اسفندیاری: باید مردم را به سینماها برگرداند
کد خبر: 3955480
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
سینما و کرونا؛ تهدید یا فرصت؟/ 4

اسفندیاری: باید مردم را به سینماها برگرداند

یک تهیه‌کننده و مدیر سینما گفت: کرونا باعث شد مردم دیگر تجربه جمعی فیلم دیدن در سالن‌های نمایش را نداشته باشند، معضلی که امیدوارم با از بین رفتن کرونا مجدد احیا شود.

عبدالله اسفندیاری، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه دنیا از کرونا آسیب دید، اظهار کرد:  تاثیرات کرونا در سراسر جهان تنها به یک قشر خاص خلاصه نمی‌شود، بلکه همه مشاغل به‌نوعی بابت این بیماری آسیب‌های فراوان دید‌‌ه‌اند، حتی باید گفت وضعیت پیش‌آمده روی مراسم‌های آیینی ما نیز تاثیر منفی گذاشته است. برای مثال در ایران اسلامی بسیاری از مناسک‌های دینی به واسطه همه‌گیر شدن کووید 19 برگزار نشدند. شدت این محدودیت نیز به اندازه‌ای بود که برای اولین‌بار در تاریخ این سرزمین، مساجد و حسینیه‌ها تعطیل شدند.

مدیر سابق گروه فیلم و سریال سیما ادامه داد: بزرگترین آسیبی که برای سینما و تئاتر می‌توان در نظر گرفت این است که این بیماری سبب شد دیگر مردم، تجربه جمعی اجتماعی را که فرهنگساز هم بود و همه ما به واسطه حضور در سالن‌های نمایش آن را تجربه می‌کردیم دیگر رخ نمی‌دهد. درضمن جدا از تجربه جمعی حضور در سالن‌های نمایشی فرهنگساز نیز بوده، چون تماشای فیلم در جمع، آدابی دارد که رعایت آن روی فرهنگ عمومی یا فردی نیز تاثیرات مثبت خود را خواهد گذاشت.

وی متذکر شد: لازم به ذکر است که سینما حداقل در چند سال آینده به شرایط گذشته باز نخواهد گشت. این موضوع نیز ربطی به از بین رفتن بیماری کرونا ندارد، چون تاثیرات روانی و روحی آن مدت‌ها باقی خواهد ماند و مردم به این زودی‌ علاقه‌ای برای بازگشت به سالن‌های نمایش نخواهند داشت. بنابراین باید از طریق دولت و سینماداران و حتی هنرمندان سیاستی اندیشیده شود تا مردم مجدد به سینماها اعتماد کنند. یکی از راهکارها این است که به مردم نشان دهیم سینما یکی از امن‌ترین محل‌ها برای خانواده‌هاست، زیرا با رعایت کامل مسائل بهداشتی در این مکان بیماری شدن وجود ندارد.

مسئول سابق حوزه «معناگرا» در بنیاد سینمایی فارابی افزود: جدا از تاثیرات مخرب کرونا، نمی‌توان کتمان کرد به واسطه این بیماری روش‌های جدیدی شکل گرفت که معتقدم در شرایط عادی هیچگاه امکان توجه به آن وجود نداشت. برای نمونه به اکران‌های آنلاین در سینما اشاره می‌کنم. همچنین برگزاری کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و جلسات آنلاین از دیگر اتفاقاتی بود که در یکسال گذشته رشد پیدا کرد و مطمئناً بعد از بیماری کرونا نیز همچنان مدنظر خواهد بود. در همین رابطه باید اضافه کنم در گذشته برخی جلسات هیچگاه برگزار نمی‌شد، چون امکان گردآوری همه افراد وجود نداشت، اما امروز به مدد ارتباط آنلاین ما می‌توانیم جلسات خود با حضور همه افراد بدون در نظر گرفتن اینکه کجا دنیا هستند برگزار کنیم.


بیشتر بخوانید:


مدیر سابق گروه فیلم و سریال و تئاتر شبکه اول سیما در پایان درباره رسالت مدیران در ایام کرونایی و بعد از آن هم چنین توضیح داد: مهمترین رکن برای بازگشت سینما به شرایط عادی تصمیماتی است که مدیران در این رابطه می‌گیرند. پس توصیه من این است که تصمیمات تنها به واسطه چند نفر گرفته نشود، بلکه باید گروهی متشکل از همه اصناف سینما نیز باید مشاوره‌ها خود را بدهند تا هر تصمیمی که در این رابطه گرفته می‌شود بتواند منافع همه عوامل سینما را تامین کند. در پایان امیدوارم هنر این سرزمین به زودی به دوران پررونق خود بازگردد، چون باور دارم اگر هنر مرده باشد، جامعه دستخوش خمودی و نامیدی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha