آشنا: امام (ره) توسعه فرهنگی را مقدم می‌دانستند
کد خبر: 3954647
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

آشنا: امام (ره) توسعه فرهنگی را مقدم می‌دانستند

مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد گفت: امام (ره) معتقد بودند هر اتفاقی در جامعه منبعث از فرهنگ است، برای همین توسعه فرهنگی را مقدم بر هر توسعه‌ای می‌دانستند.

امام (ره) توسعه فرهنگی را مقدم به همه توسعه‌ها می‌دانستبه گزارش ایکنا، قادر آشنا؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه هنر و سینما که در قالب همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و هنر امروز ۲۹ بهمن به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: چند سال پیش جشنواره‌ای با محوریت اندیشه‌های حضرت امام(ره) برگزار می‌شد که متاسفانه دیگر شاهد برپایی آن نیستیم اما خوشحالم که این همایش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: حضرت امام(ره) فرهنگ را به صورت عام و هنر را به صورت خاص در نظام هستی معنا می‌کند. من تمام آثار حضرت امام(ره) را خوانده‌ام. وی می‌گوید مبدا خوشبختی و بدبختی هر کشوری فرهنگ آن سرزمین است. امام(ره) به صراحت توسعه فرهنگی را مقدم بر دیگر توسعه‌ها می‌داند.

آشنا با بیان اینکه امام(ره) بار‌ها نسبت به ورود ابتذال به هنر هشدار داده، تاکید کرد: جدا از ابتذال در هنر که همیشه مورد تاکید حضرت امام(ره) بوده ایشان تاکید داشتند که از انحراف در هنر نیز جلوگیری شود. منظور از انحراف نیز به وابسته بودن هنر به فرهنگ غربی مربوط می‌شود. امام (ره) ساحتی که برای هنر قائل بود بسیار بالاتر از آن چیزیست که امروز می‌اندیشیم اما به شرطی‌ که آن هنر در خدمت اسلام ناب باشد نه اسلام آمریکایی.

بیشتر بخوانیم
وی یاد آور شد: امام(ره) اسلام واقعی را اسلام پابرهنگان و اسلام تازیانه خورده‌ها می‌داند، بنابراین معتقد بودند بالاترین شکل حیات بشری را در اسلام حقیقی می‌توان یافت. همچنین توقع داشتند هنر مروج معنویت باشد تا بتواند به این واسطه در جهت دفاع از اسلام قدم بردارد.

آشنا با بیان اینکه هنر بی‌تفاوت مورد تاکید امام(ره) نبود، تاکید کرد: امام(ره) هیچگاه با هنر مسکوت موافق نبود امام هنری را تایید می‌کرد که مطالبه‌گر بود، به‌نحویکه به نقش زنان و در خانواده و جامعه بپردازند. همچنین امام(ره) تاکید داشت هنر باید در مقابل نظام سلطه نیز به پا خیزد، در همین راستا تاکید کنم توقعی که ایشان از هنر داشت همان توقعی بود که از حوزه علمیه و نویسندگان درجه یک داشت.
 
مدیر کل هنر‌های نمایشی با تاکید بر اینکه جستجوگری دیگر خصیصه مدنظر امام(ره) برای هنرمندان بود تصریح کرد: امام(ره) تاکید داشتند تا هنرمندان با فهم و درک جستجوگرانه خود بتوانند معضلات را در سراسر ایران شناسایی کنند. هنرمندان باید در همه عرصه‌ها ورود کرده و حس جستجوگر خود را داشته باشد، حتی باور داشتند هنرمند باید در عرصه‌های نظامی این حس جستجوگری را داشته باشد، البته هنرمند باید در کنار دیدن مشکلات به توانمندی‌ها هم باید بپردازد.
 
وی در پایان تاکید کرد: نکته پایانی اینکه هنر از دید امام(ره) راحل باید پاسدار هویت ایران‌زمین باشد این اقدامی است که همه هنرمندان باید تلاش کنند به آن دست یابند.
انتهای پیام
captcha