نهادینه شدن اخلاق نیک در جامعه، نیازمند ترویج سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 3955617
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

نهادینه شدن اخلاق نیک در جامعه، نیازمند ترویج سبک زندگی اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر اخلاق نیک، زینت‌بخش عقل کسی باشد، بدون شک در دنیا و آخرت سربلند خواهد بود و نهادینه شدن این خصلت پسندیده الهی در جامعه، نیازمند ترویج سبک زندگی اسلامی است.

شهره معظمی گودرزی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن گرامیداشت ولادت جوادالائمه(ع)، اظهار کرد: در بحارالانوار آماده است که امام جواد(ع) فرموده‌اند: «اخلاق نیک، زینت‌بخش عقل است». امروزه که فشارهای اقتصادی، ناملایمات فرهنگی و اجتماعی و شیوع ویروس کرونا، ممکن است شرایط روانی افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد، خویشتن‌داری و تلاش برای داشتن اخلاق نیک می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. انسان عاقل باید تمام تلاش خود را به کار بندد تا اگر ناملایماتی در زندگی‌اش وجود دارد، آن را با صبر و بردباری و اخلاق نیک پشت سر بگذارد. اگر اخلاق نیک، زینت‌بخش عقل کسی باشد، بدون شک در دنیا و آخرت سربلند خواهد بود و نهادینه شدن این خصلت پسندیده الهی در جامعه، نیازمند ترویج سبک زندگی اسلامی است.

وی تصریح کرد: همچنین امام جواد(ع) فرموده‌اند: «تواضع و فروتنی، زینت‌بخش علم و دانش است»، هر عالمی باید در کنار اخلاق نیک، تواضع داشته، علمش را با فروتنی به دیگران منتقل کند و صبر را در کنار فروتنی تکیه‌گاه خود قرار دهد. در واقع با رعایت و عمل به دستورات الهی و توصیه‌های معصومین(ع) است که ادب انسان‌ها آشکار می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام نهم(ع) به سبب اینکه بسیار از خداوند مى‏ترسیدند لقب «تقی» و به سبب اینکه بسیار بخشنده بودند، لقب «جواد» داشتند، اضافه کرد: دوران امامت جوادالائمه(ع) هم‌زمان با خلافت خلفای عباسی بوده و ظلم آن‌ها دوران سخت و پر چالشی را برای آن حضرت رقم زد. امام جواد(ع) نقش تأثیرگذاری را در هدایت امت اسلامی داشتند و ما امروز هرچه از گسترش فرهنگ ناب اسلام داریم به برکت تلاش‌های ائمه معصومم(ع) در دوران ستم حاکمان ظالم بوده است.

انتهای پیام
captcha