شیوه‌های هدایت و رهبری شیعیان توسط جوادالائمه(ع)
کد خبر: 3955432
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶

شیوه‌های هدایت و رهبری شیعیان توسط جوادالائمه(ع)

امام جمعه بروجن گفت: شاید بتوان گفت اولین امامی که شبکه وکلا را راه‌اندازی کرد و در هرمنطقه‌ای وکیلی را از طرف خود گمارد، جوادالائمه(ع) بود که با این ابتکار عمل به شیوه جدید، هدایت و رهبری شیعیان را به دست گرفته بود.

در دهمین روز از ماه رجب فرزندی پاک از سلاله نبوت و امامت پای در گیتی نهاد.

۱۰ رجب ۱۹۵ هجری، ولادت امام جواد(ع) سلاله پاک امام هشتم، امام رضا(ع) است که در مدینه منوره متولد شد و مادر آن حضرت، جناب سبیکه یا دُره است که حضرت رضا(ع) نام ایشان را خیزران نهادند و نام امام جواد(ع) محمد و کنیه ایشان ابوجعفر و مشهورترین القاب آن حضرت تقى و جواد است.

امام جواد(ع) به ابن الرضا(پسر رضا) نیز خوانده می‌شد، پدر امام جواد علیه‌السلام او را ابوجعفر خطاب می‌کرد و برای اینکه با محمد باقر، امام پنجم، که او هم ابوجعفر نامیده می‌شد اشتباه نشود، تاریخ نویسان این حضرت را ابوجعفر ثانی می‌نامیدند و از دیگر القاب امام جواد (ع) می‌توان به مرتضی، مختار، متوكل، متقی و زكی اشاره کرد، البته در ميان ايرانيان بيشتر لقب جواد رايج بوده و آن حضرت با عنوان «جوادالائمه» شناخته می‌شوند جود و بخشش و سخاوتمندی فوق‌العاده امام عامل اشتهار آن حضرت به جواد بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا هراتی‌مطلق، امام جمعه بروجن در گفت‌و‌‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه امام جواد(ع) در میان مردم نسبت به دیگر امامان(ع) کمتر شناخته شده است، اظهار کرد: کوتاه بودن عمر حضرت جواد(ع) یکی از دلایلی است که می‌توان گفت ایشان نسبت به دیگر ائمه، کمتر در بین مردم مطرح شده است.

هراتی‌مطلق گفت: حضرت جوادالائمه(ع) در سن کودکی به مقام عظیم امامت رسیدند شاید بگویند کودک که نمی‌تواند امام باشد، اما همانطور که خداوند متعال حضرت عیسی را در سن کودکی نبی و پیامبر قرار داد امام جواد(ع) نیز در کودکی امام و جانشین خدا بر روی زمین شد که این نکته خود کرامتی از سوی خداوند است اینکه چگونه یک نوجوان می‌تواند در مناظرات و بحث‌های مختلف اسلامی و فکری با دانشمندان آن زمان، آنان را مغلوب کند، هم کرامتی بزرگ و هم علامتی بر حقانیت امامت ایشان بود، بنابراین باید جوانان امروز از این حضرت الگو بگیرند.

وی با بیان اینکه به امامت رسیدن امام جواد(ع) نشانه امر الهی است نه یک انتخاب بشری، تصریح کرد: امام نهم(ع) در مقام رهبرى امت اسلام، به عنوان الگوى دانشمندان جوان چنان در عرصه علم و دانش درخشيد كه دوست و دشمن را به تعجب و شگفتى واداشت، به طوری که گفتگوها، مناظرات، پاسخ به شبهات عصر، گفتارهاى حكيمانه و خطابه‏‌هاى آن گرامى، گواه روشنى بر اين مدعاست که این امام در نوجوانی به قله رفیع دانش رسید.

امام جمعه بروجن بیان کرد: صبر و بردباری و صعه صدر، ایثار و از خودگذشتگی، تلاش در مسیر کسب علم و عمل به آموزه‌های الهی از جمله درس‌هایی است که ما باید از سبک زندگی امام جواد(ع) فرا بگیریم و با تأسی به آن، زمینه هر چه نورانی‌تر شدن زندگی خود را فراهم آوریم.

وی یادآور شد: از دیدگاه امام جواد(ع) شایسته است که یک جوان مسلمان به علم و دانش اهمیت دهد و آن را به عنوان مونس و یار مناسب برای خود برگزیند، دوستان خود را بر اساس بینش و دانش انتخاب و شخصیت اجتماعی خود را به وسیله‌ علم مشخص کند، چرا که علم و دانش، سرچشمه تمام کمالات و ریشه همه پیشرفت‌ها است.

امام جمعه بروجن در خصوص علمیت امام جواد(ع)، بیان کرد: مامون عباسی، مجلسی با حضور بزرگان علمای اهل سنت تشکیل داد تا از آن حضرت که به ظاهر کم سن وسال بودند، سؤالاتی پرسيده شود، یحیی‌‎بن‌اکثم، عالم بزرگ دربار سؤالی در بحث حج از آن حضرت پرسید و با جواب دقیق و محکم امام جواد(ع) مواجه و چنان از علم و دانش امام متحیر شد و در چهره او عجز و ناتوانی و شکست دیده می‌شد‌ که حضار انگشت تعجب به دهان گرفتند و تسلیم کرامت آن حضرت شدند.

وی ادامه داد: مناظره‌های متعدد بین علمای عباسی و امام محمدتقی(ع)، حاوی دو پیام مهم بود، با توجه به اینکه امام جواد(ع) در خردسالی به امامت رسید، عباسیان فکر می‌کردند او از نظر علمی ناتوان است، بنابراین با ترتیب دادن چنین مناظراتی سعی می‌کردند شخصیت حضرت را خرد و او را تمسخر کنند، ولی پیروزی امام در مناظره‌ها که با پاسخ‌های قاطع و روشنگر همراه بود، هر گونه شک و تردید را در مورد پیشوایی او و اصل امامت از بین برد، از طرفی این مناظره‌ها خط بطلانی بر بسیاری از احادیث جعلی کشید، احادیثی که به دستور حاکمان غاصب و برای تثبیت حکومت غصبی آن‌ها توسط عده‌ای انسان خود فروخته جعل شده و موجب انحراف در امت اسلامی بود.

هراتی‌مطلق با بیان اینکه جود و سخا از دیگر ویژگی‌های آن حضرت است، گفت: حضرت در موارد متعددی دست کرم و جودشان بر سر شیعیان و موالیان‌شان کشیده شد علی‌بن‌مهزیار و محمد‌بن‌سهل‌قمی کسانی بودند که حضرت لباس خودشان را به این دو صحابی هدیه دادند و به گشاده دستی شهره عام و خاص بودند.

وی بیان کرد: شاید بتوان گفت اولین امامی که شبکه وکلا را راه‌اندازی کرد و در هرمنطقه‌ای وکیلی را از طرف خود گمارد، جوادالائمه(ع)بود که با این ابتکار عمل به شیوه جدید، هدایت و رهبری شیعیان را به دست گرفته بود.

 

انتهای پیام
captcha