در شرایط همه‌گیری کرونا وجود دارد، پاپ مایل است به عراق برود تا مسیحیان آنجا را هم به ماندن در سرزمیشنان و مهاجرت نکردن از آنجا تشویق کند و همچنین مهاجران عراقی را برای بازگشت به سرزمینشان ترغیب کند.

انتهای پیام
captcha