حضرت زینب(س) در سخت‌ترین شرایط از بصیرت دینی غفلت نكرد
کد خبر: 3955998
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶

حضرت زینب(س) در سخت‌ترین شرایط از بصیرت دینی غفلت نكرد

کارشناس مذهبی و مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در سخت‌ترین شرایط نیز از بصیرت دینی غفلت نكرد، گفت: حضرت زینب(س) اسوه ايثار، شجاعت و استقامت است، بانويی كه با صبری عظيم و ماندگار در تاريخ بشريت، ناملايمات واقعه كربلا را با ركن ايمان پشت سر گذاشت.

حضرت زینب(س) بانویی قهرمان است که پس از شهادت امام حسین(ع) پرچمدار قیام برادر بزرگوارشان بودند و ارائه نهضت عاشورا را برعهده داشتند که این نشئت گرفته از روح ظلم‌ستیزی است که از مادرشان حضرت زهرا(س) و پدرشان حضرت علی(ع) به ارث برد.

این بانوی بزرگ در راه افشای ظلم و احقاق حق با کلام خویش از هیچ فداکاری و جانفشانی دریغ نکردند، بزرگ بانویی که الگوی صبر و استقامت در برابر سختی‌ها و مصیبت‌هایی است که به ایشان و خاندان اهل‌بیت(ع) وارد آمد و صبر عامل ایستادگی آن بانو در برابر زیاده‌خواهی دشمنان است.

حضرت زینب(س) پس از شهادت پدر، برادرش امام حسن(ع) را لحظه ای تنها نگذاشت و هنگامی كه امام حسین(ع) به امامت رسید در واقعه كربلا به همراه كاروان ایشان به كربلا رفت و پس از شهادت مظلومانه برادر با سخنرانی افشاگرانه خویش لرزه بر پیكره یزیدیان زمان انداخت و حماسه‌ساز بزرگ عاشورا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله راهدان، کارشناس مذهبی و مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال‌و‌بختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری اظهار کرد: حضرت زینب(س) دختر امام علی(ع) و فاطمه(س) در پنجم جمادی‌الاول سال پنجم یا ششم هجری قمری در مدینه متولد شد که در پنج سالگی مادر خود را از دست داد و از همان زمان، ام‌المسائلی حضرت زینب(س) آغاز شد.

وی افزود: حضرت زینب(س) پنج سال از زندگی خود را در دامان پیامبر اسلام(ص) تربیت یافت و سجایای اخلاقی و معارفی ایشان در خاندان عترت شكوفا شد، همچنین اندكی بیش از پنج سال با مادر بزرگوارشان فاطمه زهرا(س) زندگی كرد و در این مدت از معارف وحیانی و رفتارهای تربیتی حضرت زهرا(س) بهره گرفت، به همین دلیل الگوی صبر و مقاومت شد.

راهدان بیان کرد: به اندازه‌ای ارزش این بانو بالاست که امام حسین(ع) در روز عاشورا به ایشان سفارش می‌کند که خواهرم زینب مرا در نماز شب فراموش نکن، بانوی مکرمه‎ای که در سن طفولیت رحلت پیامبر(س)، شهادت مادر، پدر، برادران و فرزندان را مشاهده کرد اما همچنان استوار ماند.

وی گفت: پس از شهادت امام حسین(ع) و اسارت خاندان پیامبر(ص) رنج و مصیبت بسیاری بر حضرت زینب(س) تحمیل شد و این بانوی بزرگوار در هیچ مكانی حیا و حجاب خویش را ترک نكرد و این پیام مهمی برای زنان و دختران مؤمنه دارد كه حتی در سخت ترین شرایط نیز حضرت زینب(س) از بصیرت دینی غفلت نكرده و در حقیقت با همان حجاب و عفت، مردم زمانه خود را كه در جهالت به‌سر می‌بردند بیدار كرد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: این بانوی بزرگوار اسوه ايثار، شجاعت و استقامت است، بانويی كه با صبری عظيم و ماندگار در تاريخ بشريت، ناملايمات واقعه كربلا را با ركن ايمان پشت سر گذاشت و خطبه حق‌طلبی‌اش در به ثمر رساندن پيام عاشورا، روشنی‌بخش مسير راستين عدالت و معرفت برای تمام نسل‌ها شد.

وی تأکید کرد: زینب(س) توانست در برابر مصائب سنگین همچون کوه، قامت خود را استوار نگاه دارد و در مواجهه با دشمن با مصیبت و حوادث تلخ با ایستادگی الگو، پیشوا و پیشرو شوند، از طرفی آن بانوی بزرگ در مسیر کربلا تا شام با مصیبت‌های فراوانی روبه‌رو شدند، اما همچون قله سرافراز و استوار در مسیر تبیین نهضت کربلا ایستادند.

راهدان گفت: این حضرت بعد از واقعه عاشورا زمانی که در مجلس عبیدالله‌بن‌زیاد قرار می‌گیرد عبیدالله به تمسخر بیان کرد: دیدی خدا با برادر و اصحاب شما چه کرد، شما چگونه آن روز را دیدی، حضرت در پاسخ فرمودند: من جز زیبایی چیزی ندیدم، چه کسی جز ایشان که پرورش یافته علی و فاطمه است می‌تواند چنین جمله‌ای بیان ‌‎کند که از این گفته حضرت، همه عصبانی و به شیوه‌ای دیگر با حضرت برخورد می‌کنند.

وی اضافه کرد: حتی در زیارت‌نامه حضرت بیان شده که ملائکه آسمان از صبر حضرت زینب به تعجب برآمدند، با توجه به رفتارهای علی‌گونه حضرت زینب(س) قبل و بعد از عاشورا ایشان برای ما اسوه صبر و استقامت قرار گرفت، گرچه بعد از این حضرت زنانی در جامعه بودند که از ایشان الگوگیری کردند و فرزندان خود را به جبهه و جنگ فرستادند، بنابراین زنان جامعه باید از زنانی همچون فاطمه(س) و حضرت زینب(س) الگو بگیرند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه زینب كبری(س)، زن نمونه و تربیت‌یافته فرهنگ وحیانی است، یادآور شد: ایشان با علوم غیب، معارف و تفسیر قرآن كه مخصوص خاندان اهل بیت(ع) بود آشنایی كامل داشت و به همین دلیل به او لقب عالمه غیرمعلمه داده‌اند.

وی بیان کرد: حضرت زینب(س) در زندگی شخصی خود، الگوی كامل یک مادر نمونه و فداكار بود كه به خوبی توانست هم رسالت مادری، هم رسالت فرزندی و هم رسالت خواهری و از همه مهم‌تر رسالت ولایت‌مداری را به نحو احسن به سرانجام برساند.

انتهای پیام
captcha